شدید ترین تورم 70 سال اخیر در پیش است

بنابر گزارش موسسات جهانی،شدیدترین تورم 70 سال اخیر طی هفته های آینده در پیش خواهد بود.

شدید ترین تورم 70 سال اخیر در پیش است

به گزارش مستقل آنلاین،فاینشنال تایمز نوشت:

تورم آلمان برای اولین بار در بیش از 70 سال گذشته به سطح دو رقمی رسید و بر وضعیت نامطمئن بزرگترین اقتصاد اروپا تأکید کرد. همچنین  اقتصاددانان برجسته هشدار دادند که در بدترین سناریو ممکن است تورم آلمان سال آینده تا 7.9 درصد افزایش یابد.

صدراعظم اولاف شولتز روز پنجشنبه از برنامه 200 میلیارد یورویی قیمت گاز که به عنوان یک "سپر دفاعی" ایجاد شده برای ارائه به مردم پس از افزایش هزینه انرژی رونمایی کرد.

بر اساس برآوردی که توسط آژانس آمار فدرال در روز پنجشنبه منتشر شد، قیمت مصرف کننده در آلمان در سال منتهی به سپتامبر 10.9 درصد افزایش یافت که از 8.8 درصد در ماه اوت شتاب گرفت. این اولین باری است که تورم آلمان از سال 1951 به سطح دو رقمی می رسد و انتظار می رود با انتشار این ارقام در روز جمعه، این افزایش تورم کلی منطقه یورو را به رکورد جدید 9.7 درصد برساند.

کارستن برزسکی، اقتصاددان در بانک هلندی ING، گفت: «تورم در آلمان داغ است،افزایش قیمت‌های آلمان - که ماهانه 2.2 درصد افزایش یافت که ناشی از بی اثر بودن اقدامات موقت برای محافظت از خانوارها و مشاغل در برابر تأثیر قیمت‌های بالا، مانند کاهش عوارض سوخت و یارانه 9 یورویی بلیت قطار ماهانه بود.»

قیمت انرژی در سال منتهی به سپتامبر 43.9 درصد افزایش یافت که از رشد 35.6 درصدی در ماه اوت شتاب گرفت، در حالی که قیمت مواد غذایی 18.7 درصد در مقابل 16.6 درصد در ماه قبل افزایش یافت. رشد قیمت خدمات نیز از 2.2 درصد به 3.6 درصد افزایش یافت.

تصمیم روسیه برای کاهش عرضه گاز به اروپا پس از تهاجم این کشور به اوکراین، آلمان را در بدترین بحران انرژی خود از زمان جنگ جهانی دوم قرار داده است. افزایش شدید قیمت گاز بسیاری از شرکت ها را مجبور به کاهش تولید یا حتی تعطیلی کامل کرده است، در حالی که خانوارها خود را برای افزایش شدید قبوض گرمایشی آماده می کنند.

موسسات اقتصادی برتر آلمان اعلام کردند که اقتصاد این کشور در سال جاری 1.4 درصد رشد خواهد کرد، در سال 2023 حدودا 0.4 درصد رشد خواهد کرد و در سال 2024 رشد 1.9 درصدی خواهد داشت. اما آنها همچنین هشدار دادند که در صورت وقوع این بحران، اقتصاد ممکن است در سال آینده 7.9 درصد کوچک شود.

تورستن اشمیت از موسسه تحقیقات اقتصادی لایبنیتس گفت: "اگر زمستان بسیار سردی داشته باشیم، مصرف گاز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد، که احتمال کمبود گاز را افزایش می دهد. این تاثیر بیشتر از آنچه در پیش‌بینی‌مان می‌کردیم، بر تولید ناخالص داخلی خواهد داشت. "

این موسسات گفتند که بر اساس میانگین شبیه‌سازی‌های مدل‌شان، آلمان امسال و سال آینده با بحران گاز مواجه خواهد بود، اگرچه وضعیت عرضه «بسیار تنگ» باقی خواهد ماند. آنها گفتند که "این به معنای از دست دادن دائمی رفاه برای آلمان خواهد بود".

اگر مصرف 20 درصد کاهش یابد و واردات افزایش یابد، می‌توان از «خطر افزایش» سهمیه‌بندی و کمبود گاز جلوگیری کرد، اما مؤسسه‌ها نسبت به «کاهش شدید» تولید ناخالص داخلی در آغاز سال‌های 2023 و 2024 هشدار دادند، اگر کشور نتواند کاهش مصرف گاز را به اندازه کافی مدیریت کند اقتصاد آلمان با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

این پیش بینی توسط موسسه Ifo در مونیخ، موسسه کیل برای اقتصاد جهانی، موسسه تحقیقات اقتصادی هال و همچنین موسسه لایب نیتس تهیه شده است.

این پیش‌بینی نشان‌دهنده یک تجدیدنظر اساسی رو به پایین در پیش‌بینی بهاری مؤسسات است، زمانی که آنها رشد 2.7 درصدی در سال جاری و 3.1 درصدی در سال 2023 را پیش‌بینی کردند. تولید در سال 2022 و 2023 160 میلیارد یورو کمتر از انتظارات در بهار خواهد بود.

اشمیت گفت که خانوارها  بار سنگین قیمت‌های انرژی بالاتر را متحمل می‌شوند و با "از دست دادن شدید قدرت خرید" روبرو هستند. او افزود، در مقابل، اکثر شرکت ها موفق شدند با بحران انرژی کنار بیایند.

آژانس شبکه فدرال روز پنجشنبه اعلام کرد با کاهش دما در آلمان، مصرف گاز توسط خانوارها و مشاغل در هفته گذشته به شدت افزایش یافته و به 14.5 درصد بالاتر از میانگین در چهار سال گذشته رسیده است. کلاوس مولر، رئیس آژانس، گفت که این تغییر "بسیار هشیار کننده" است و افزود که وضعیت می تواند به سرعت تغییر کند.

این موسسات اعلام کردند که تورم در سال آینده به 8.8 درصد افزایش خواهد یافت که اندکی بیشتر از سطح 8.4 درصدی امسال است، اگرچه در سال 2024 به 2.2 درصد کاهش خواهد یافت.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها