قیمت گاز برای رفاه حال مردم کمتر می شود

دولت اعلام کرد برای رفاه حال مردم قیمت گاز کمتر می شود.

قیمت گاز برای رفاه حال مردم کمتر می شود

به گزارش مستقل انلاین،رویترز نوشت:

 بانک HSBC  پیش‌بینی‌های خود را برای قیمت‌های عمده‌فروشی گاز در آینده در واکنش به هوای معتدل اروپا کاهش داده است و امیدها به کاهش شدید قبض‌های انرژی خانوارها را بیشتر کرده است.

این بانک پیش بینی های خود را در سال 2023 برای قیمت گاز معامله شده در اروپا حدود 30 درصد و پیش بینی خود برای سال 2024 را 20 درصد کاهش داد.

اچ اس بی سی خاطرنشان کرد که قیمت ها از اواسط دسامبر به نصف کاهش یافته و به سطحی رسیده که حتی قبل از حمله به اوکراین مشاهده نشده بود. پس از آغاز جنگ قیمت گاز بالا رفت اما هوای معتدل تقاضای گاز را کاهش داد.

کاهش صادرات گاز توسط کرملین که به اروپا ارسال می‌شود، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود مبنی بر اینکه کشورهای اروپا در زمستان امسال با کمبود گاز مواجه شوند. شبکه ملی برق اروپا هشدار داده بود که قطع ناگهانی گاز روسیه در اروپا و سرمای شدید ممکن است منجر به قطع برق شود.

با این حال، ترکیبی از سطوح بالای ذخیره سازی، آب و هوای معتدل و کاهش استفاده توسط خانوارها و مشاغل، وضعیت را تسهیل کرده است.

قیمت بنزین بریتانیا به کمتر از 170پوند  در هر حرارت کاهش یافته است که از بالاترین رکورد بیش از600 پوند در ماه آگوست کاهش یافته است، اما هنوز سه برابر بیشتر از میانگین قیمت قبل از شروع بحران انرژی در سال 2021 است.

انتظار می‌رود قیمت‌های پایین‌تر در اواخر سال، زمانی که قراردادهای تامین‌کنندگان برای انرژی پیش‌خرید شده به پایان برسد، به صورت‌حساب‌ها منتهی شود. پیش بینی می شود صورتحساب های سالانه از ژوئیه به زیر 2500 پوند کاهش یابد.

کیم فوستر، رئیس تحقیقات نفت و گاز اروپا در HSBC، گفت: «به دنبال یک سرمای کوتاه مدت، یک زمستان نسبتاً معتدل به طور قابل توجهی تقاضای گاز برای گرمایش را کاهش داده است. اروپا برای زمستان امسال از بحران خارج است.»

فوستر گفت که مصرف گاز اروپا در دسامبر 12 درصد نسبت به همان ماه سال قبل کاهش یافته است که از اول ژانویه تا کنون 25 درصد کاهش یافته است. در همین حال، ذخیره‌سازی گاز اروپا در حال حاضر 83 درصد پر است، در مقایسه با میانگین تاریخی کمتر از 70 درصد و انتظار می‌رود که در ماه مارس کمی بالاتر از 50 درصد به پایان برسد.

با این حال، او گفت که افزایش رقابت و واردات برای گاز طبیعی مایع (LNG) از چین می تواند "محرک اصلی" قیمت گاز در سال 2023 را ثابت کند زیرا این کشور پس از محدودیت های کووید بازگشایی می شود. این نگرانی وجود دارد که کشورها ممکن است برای جایگزینی گاز قابل توجه روسیه که در نیمه اول سال 2022 و قبل از اینکه مسکو خطوط لوله را متوقف کند، با مشکل مواجه شوند.

فوستر گفت: «به نظر می رسد که بدترین بحران گاز اروپا و اوج قیمت ها اکنون پشت سر ما باشد. در حالی که این بدون شک خبر خوبی برای مصرف کنندگان انرژی و برای دولت ها است، باید به خاطر داشت که گاز هنوز ارزان نیست، بلکه عملا رایگان است.»

HSBC انتظار دارد تا سال 2026 و زمانی که تاسیسات LNG جدید در اروپا افتتاح شود، شرایط "عادی" شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها