شورش کارگران علیه حکومت/آغاز اعتراضات سراسری

کارگران به دلیل خواسته های معیشتی از روزهای گذشته اعتصاب کرده و به اعتراضات سراسری علیه حکومت پیوسته اند.

شورش کارگران علیه حکومت/آغاز اعتراضات سراسری

به گزارش مستقل آنلاین،خبرگزاری رویترز نوشت:

 فعالان اتحادیه روز پنجشنبه وارد دفتر مرکزی شرکت کالاهای لوکس LVMH (LVMH.PA) در پاریس شدند و گفتند که دولت فرانسه باید برنامه‌هایی را که باعث می‌شود مردم بیشتر برای بازنشستگی خود کار کنند و در عوض از ثروتمندان مالیات کمتری بگیرد را کنار بگذارد.

در دوازدهمین روز از اعتراضات سراسری از اواسط ژانویه، کارگران اعتصابی همچنین جمع آوری زباله در پاریس را مختل کردند و تردد رودخانه ها را در بخشی از رودخانه راین در شرق فرانسه مسدود کردند.

در حالی که دفتر مرکزی LVMH پر از دود قرمز شده بود، فابین ویلدیو، عضو اتحادیه راه آهن سود، گفت: "شما به دنبال پول برای تامین مالی حقوق بازنشستگی هستید؟ آن را از جیب میلیاردرها بردارید." سپس معترضان به آرامی محل را ترک کردند.

اتحادیه های کارگری یک روز قبل از صدور حکم شورای قانون اساسی درباره قانونی بودن لایحه ای که سن بازنشستگی کشوری را دو سال به 64 سال افزایش می دهد، خواستار نمایش قدرت در خیابان ها شدند.

اگر شورا، احتمالاً با برخی اخطارها، موافقت خود را اعلام کند، دولت این حق را خواهد داشت که این قانون را ابلاغ کند و امیدوار است که این امر در نهایت به اعتراضات پایان دهد، اعتراضاتی که گاهی به خشونت تبدیل شده و خشم گسترده علیه ماکرون را در هم آمیخته است.

تظاهرکنندگان برای مدت کوتاهی راه دسترسی به شورا را با سطل‌های زباله مسدود کردند و بنری را در سراسر خیابان نصب کردند که روی آن نوشته شده بود "سانسور قانون اساسی".

اقدامات صنعتی قدرت خود را از دست داده است و اعتراضات در هفته های گذشته در مقایسه با تعداد بیش از یک میلیون نفری که قبلاً در جنبش دیده شده بود، جمعیت کمتری را گرد آورده است.

سوفی بینه، رهبر جدید اتحادیه چپ‌گرای CGT، در محاصره یک کارخانه زباله سوز در خارج از پاریس گفت: «این مطمئنا آخرین روز اعتصاب نیست و ما تسلیم نمی شویم»

ماکرون گفته است که پس از تصمیم شورا برای کار بر روی پیشنهادات دیگر، نشستی با اتحادیه‌ها ترتیب خواهد داد - ابتکاری که رهبران اتحادیه می‌گویند در صورتی که او آماده بحث درباره خروج اصلاحات بازنشستگی نباشد، کوتاه مدت خواهد بود.

ویلدیو از Sud Rail گفت: "بعد از سه ماه اعتراض در خیابان، اگر به شما بگویم خستگی وجود ندارد، به دروغ می گویم. ما خسته ایم، اما بسیج مانند ماراتن است." "ما تسلیم نمی شویم."

ناظران سیاسی می گویند نارضایتی گسترده در مورد اصلاحات دولت می تواند پیامدهای بلندمدتی داشته باشد، از جمله تقویت احتمالی راست افراطی.

مارین لوپن، رهبر راست افراطی که مخالف قانون بازنشستگی است، به تلویزیون BFM گفت: «من نسبت به تصمیم شورای قانون اساسی چندان خوشبین نیستم. اما شما از من می‌خواهید چه کار کنم؟ اتومبیل‌ها را بسوزانید؟ ما فقط به فرانسوی‌ها می‌گوییم: به رالی ملی رأی دهید.»

مکرون و دولت او استدلال می کنند که این قانون برای اطمینان از اینکه سیستم بازنشستگی سخاوتمندانه فرانسه از بین نمی رود ضروری است.اتحادیه ها می گویند این کار را می توان از راه های دیگری نیز انجام داد.

لوران برگر، رئیس اتحادیه CFDT، پیش از تظاهرات پاریس به خبرنگاران گفت: "رئیس جمهور کاملاً از مشغله های کارگران جدا شده است."

اوایل این هفته، عملیات پالایش در پالایشگاه گونفرویل TotalEnergies (TTEF.PA)، بزرگترین پالایشگاه فرانسه از نظر بشکه در روز، آخرین پالایشگاه داخلی این شرکت که پس از یک ماه تعطیلی دوباره شروع به کار کرد، از سر گرفته شد.

سخنگوی TotalEnergies گفت که برخی از تحویل محصولات تصفیه شده از دو مورد از این سایت ها در روز پنجشنبه مختل شد.

یک مقام اتحادیه به رویترز گفت: در رودخانه راین، پس از قطع برق توسط کارگران در قفل آبراهی نزدیک مرز با آلمان و سوئیس که توسط شرکت انرژی دولتی EDF فرانسه اداره می شد، عبور و مرور محموله ها مختل شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها