آمار بهره برداری و صدور پروانه صنعتی طی 7 ماه

صدور پروانه افزایش اما سرمایه‌گذاری و اشتغال کاهش

آمار هفت ماهه وزارت صنعت نشان می‌دهد با وجود افزایش تعداد پروانه‌های فعالیت صنعتی و معدنی، بیشتر شده اما میزان سرمایه‌گذاری و میزان اشتغال کاهش یافته است.

صدور پروانه افزایش اما سرمایه‌گذاری و اشتغال کاهش

گروه اقتصادی مستقل آنلاین/شیرین سعیدی

هرچند که ممکن است بخشی از این کاهش سرمایه‌گذاری یا اشتغال مربوط به توسعه واحدهای گذشته است اما با این همه کاهش در میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال در بخش صنعت قابل توجه است.

طی 7 ماهه امسال 3 هزار و 492 فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری 22 هزار و 754 میلیارد و 700 میلیون تومان و اشتغال 54 هزار و 365 نفر صادر شده است.

مقایسه ارقام فوق با مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده افزایش 5.9 درصدی در تعداد و کاهش 37.2 درصدی در سرمایه و افت 9.4 درصدی در اشتغال است. رشد منفی سرمایه‌گذاری در 7 ماهه سال جاری به دلیل صدور پروانه بهره‌برداری واحد نفت ستاره خلیج فارس با سرمایه‌گذاری بیش از 190 هزار میلیارد ریال در خرداد ماه سال گذشته است.

بدون احتساب واحد مذکور تغییرات میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال در 7 ماهه سال جاری به ترتیب شامل افزایش 34 درصدی و کاهش 3.5 درصدی خواهد بود. از این تعداد پروانه بهره‌برداری صادره، هزار و 805 فقره آن ایجادی و هزار و 687 فقره توسعه‌ای است.

بیشترین تعداد پروانه بهره‌برداری صادره در بین استان‌های کشور مربوط به استان آذربایجان شرقی و اصفهان با 313 و 300 فقره بوده است و کمترین نیز با 14 فقره به جنوب کرمان تعلق دارد. بالاترین میزان سرمایه‌گذاری مندرج در پروانه‌های بهره‌برداری صادره متعلق به استان تهران با چهار هزار و 880 میلیارد و 600 میلیون تومان و با سهم 4.21 درصدی از کل کشور است.

متوسط سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک واحد در این دوره 6 هزار و 500 میلیارد تومان است. بالاترین اشتغال ایجاد شده مربوط به مناطق آزاد و ویژه و استان آذربایجان شرقی به ترتیب با 5559 و 4699 نفر است.

در 7 ماهه سال 1398 تعداد 15020 فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه 5.1615672 میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال 349523 نفر صادر شده است. مقایسه ارقام فوق با مدت مشابه سال قبل نشان دهنده افزایش 7.16 درصد در تعداد، کاهش 1.16 درصدی در سرمایه‌گذاری و افزایش 9.14 درصد در اشتغال است.

رشد منفی پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در 7 ماهه سال جاری به دلیل صدور جواز تاسیس واحد پترو پالایش مکران با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بیش از 411 هزار میلیارد ریال در شهریور ماه سال 1397 است. بدون احتساب واحد مذکور تغییرات میزان پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در هفت ماهه سال جاری افزایش 8.6 درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین تعداد جواز تاسیس در استان‌های یزد، سمنان و خراسان رضوی به ترتیب با 1599 ،1394 و 1242 فقره صادر شده است.

 

بخش معدن

در مدت هفت ماهه نخست امسال، حدود ۱۵ هزار و ۲۰ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۶۱ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۳۴۹ هزار و ۵۲۳ نفر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل در تعداد جواز تاسیس صادره ۱۶.۷ درصد رشد وجود دارد.

همچنین در این گزارش مجوزهای صنفی صادر شده به تعداد ۱۸۰ هزار و ۹۰۰ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۳ درصد افزایش داشته است. در بخش معدن تعداد ۵۰۴ فقره پروانه اکتشاف، ۲۸۹ گواهی کشف و ۳۳۳ پروانه بهره‌برداری صادر شده است و میزان اشتغال پروانه‌های بهره برداری معدنی با ظرفیت ۲ هزار و ۹۳۳ نفر، افزایش ۱۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میزان حقوق وصول شده معادن طی ۷ ماه نخست سال جاری، بالغ بر ۸۶۵.۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۷.۱ درصد افزایش داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها