تورم امسال رکورد می‌زند

بر اساس پیش بینی کمیسیون اروپا،تورم امسال در این منطقه به بالاترین حد می‌رسد.

تورم امسال رکورد می‌زند

به گزارش مستقل آنلاین،سی‌ان‌بی‌سی نوشت:

بر اساس پیش‌بینی‌های اصلاح‌شده، تورم امسال در منطقه یورو به 7.6 درصد و در کل اروپا به 8.3 درصد خواهد رسید، زیرا تهاجم روسیه به اوکراین اقتصادهای منطقه را تضعیف می‌کند.

 آخرین پیش‌بینی‌های کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، در حالی انجام شده که بازارها به‌دقت تورم را رصد می‌کنند. بر اساس اعدادی که چهارشنبه منتشر شد، در ایالات متحده، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن 9.1 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت - که بسیار بالاتر از انتظار اقتصاددانان بود.

 نگرانی ها در مورد افزایش بی سابقه قیمت ها در اروپا نیز گسترده است، جایی که آخرین قرائت نشان داد که نرخ تورم در منطقه یورو در ژوئن(خرداد)به رکورد 8.6 درصد رسیده است.

 این وضعیت هم بر دولت‌های ملی که تلاش می‌کنند تاثیر قیمت‌های بالا را بر معیشت خانوارها را کاهش دهند و هم بر بانک مرکزی اروپا که قرار است هفته آینده تشکیل جلسه دهد، فشار وارد می‌کند.

 در ماه مه، کمیسیون اروپا اعلام کرد که انتظار دارد تورم در منطقه یورو در سال 2022 به 6.1 درصد برسد، قبل از اینکه در سال 2023 به 2.7 درصد کاهش یابد. اکنون، هر دو پیش بینی به ترتیب تا 7.6 درصد و 4 درصد تجدید نظر شده است.

 پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصاد اروپا در بیانیه‌ای گفت: «اقدامات مسکو باعث اختلال در عرضه انرژی و غلات، افزایش قیمت‌ها و تضعیف اعتماد می‌شود».

 وی افزود: انتظار می‌رود که تورم رکورددار در اواخر سال جاری به اوج خود برسد و به تدریج در سال 2023 کاهش یابد.

 مقامات اروپایی از قطع کامل عرضه گاز از روسیه بیم دارند. اگرچه به تدریج خرید گاز روسیه را کاهش داده‌اند،اما این واردات همچنان منبع مهم انرژی برای این بلوک سیاسی است - به ویژه برای بخش هایی مانند مواد شیمیایی که از گاز به عنوان ماده خام استفاده می کنند.

 اپراتور Nord Stream AG در اوایل این هفته تأیید کرد که کار تعمیر و نگهداری در نورد استریم 1 تا 21 ژوئیه در حال انجام است. این خط لوله در انتقال گاز روسیه به آلمان و اروپای بسیار مهم است، با این حال نگرانی هایی وجود دارد که جریان به حالت عادی بازنگردد. 

 از نظر رشد، کمیسیون در ماه می نرخ رشد 2.7 درصدی تورم را برای سال جاری و 2.3 درصدی را برای سال آینده، هم برای اتحادیه اروپا و هم برای منطقه یورو پیش بینی کرد.

 اکنون، رقم 2023 به 1.5 درصد کاهش یافته است.  رشد تورم منطقه یورو در سال جاری 2.6 درصد و سال آینده 1.4 درصد است.

 اقتصاد اروپا از حمله روسیه به اوکراین ضربه بزرگی خورده است. در آغاز سال، انتظار می‌رفت که منطقه یورو با سرعتی سریع‌تر از ایالات متحده و با نرخ بالای 4 درصد رشد کند.

 با این حال، تحریم‌های روسیه، کاهش جریان گاز طبیعی، مشکلات در زنجیره تامین مواد غذایی، از جمله عوامل دیگر، چشم‌انداز اقتصادی این منطقه را متزلزل می‌کند.  بسیاری از اقتصاددانان رکود اقتصادی منطقه یورو را در اواخر امسال یا در سال 2023 تعیین می کنند. اما مقامات اروپایی از صحبت در مورد احتمال رکود خودداری می کنند و استدلال می کنند که فعلاً این مورد اصلی آنها نیست.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها