گفتگو با نرسی قربان و هادی بیگی‌نژاد کارشناسان حوزه انرژی:

با رفع تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی، مشکل کمبود گاز برطرف می‌شود

اگر تحریم‌ها برداشته شود و سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز هم توسط بخش خصوصی داخلی و هم بخش خصوصی خارجی انجام شود این مشکلات بر طرف می‌شود. اما سرمایه‌گذاری در مصرف بهینه گاز هم باید صورت بگیرد و همه این‌ها وابسته به روابط خارجی است اما با حالت تنشی که فعلا داریم وضعیت گاز فعلا همین است.

با رفع تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی، مشکل کمبود گاز برطرف می‌شود

با فرا رسیدن زمستان و چالش‌های ناترازی گاز که از ماه‌های گذشته نیز دعوای آن میان وزارت نفت و مجلس وجود داشت شاهد تعطیلی ادارات با توجیه مدیریت انرژی هستیم، اما مشخص نیست بالاخره برنامه دولت برای این بحران چیست؟ دولتی که برای زمستان سخت اروپا نقشه می‌کشید حالا درگیر افزایش مصرف گاز است و ناچار به تعطیلی ادارات و صنایع!

از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در حوزه گاز برای حفظ فشار و افزایش تولید نیازمند بهبود روابط خارجی و حضور کمپانی‌های مختلف و بازگشایی مسیر ارزی است، اما فعلا نشانه روشنی از این گشایش را شاهد نیستیم و در حوزه بهینه‌سازی مصرف نیز وزارت نفت اقدام مشخص و تاثیرگذاری برای کاهش مصرف انجام نداده، اگر هم اقدامی صورت گرفته نتیجه خاصی به دنبال نداشته است.

با نرسی قربان و هادی بیگی‌نژاد درباره این موضوع گفتگو کردیم. 

ما تحریم هستیم و خیلی از تکنولوژی‌ها و سرمایه مورد نیاز به زحمت تهیه می‌شود

 

نرسی قربان

نرسی قربان کارشناس حوزه انرژی در آغاز درباره تعطیلی ادارات در نتیجه کمبود گاز و ناترازی به مستقل گفت:

در هر حال ما با کمبود گاز مواجه هستیم و زمانیکه این کمبود وجود دارد یعنی تمام کشور درگیر یک بحران است و مشخص نیست ذخایر ما برای این زمستان تا چه حد کافی بوده است.

مسئله پیش رو هم فقط بحث تولید نیست تولید گاز به اضافه پالایش به اضافه انتقال گاز، همه سرمایه‌گذاری و نگهداری لازم دارد و مخارج بسیار بالایی دارد و این موضوع نیز جدید نیست و همه ساله وجود داشته است. همه مسئولین نیز آگاهند که نگهداری صنایع گاز در حوزه‌های مختلف خیلی سرمایه بَر بوده است و اگر سرمایه‌گذاری صورت نگیرد بالاخره یک زمان که به آن لازم دارید دیگر آنرا نخواهید داشت.

 مشکل اساسی این است که ما تحریم هستیم و خیلی از تکنولوژی‌ها و سرمایه مورد نیاز به زحمت تهیه می‌شود و تاخیر زیادی در این بین داریم. مصرف مردم نیز بالاست و مصرف بهینه نیز انجام نمی‌شود.

 وی در ادامه درباره افت فشار گاز در سال‌های آینده با توجه به مشکلات میزان تولید و عدم سرمایه‌گذاری افزود:

یکسال آینده بستگی دارد که چه کاری انجام دهیم؛ اگر تحریم‌ها برداشته شود و سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز هم توسط بخش خصوصی داخلی و هم بخش خصوصی خارجی انجام شود این مشکلات بر طرف می‌شود. اما سرمایه‌گذاری در مصرف بهینه گاز هم باید صورت بگیرد و همه این‌ها وابسته به روابط خارجی است اما با حالت تنشی که فعلا داریم وضعیت گاز فعلا همین است.

نرسی قربان در پایان نسبت به زمان بَر بودن سرمایه‌گذاری در حوزه گاز و نتایج آن گفت:

گرچه سرمایه‌گذاری بلندمدت است اما بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها ربطی به این موضوع ندارد. اگر تحریم‌ها نبود و وسایل مصرفی صنایع وارد می‌شد بخشی از مشکل حل بود و با خریداری سریع و نصب وسائل مسئله‌ای وجود نداشت و نیازی نبود چهار سال صبر کنیم. سرمایه‌گذاری در تولید گاز روند طولانی و پیچیده دارد و حوزه‌های گازی متعدد ما با تکنولوژی جدید در دوسال می‌تواند به تولید برسد و افزایش تولید و فشار داشته باشیم. وسایل مربوط به نگهداری پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال گاز نیز باید به سرعت تعمیر و تعویض شوند تا در سال‌های آینده با این وضعیت در صنعت گاز مواجه نباشیم. امیدوارم خداوند کمک کند چون دیگر از دست بنده خدا خارج است.

از هفتصد و پنجاه میلیون مترمکعب گاز تولیدی، ششصد میلیون متر متعلق به بخش شهری و خانگی است، نیروگاه‌ها را چه کنیم؟

 

هادی بیگی‌نژاد

در ادامه جهت کسب نظر مجلس نسبت به تحول اخیر در حوزه گاز گفتگو کردیم با هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس

هادی بیگی نژاد، در آغاز درباره تعطیلی ادارات به علت کمبود گاز و واکنش مجلس به روزنامه مستقل گفت:

این اتفاق مربوط به امروز نیست که فکر کنیم مختص امروز است ما در کشور تقریبا هشتصد و پنجاه میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنیم که هفتصد و پنجاه میلیون متر آن در خط توزیع شبکه سراسری می‌آید. گاز مصارف دیگر نیز دارد از جمله تزریق به چاه که از روی اجبار مجبوریم انجام دهیم. شبکه سراسری نیز از صنایع و نیروگاه‌ها و شهرها از خانگی و تجاری را شامل می‌شود، وقتی در زمستان گاز کم شود مجبورند صنایع را تعطیل کنند یا اعلام کنند که تعمیرات اساسی را انجام دهید تا دو ماه بعد که مصرف کاهش یافت گاز ارائه دهیم.

عمدتا نیز سال‌هاست که در آذر و دی و بهمن این وضعیت وجود دارد. امسال اعلام شد که از هفتصد و پنجاه میلیون مترمکعب، ششصد میلیون متر متعلق به بخش شهری و خانگی است حالا نیروگاه‌ها را چه کنیم؟

امسال چون توسعه گاز‌رسانی در کشور بیشتر شده است، نیاز شهری خود را نشان می‌دهد و سال به سال نیز بیشتر می‌شود و توسعه گازرسانی همزمان افزایش می‌یابد.

وزارت نفت نیز از روی اجبار تقاضای تعطیلی برخی ادارات را کرده است و همه ساله نیز این وضعیت را شاهد هستیم.

 وی در ادامه نسبت به افت فشار با توجه به افزایش تولید و فقدان سرمایه‌گذاری در صنایع گاز افزود:

افت فشار متعلق به سال‌های آینده است امسال که نداریم ما مجبوریم همه این کارها را با هم انجام دهیم. توسعه بالا دستی را داشته باشیم؛بهینه‌سازی را از مبدأ تولید تا مقصد داشته باشیم و این نیست که فقط به مردم بگوییم صرفه‌جویی کنند. مجموعه تولیدکنندگان نیز باید به این فکر بیفتند که هدررفت گاز و نفت را کاهش دهند. وقتی به مصرف کننده‌ها رسیدیم در بحث بهینه‌سازی فعالیت کنیم و تنوع سبد انرژِی ایجاد کنیم.

در بهینه‌سازی کمیسیون انرژی مدت‌ها بحث کرد و به یک جمع‌بندی رسیدیم و از رئیس جمهور درخواست کردیم که وقت بگذارد و فکر مجموعه کمیسیون انرژی را بشنود و برای اجرای آن اقدام کند. به هر حال مجلس هم برای سرمایه‌گذاری در بالادست و بهینه‌سازی و بقیه زمینه‌ها برنامه دارد منتهی دولت باید در این قضیه جدیت بیشتری به خرج دهد.

بیگی نژاد در پایان درباره حل چالش‌های گاز در دو سال آینده گفت:

حل شدن چالش گاز که امکان‌پذیر نیست و مسائل مختلف زیادی وجود دارد اما مشکلات اساسی حل می‌شود. مسئله اساسی نیز سرمایه‌گذاری است که شرکت‌های مختلف و صنایع راضی شده‌اند در صنعت بالادستی گاز سرمایه‌گذاری کنند و امیدواریم به نتیجه برسد. یا بحث تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها که با اختصاص درآمدهای بودجه‌ای که برایشان گذاشته‌اند مشکلاتشان حل می‌شود.

بحث تعمیرات خطوط لوله هم هست که انشالله حل می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها