شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات؛

با پشتوانه‌های موجود وارد بخش معدن شدیم

نشست مدیران شرکت پروژه محور تجلی برای بررسی عملکرد این مجموعه و برنامه‌های پیش روی آن برگزار شد.

با پشتوانه‌های موجود وارد بخش معدن شدیم

 

نشست خبری مدیران شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با نماد بورسی «تجلی» با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز این شرکت با حضور دکتر مرتضی علی اکبری؛ مدیرعامل شرکت تجلی، دکتر سعید باقری؛ قائم مقام مدیرعامل، دکتر نادر گلشنی نسب؛ معاون معادن و اکتشاف و سرکار خانم دکتر امیر افشار؛ مدیر سرمایه گذاری این شرکت روز چهارشنبه ۰۲ آذرماه ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد.

مرتضی علی اکبری مدیرعامل تجلی در این نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: متاسفانه معادن کشور در بازار سرمایه خیلی شناخت ندارند و ارزش معدن کمتر شناخته شده است، در واقع بیشتر به بحث‌های دیگری پرداخت شده و ارزش معادن نادیده گرفته شده و یا به آن کم توجهی می‌شود. ما اگر بخواهیم به محدوده‌های معدنی بپردازیم و اگر بخواهیم به سراغ معدنی برویم که هیچ کاری روی آن صورت نگرفته باشد، ابتدا به صورت یک محدوده آن را ثبت می کنیم و بر اساس اطلاعات کسب شده مشخص می شود یک محدوده معدنی ثبت شده است. پس از ثبت و اخذ پروانه اکتشاف، اقداماتی انجام می شود و نمونه گیری‌هایی صورت می گیرد که در نهایت منجر به صدور گواهی (پروانه) اکتشاف می شود.

وی ادامه داد: بعد از اخذ گواهی کشف و فعالیت‌های دیگر به مرحله شناسایی ذخیره معدن می رسد در نتیجه در گواهی کشف، ارزش معدن ارتقا پیدا می کند. نهایتا پس از آن پروانه بهره برداری گرفته می شود که شرکت می تواند در این مرحله کارخانه احداث کرده و اقدامات استحصال را انجام دهد. در حالت عادی یک محدوده و یک گواهی بهره برداری بسیار با هم متفاوت و هر کدام ارزش مختص به خود را در بازار کامودیتی محور دارند، اما این موضوع در بازار سرمایه لحاظ نمی شود.

شرکت تجلی 

وی در ادامه با اشاره به استراتژی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، بیان کرد: شرکت تجلی در ابتدا در زنجیره فولاد بود و امروز هم در آن حوزه حضور دارد، اما ما میل به حرکت به سمت عناصر نادر خاکی داریم و به مراحل خوبی رسیده ایم و به سمتی خواهیم رفت که وزن سرمایه گذاری در این حوزه را افزایش دهیم، زیرا مواد نادر خاکی ارزش گران بهایی دارد و اگر بتوانیم در ایران استحصال و استخراج کنیم چندین برابر موادی مانند: سنگ آهن و فولاد، برای ذی نفعان ارزش افزوده به همراه خواهد داشت.

علی اکبری افزود: ما برای استفاده از این پتانسیل در معادن: مونازیت، لیتیوم و … که دارای انواع عناصر نادر خاکی هستند تلاش کردیم تا بتوانیم حداکثر ارزش افزوده را از آن بدست بیاوریم. در این زمینه یک قرارداد مشاوره خارجی منعقد کرده ایم که بتوانیم از این ذخایر بهره برداری کنیم. این مشاوران نیز در بحث آموزش، آزمایش و کلیه مراحل آمادگی ارائه خدمات به ما را دارند. امیدوار هستیم با سرعت بالایی به این سمت رفته و در سال‌های آینده برای سهام داران آورده‌های بیشتری به همراه داشته باشیم.

به گفته وی، شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» اولین شرکت پروژه محور در کشور است. اگر بخواهیم طبق روال معمول NAV و پورتفوی بورسی و ارزش بازار آن را محاسبه کنیم و همین طور پورتفوی غیر بورسی آن را حساب کنیم نتیجه یک مبلغی می‌شود و منهای بدهی‌ها می‌کنیم و تقسیم بر تعداد سهام، مبلغی می‌شود این روال مربوط به سایر شرکت هاست و مربوط به شرکت‌های پروژه محور نیست و استفاده از آن برای این گونه شرکت‌های پروژه محور اشتباه است.

فرض کنید که الان یکسال گذشته است و شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات ۶۲۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه داده است پس دارای منابع ۶۲۰۰ میلیارد تومان در حساب هایش است. قرار بود ۴ پروژه را شروع کنیم و این چهار پروژه را به پایان برسانیم. این چهار پروژه فرض کنید که ۳ سال بعد به پایان رسیده، پس الان که ۶۲۰۰ میلیارد تومان در حساب داریم پورتفوی ما یا NAV ما طبق روال معمول مثلا ۱۰۰ یا ۱۲۰ تومان بر حسب همین روش معمول است. ۳ سال دیگر فرض کنید که هیچ پول یا پروژه‌ای به ما اضافه نشود، ۳ سال دیگر که می‌خواهیم این پروژه‌ها را به بهره برداری برسانیم، قبل از بهره برداری همین ۱۲۰ تومان است، چون ما هیچ مبلغی به دفاترمون اضافه نکرده ایم و پول‌هایی که داشتیم به مرور ۶۲۰۰ میلیارد تومان را خرج کرده ایم و تبدیل به پروژه کرده ایم و پروژه‌ها ارزش آن‌ها همان ۶۲۰۰ میلیارد تومان است، ولی آیا به نظر شما مثلا سال گذشته NAV ما ۱۲۰ تومان بوده است با ۳ سال آینده که آن‌ها به بهره برداری برسند باز همان ۶۲۰۰ میلیارد تومان است؟ آیا این رقم NAV درست است؟ پاسخ خیر است و صددرصد اشتباه هست.

تنها روش محاسبه NAV شرکت‌های پروژه محور که تنها شرکت داخل بورس ما هستیم نمی‌تواند روش معمول باشد و تنها روشی که صحیح است همکاران ما در شرکت پرتو تابان انجام داده اند و فقط معادن شرکت مشمول رقم ارزش گذاری جدید نشده است و قبلا توضیحات در مورد هر ماده معدنی داده شده است.

گزارش تصویری از نشست خبری مدیران شرکت «تجلی» با اصحاب رسانه

مدیرعامل تجلی با اشاره به روش‌های تامین مالی شرکت، اظهار کرد: شرکت تجلی ۶۲۰۰ میلیارد تومان اولیه را برای چند پروژه در نظر گرفت. اما پس از آن پروژه‌های مختلف دیگری به مجموعه اضافه شد، آن هم به چند دلیل، اول آنکه ما نباید ساکن باشیم و حرکت باید به سمت افزایش دارایی‌ها و سوددهی بیشتر برای همه سهامداران داشته باشیم. برای حفظ مبلغ خود، بایستی سودی که از اوراق داریم را بگیریم و سهامی که در بورس داریم را بفروشیم و تبدیل کنیم به مبالغی که در پروژه‌ها مصرف می‌شود. اما با توجه به برنامه ریزی که برای یک تا ۲ تا سال آینده داریم نیازمند ۷ الی ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه هستیم. اگر پروژه جدید تعریف نشود که بدون شک این موضوع اشتباه است، این سرمایه را می توان با چند روش عملیاتی کرد.

وی تصریح کرد: افزایش سرمایه، تامین از محل تسهیلاتی که از بانک‌ها گرفته می شود یا استفاده از اوراق بورسی یا استفاده از صندوق‌های خصوصی و صندوق‌های پروژه و روش‌های دیگر است که در این زمینه قراردادی را با یکی از شرکت‌های مشاور و تامین سرمایه امضا کرده ایم تا بهترین روش را برای ما جهت تامین منابع مالی مشخص کنند. استراتژی ما این است که ما کمتر از سهامداران خود پول بگیرم و حداکثر از سایر منابع وجوه را تامین و پروژه‌ها را تکمیل کنیم.

علی اکبری همچنین درباره تفاوت این شرکت با دیگر مجموعه ها، اظهار کرد: NAV شرکت‌هایی که در جا‌های دیگر پروژه‌هایی دارند وزن بیشتر کاری آن‌ها تولید است و سوآوری خود را دارند در نتیجه اهمیت کمتری به همراه دارد، اما در کل شرکت‌هایی که تولید می‌کنند و پروژه‌ها را اجرا می‌کنند باید NAV آن‌ها محاسبه شود، اما عموما، چون از ارزش کمتری برخوردار هستند یا به آن‌ها P/E می‌دهند و آن را به خواننده واگذار می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه ما اولین شرکت پروژه محور در کشور هستیم، قوانین و مقررات را رصد کردیم و توانستیم با حمایت ایمیدرو و وزارت صمت و … در دستور العمل‌ها قرار بگیریم. مجموعه‌هایی که سهامی عام هستند می توانند برخی محدوده را بدون مزایده دریافت کنند. متاسفانه علی رغم تلاشی که انجام دادیم این کار هنوز انجام نشده و همچنان در مزایده‌ها شرکت می کنیم. اما در کل قرار بود از بحث مزایده‌ها مستثنی شویم. تنها معدن جانجا بود که ۲۰ درصد «ومعادن» و ۵ درصد شرکت «تجلی» در اختیار دارد که بعد از شرکت ملی مس دومین ظرفیت مس کشور است.

علی اکبری اضافه کرد: بنده امیدوار هستم روزی چندین شرکت پروژه محور ایجاد شود و بتواند بخشی از نقدینگی کشور را به خود جذب کرده و وارد چرخه تولید کند که بدون شک در کاهش تورم موثر خواهد بود. اما واقعیت آن است که شرکت‌های متعددی در روند انجام اداری هستند، اما قوانین و مقررات در بورس حتما باید مورد بازنگری قرار بگیرد و مسیر ورود آن‌ها تسهیل پیدا کند. به طور کلی مشارکت با مردم در صورتی که پروژه‌های تعریف شده پروژه‌های خوبی باشند، می تواند تعداد این شرکت‌ها را افزایش دهد. ما بهترین پروژه‌های خود را وارد کرده ایم و از ابتدا دنبال آن بودیم از برند شرکت‌هایی مثل گل گهر، چادرملو، ومعادن و … به عنوان پشتوانه استفاده کنیم. یعنی اگر این پشتوانه‌ها را نداشتیم بدون شک نسبت به ادامه پروژه‌ها شک و تردید‌هایی مطرح بود.

دکتر «مرتضی علی اکبری» مدیرعامل شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» در پاسخ به خبرنگار «می متالز» نیز درباره سوددهی، اظهار کرد: همه ما در بازار سرمایه هستیم و می‌دانیم شرکت‌هایی که P/E بسیار بالا دارند قطعا بدون حساب کتاب و بدون دلیل نیست. به هر حال این شرکت ها، طرح‌ها یا پروژه‌هایی دارند که پس از بهره برداری سوددهی بالایی دارند. علت اینکه P/E این شرکت‌ها بالاست به خاطر طرح‌ها و پروژه‌هایی است که افراد به آن شرکت‌ها و پروژه‌ها اعتماد دارند و سهام آن پروژه را خریداری می کنند. اگر P/E شرکت «تجلی» را واحد تحلیل شرکت پرتو تابان ۵ محاسبه کرده من اصلا به رقم ۵ اعتقادی ندارم و P/E ما باید بالای ۱۰ یا ۱۵ باشد.

مدیرعامل تجلی همچنین درباره اخذ معادن جدید در مزایده وزارت صمت، نیز به «می متالز» گفت: به طور کلی حدود ۵ هزار معدن به مزایده گذاشته شده است، همکاران بنده به صورت شبانه روزی در حال بررسی آن‌ها هستند، اما عمده این معادن مربوط به سنگ، ماسه و آهک است که در سبد محصولات ما چندان جایی ندارد. ضمن اینکه ما باید امتیاز فنی لازم را هم برای شرکت در مزایده‌ها در اختیار داشته باشیم.

ما الان حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ امتیاز را استفاده کرده ایم. در واقع شاید بیش از نصفی از امتیازات خود را استفاده کرده ایم. در موضوع اکتشاف هم باید بگویم، ما به طور کلی به دنبال آن هستیم تا از معدن تا استخراج را در دست داشته باشیم در نتیجه سهام شرکت معدنکار باختر را خریداری کردیم. در حال حاضر، ۶۰ درصد این سهام متعلق به صبانور است و ۴۰ درصد برای تجلی است. ابتدای کار که قرار بود ۴۰ درصد سهام را از اشخاص حقیقی خریداری کنیم جلسه هایی را با هیات مدیره صبانور گذاشتیم و گفتیم به شرطی وارد می شویم که برای توسعه این شرکت افزایش سرمایه صورت بگیرد که هیات مدیره نیز موافقت کردند. پس از آن در مزایده‌های دولت شرکت کردیم و چندین ماشین آلات معدنی خریداری کردیم و امروز سرمایه آن در حال افزایش به هزار میلیارد تومان است. ما در حال توسعه اکتشاف و استخراج و بهره برداری هستیم تا به معادن خودمان خدمات مناسب ارائه کنیم. حتی ممکن است مناقصه معدن مس جانجا را شرکت معدنکار باختر برنده شود.

مدیرعامل «تجلی» درباره حمل و نقل نیز اظهار کرد: یکی از پروژه‌های «هیمکو» را در فاز اول به ۱۰ میلیون تن کاهش دادیم و اقدامات زیر بنایی را در کنار بندر شهید رجایی انجام داده ایم. البته برخی مشکلات وجود دارد و مقاومت‌هایی در خصوص ارائه این واحد به مجموعه صورت می گیرد که امیدوار هستیم هر چه سریع تر حل شود و بتوانیم حمل و تخلیه را داشته باشیم، در گام اول به سراغ تخلیه ۱۵۰ هزار تنی رفته ایم تا بتوانیم این حجم را با ریل حمل کرده و به اسکله برسانیم. ما در زمینه زیرساخت مشکلات زیادی داریم که امیدوار هستیم حل شود.

وی درباره معدنکاری نوین گفت: تلاش ما این است که حداکثر استفاده از علم جدید را داشته باشیم و در همین راستا یک قرارداد همکاری با یک شرکت خارجی منعقد کرده ایم البته طرف ما ایرانی است، اما در خارج از کشور شرکتی دارد و با افراد صاحب نظر و دانشگاهی در ارتباط است، در این قرارداد هر میزان که ما نیاز داشته باشیم آن‌ها خدمات ارائه می دهند و در مقابل دستمزد خود را دریافت می کنند. در این زمینه جلساتی در گروه تجلی برگزار و این گروه را به همکاران در شرکت و شرکت‌های زیرمجموعه خود معرفی کرده ایم که بتوانند حداکثر استفاده از این ارتباط را داشته باشند. به عنوان مثال در معدن زغال سنگ گلندرود تلاش کردیم که جزو اولین شرکت‌های حاضر در بخش زغال سنگ باشیم که به صورت تمام مکانیزه فعالیت داشته باشد، اما در برخی موارد با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

علی اکبری همچنین با اشاره به موضوع انرژی نیز بیان کرد: در حوزه عناصر نادر خاکی نیازبه حجم زیادی از انرژی نداریم، یعنی مثل فولاد نیست در نتیجه نیاز به برق به اندازه صنعت فولاد نیست. پیش بینی ما آن است که از نیروگاه‌های کوچک مقیاس ۲۵ مگاواتی استفاده کنیم. همچنین در مواردی که امکان داشته باشد به طور حتم از نیروگاه‌های خورشیدی استفاده می کنیم. همچنین ما حداکثر استفاده را از داخل گروه خواهیم داشت، یعنی از شرکت حاضر در توسعه معادن و فلزات به نام انرژی پویا استفاده می کنیم تا بهترین روش تامین انرژی را به ما ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت تجلی در ادامه این نشست، با اشاره به سود این شرکت در ۶ ماهه اول، تصریح کرد: ما هر چقدر در شرکت پورتفوی داریم به مرور می فروشیم و تبدیل به نقدینگی مورد نیاز پروژه‌ها می کنیم. در واقع اساس وجودی شرکت هم بحث سود آوری نیست. سودآوری از سهام یا اوراقی که در اختیار داریم به وجود می‌آید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها