افزایش شدید قیمت مواد غذایی در راه است

بنابر اعلام اتحادیه خرده فروشان،تورم بار دیگر رکورد زد و این بار قیمت مواد غذایی افزایش شدیدی خواهد داشت.

افزایش شدید قیمت مواد غذایی در راه است

به گزارش مستقل آنلاین،نشریه تایم نوشت:

تورم مواد غذایی در فروشگاه های بریتانیا در ماه گذشته با هشدار خرده فروشان نسبت به افزایش قیمت ها در یک سال دیگر به بالاترین حد خود رسید.

کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد که تورم مواد غذایی در دسامبر به 13.3 درصد رسید، از 12.4 درصد در ماه قبل، و به بالاترین حد خود برای این شاخص که از سال 2005 آغاز شد، رسیده است.

بر اساس اعداد جداگانه منتشر شده توسط Kantar، خریداران بیش از 12 میلیارد پوند (14 میلیارد دلار) را در نتیجه قیمت‌های بالاتر برای خرید مواد غذایی خرج کردند. این شرکت گفت که فروش بر حسب حجم در مقایسه با دسامبر 2021 حدودا 1 درصد کاهش یافته است اما تورم باعث افزایش درآمد آنها شده است.

هلن دیکینسون، مدیر اجرایی BRC گفت: «2023 سال سخت دیگری برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها خواهد بود، زیرا تورم هیچ نشانه‌ای از کاهش فوری نشان نمی‌دهد. او به فشارهای مداوم ناشی از جنگ در اوکراین اشاره کرد که هزینه خوراک دام، کود و انرژی را بالا برد.»

هزینه مواد غذایی نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است که این یک رکورد برای انگلستان  از 14.3 درصد در نوامبر سال گذشته است.

علاوه بر این، BRC اعلام کرد که تورم کلی در فروشگاه‌های بریتانیا در ماه دسامبر کاهش یافت و اولین کاهش در بیش از یک سال گذشته بود. به گفته این موسسه، تورم قیمت مغازه به 7.3 درصد کاهش یافته است، که اندکی نسبت به رکورد 7.4 درصدی در نوامبر کاهش یافته است.

به طور کلی کاهش قیمت ها به دلیل کاهش شدید سهام توسط خرده فروشان در آستانه کریسمس بود تا موجودی اضافی را تغییر دهند. بسیاری از فروشگاه ها محصولات را در اوایل سال سفارش دادند، زمانی که مشکلات زنجیره تامین هنوز به معنای زمان انتظار طولانی بود و قبل از اینکه تورم فزاینده شروع به آسیب رساندن به هزینه ها کند.

BRC  هشدار داد که کاهش قیمت ها نشانه پایان تورم مارپیچ نیست و خرده فروشان ممکن است مجبور شوند پس از پایان حمایت دولت از هزینه های انرژی، قیمت های خود را حتی بیشتر از آوریل افزایش دهند.

ماه‌های اول سال احتمالاً تیره و تار خواهد بود زیرا خریداران با صورت‌حساب‌های کارت اعتباری برای هزینه‌های دسامبر خود و با سررسید شدن قبض‌های انرژی مواجه می‌شوند. به گفته مایک واتکینز، رئیس بخش خرده فروش و بینش تجاری در NielsenIQ، که داده ها را برای BRC تولید می کند، مصرف کنندگان اولویت را برای خرید مواد غذایی که در حال افزایش قیمت هستند قرار می دهند، در حالی که کالاهای غیر ضروری مانند مد و لوازم خانگی احتمالاً آسیب خواهند دید.

او گفت: «افزایش تورم مواد غذایی فشار بیشتری بر بودجه خانوارها وارد می‌کند و بعید است که در آینده نزدیک در ذهنیت مصرف‌کننده درباره امور مالی شخصی بهبودی حاصل شود.»

کانتار دریافت که خریداران همچنان خود را با قیمت‌های بالاتر مواد غذایی وفق می‌دهند و بیشتر کالاهای ناشناخته را به جای گزینه‌های برند خریداری می‌کنند. فروش دسته اول تا 25 دسامبر 13.3 درصد در مقایسه با 4.7 درصد برای دومی افزایش یافت.

خواربارفروشان سنتی بیشتر خریدهای کریسمس را به خود اختصاص دادند، با شرکت Tesco Plc، J Sainsbury Plc، Asda و Morrisons بیش از دو سوم کل هزینه ها را به خود اختصاص دادند. با این حال، Aldi تخفیف‌دهنده آلمانی با 27% بیشترین افزایش فروش را به ثبت رساند، در حالی که Lidl تقریباً 24% رشد کرد.

فریزر مک‌کویت، رئیس بخش خرده‌فروشی و بینش مصرف‌کننده در Kantar، گفت: تورم «هنوز در نرخ فعلی رقم بسیار دردناکی است و بر نحوه و آنچه ما در مغازه‌ها می‌خریم تأثیر می‌گذارد».

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها