در آخرین نشست اوپک چه گذشت

افزایش قیمت نفت بعد از نشست اوپک

مستقل آنلاین/گروه اقتصادی- کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت از آنچه فعالان بازار نفت انتظار داشتند بیشتر بود. امری که منجر به افزایش بهای هر بشکه نفت شد. به دنبال اعلام توافق اوپک قیمت هر بشکه نفت با پنج درصد افزایش به بشکه ای ۶۳ دلار رسید.

افزایش قیمت نفت بعد از نشست اوپک

روز گذشته صدو هفتاد و ششمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار شد و اوپک با تمدید توافق کاهش عرضه نفت تا مارس ۲۰۲۰ موافقت کرد.

به گزارش مستقل آنلاین کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت (۸۰۰ هزار بشکه برای اعضای اوپک و ۴۰۰ هزار بشکه برای کشورهای غیرعضو) از آنچه فعالان بازار نفت انتظار داشتند بیشتر بود. امری که منجر به افزایش بهای هر بشکه نفت شد. به دنبال اعلام توافق اوپک قیمت هر بشکه نفت با پنج درصد افزایش به بشکه ای ۶۳ دلار رسید.

تولید اوپک در ژوئن ۱۳۰ هزار بشکه در روز کمتر از میزان تولید ماه مه بود و مجموع کاهش تولید اوپک را از زمانی که این گروه در ماه دسامبر با دور جدید از محدودیت عرضه موافقت کرد، به حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز رساند. با وجود محدودیت قابل توجه عرضه اوپک، قیمت نفت در بازار لندن به دلیل نگرانی از ضعیف شدن تقاضای جهانی، در حدود ۶۵ دلار در هر بشکه مانده است.

ایران به تضمین‌های مورد نظر خود در اوپک دست یافت

شواهد نشان می‌دهد که ایران تضمین‌هایی را که می‌خواست به دست آورده است. درباره اساسنامه همکاری اوپک و غیر اوپک هم اینگونه اعلام شده که این اساسنامه غیرالزام آور است و دوم و بسیار مهم، اینکه در قطعنامه پایانی نشست اوپک، امضا و توافق شده که این اساسنامه هیچ تأثیری بر اوپک و موجودیت آن ندارد. چرا که به گفته زنگنه سنت این است که نخست اوپک توافق می‌کند که باید با اجماع باشد، سپس آن را به غیر اوپک ارائه می‌کند تا تأیید کند. ما درباره این مسئله و سازوکار تصمیم‌گیری توافق کردیم و اوپک به عنوان اوپک پابرجاست و این مقررات جدید، هیچ تأثیر منفی بر این موضوع ندارد.

وزیر نفت ایران همچنین اعلام کرد درباره قدرت زیاد عربستان و روسیه و احتمال بی‌اهمیت شدن اوپک، نگران نیست و گفت: من باور دارم حتی اگر آمریکا به ما ملحق شود، من از آن استقبال می‌کنم و اگر تولیدکنندگان نفت با هم همکاری کنند، من هیچ نگرانی درباره آن ندارم. روسیه برای ما مهم است که به ما ملحق شود و همکاری داشته باشد، به‌ویژه در شرایط دشوار، ما به روسیه نیاز داریم. در دوران وزارت من، در گذشته بارها به روسیه سفر کرده‌ام تا آنها را قانع کنم با اوپک همکاری کنند و اکنون که آنها پذیرفته‌اند، به آنها خوشامد می‌گوئیم و این یک فرصت خوب برای بازار است تا تثبیت شود و تنش‌ها کاهش یابد.

بیانیه پایانی نشست ۱۷۶ اوپک

اوپک با در نظر گرفتن عوامل بنیادین بازار کنونی و دیدگاه مورد اجماع درباره دورنمای ماه‌های باقی‌مانده سال ۲۰۱۹ میلادی، تصمیم گرفت کاهش تولید داوطلبانه مورد توافق در نشست ۱۷۵ اوپک را برای ۹ ماه دیگر (از اول ژوئیه سال ۲۰۱۹ میلادی تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۰ میلادی) تمدید کند. این نشست همچنین متن پیش‌نویس اساسنامه همکاری (اوپک و غیراوپک) را تصویب و از کشورهای عضو خواست این متن را در فرایندهای ملی مربوط به هر کشور، به جریان بیاندازند. اعضای اوپک همچنین دوره دبیر کلی محمد بارکیندو را برای یک دوره سه ساله دیگر، همسو با ماده ۲۸A اساسنامه اوپک تمدید کردند که از اول ماه اوت سال ۲۰۱۹ میلادی اجرایی می‌شود. همچنین تصمیم گرفته شد که نشست آینده اوپک در روز پنجم دسامبر (۱۴ آذر ماه) امسال در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها