آبه شینزو در تهران؛

چشم‌ها رو به «بیت»

مستقل‌آنلاین/ بالاخره «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن به تهران آمد و به رسم معمول چنین دیدارهایی، همه خوشحال بودند و امیدوار به اینکه این سفر بتواند گره‌ای از کار فروبسته ایران و آمریکا باز کند.

چشم‌ها رو به «بیت»

همه دیدارها و کنفرانس‌های مطبوعاتی «حسن روحانی»، «شینزو آبه»، «محمدجواد ظریف» و «کونو تارو» یک طرف، آن چنان که همه می‌دانند دیدار اصلی، ملاقات نخست‌وزیر ژاپن با رهبری است. لابد همین نکته را «تاکاشی اوسوگا» می‌دانست که بامداد امروز پیش از دیدار با رهبری، در یک نشست مطبوعاتی در هتل اسپیناس تهران، مذاکرات رئیس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر دولت متبوعش را اینگونه ارزیابی کرد: «مذاکرات شینزو آبه با روحانی لزوما تا بدین لحظه نتیجه ملموس نداشته است»؛

 در ذیل نگاهی انداخته‌ایم به مهمترین اظهارنظرهای روحانی و آبه در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته.

++روحانی:

- در جلسات و ملاقات‌های امروز(دیروز، چهارشنبه) در خصوص روابط دو کشور از جمله همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری ژاپن در جنوب ایران به‌ویژه در منطقه چابهار و سواحل مکران، گفت‌وگو کردیم.

- اراده و علاقه ژاپن به ادامه خرید نفت از ایران و تلاش در راستای توسعه روابط مالی، علمی و فرهنگی دو کشور می‌تواند توسعه روابط فی‌مابین را تضمین کند.

- جمهوری اسلامی ایران آغازگر هیچ جنگی در منطقه حتی با آمریکا نخواهد بود، اما اگر بخواهد جنگی علیه ایران آغاز شود، پاسخی قاطع به آن خواهیم داد.

- نخست وزیر ژاپن نسبت به آینده خوش‌بینی قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و در مذاکرات عنوان کردند که تغییرات مثبت در راه است.

- هر گاه این جنگ [اقتصادی] متوقف شود، شاهد تحول مثبت در منطقه و جهان خواهیم بود.

++آبه:

- در حال حاضر در منطقه خاورمیانه تنش در حال افزایش بوده و لازم است به هر شکل که می‌شود، از بروز جنگ و تنش جلوگیری کرد. توسعه صلح و ثبات در منطقه نه تنها به نفع رونق آن، بلکه به نفع رونق جهان خواهد بود.

- دین اسلام، دین صلح و تساهل و تسامح است و همواره نسبت به تأکید اسلام نسبت به میانه‌روی و تعادل در امور علاقه‌مند بوده‌ام. احترام خاصی نسبت به فتوای رهبری ایران مبنی بر حرام دانستن سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای قائل هستم و اینکه امروز ایران همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را ادامه می‌دهد، بسیار حائز اهمیت است و امیدوارم ایران نسبت به توافق برجام هم همچون گذشته پایبندی خود را ادامه دهد.

- اراده ژاپن توسعه روابط و همکاری با ایران در بخش‌های مختلف و همکاری در زمینه کمک به سیل‌زدگان و واردات دارو به ایران است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها