مواد غذایی 70 درصد گران شد!

طبق آمار رسمی مواد غذایی گرانی 70 درصدی را در ماه گذشته در ترکیه تجربه کرده است.

مواد غذایی 70 درصد گران شد!

به گزارش مستقل آنلاین الجزیره نوشت:

نرخ تورم رسمی ترکیه در ماه آوریل(فروردین و اردیبهشت) نزدیک به 70 درصد رسیده است و چالش بزرگی را برای رئیس جمهور رجب طیب اردوغان ایجاد می کند که سیاست های اقتصادی غیرمتعارف او اغلب مقصر آضفتگی های اقتصادی است.

 آژانس آمار ملی روز پنجشنبه اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل 69.97 درصد در مقایسه با 61.14 درصد در ماه مارس افزایش یافته است.

 اردوغان اصرار دارد که کاهش شدید نرخ‌های بهره برای پایین آوردن افزایش شدید قیمت‌های مصرف‌کننده، در مقابل ارتدوکس‌های اقتصادی، مورد نیاز است.

سقوط لیر هزینه واردات انرژی را بالا برده است و سرمایه گذاران خارجی اکنون از بازار نوظهور که زمانی امیدوار کننده بود دور شده اند.

 تهاجم روسیه به اوکراین و همه‌گیری ویروس کرونا، افزایش قیمت انرژی و گلوگاه‌های تولید را تشدید کرده است.

تحلیلگران می گویند نرخ تورم سالانه ترکیه که بالاترین نرخ تورم از زمان به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه اردوغان در سال 2002 است، تا حد زیادی با تفکر اقتصادی غیرمتعارف او مرتبط است.

 اردوغان بر بانک مرکزی فشار آورده است تا کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

 در ماه آوریل، این بانک با وجود تورم بالا، نرخ بهره معیار خود را برای چهارمین ماه متوالی ثابت نگه داشت.

 بیشترین افزایش قیمت در ماه آوریل مربوط به بخش حمل و نقل با 105.9 درصد بوده و قیمت مواد غذایی و نوشیدنی های غیرالکلی نیز 89.1 درصد افزایش یافته است.

 نورالدین نباتی، وزیر خزانه داری و دارایی، نگرانی ها را کنار گذاشته و روز دوشنبه گفت که روند تورم فعلی زودگذر است و "در دراز مدت گسترش نخواهد یافت و دائمی خواهد بود".

 وی گفت: ما رفاه و قدرت خرید شهروندان خود را نسبت به سطح گذشته افزایش خواهیم داد.

 ترکیه مالیات برخی کالاها را کاهش داده و برای برخی از قبوض برق برای خانوارهای آسیب پذیر یارانه ارائه کرده است، اما حتی این نیز نتوانسته تورم را مهار کند.

 واحد پول ترکیه در سال گذشته 44 درصد و از ابتدای ژانویه بیش از 11 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

 دولت اردوغان با استفاده از بانک های دولتی برای خرید لیر در تلاش برای کاهش زیان ارز پاسخ داده است.

همچنین گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بانک مرکزی برای جلوگیری از سقوط لیر، دلار را از طریق کانال های عقب می فروشد.

 یکی از مدیران سابق بانک دولتی زیارت ترکیه در این هفته گفت: «بانک مرکزی هفته‌ای 2.5 تا 3 میلیارد دلار از طریق بانک‌های دولتی می‌فروشد.» رسانه های ترکیه گزارش دادند که او اطلاعات ممتازی را که از محافل بانکی دریافت کرده بود به اشتراک می گذاشت.

 اردوغان که در سال آینده با انتخابات حیاتی ریاست جمهوری روبرو خواهد شد، همچنین سیاست خود را برای ترمیم ائتلاف های شکسته با کشورهای ثروتمند خلیج فارس برای جلب حمایت مالی تغییر داده است.

 هفته گذشته، او در تلاش برای از سرگیری روابط پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018، به عربستان سعودی سفر کرد.

 اردوغان گفت که دولت او با عربستان سعودی برای "فعال کردن مجدد یک پتانسیل اقتصادی بزرگ" به توافق رسیده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها