گزارش صداوسیما از گریه برادر عبدالباقی توهین به شعور مردم بود

گزارش صداوسیما از گریه برادر عبدالباقی توهین به شعور مردم بود

امتداد نوشت: با گذشت نزدیک به یک هفته از فاجعه فروریختن برج متروپل آبادان، عملیات آواربرداری از این ساختمان، همچنان ادامه داشته و بر اساس آمار رسمی منتشر شده تاکنون ۲۹ نفر از هموطنان آبادانی قربانی این فاجعه تلخ شده‌اند. 

 

در روزهای گذشته به قدری تلخی اتفاقات روی هم تلنبار شده که شهر غمگین، اما سرزنده آبادان در کما به سر می‌برد. آبادانی که تا قبل از این فاجعه در کنار تمام غم‌ها و مصیبت‌ها، همیشه شب‌های زیبا و با نشاطی داشت، این روزها از ساعات ابتدایی شب رو به خاموشی می‌رود و دیگر، خبری از آن نشاط و سرزندگی در هیچ نقطه‌ از شهر نیست. 

 

به هر گوشه و کناری که نگاه کنید، تعدادی از مردم با لباس‌های سیاه عزا در کنار هم جمع شده و یا مشغول عزاداری هستند و یا راه خیابان امیرکبیر (امیری) منتهی به متروپل را را در پیش گرفته‌اند. شهری که به معنی واقعی کلمه در طول چند ثانیه، گویی همه هست و نیستش بر باد رفته و گرد تلخی از غم را بر پیکره نحیفش پاچیده‌اند. 

 

در کنار همه این تلخی‌ها اما، آنچه بر تاب تحمل این مصیبت دردناک اضافه کرده، همدردی و همدلی مردمی است که به مانند زمان جنگ به مانند یک خانواده از همراهی هم دریغ نکرده‌اند و اگر در مسیرهای منتهی به برج فروریخته عبدالباقی، نگاهی به هر گوشه و کنار بیاندازید، مرد و زنی سینی به دست، هرچه در توان داشته‌اند، حتی به قدر چند لقمه نان و پنیر یا چای و چند خوراکی به حاضرین می‌رسانند و خلاصه، حس غربتی در میان جمعیت نیست. 

 

در همین رابطه یکی از فعالین مدنی ساکن اهواز که از نزدیک در جریان اتفاقات این روزهای آبادان قرار دارد در گفتگویی با امتداد، ضمن تشریح وضعیت شهر پس از این فاجعه، اظهار داشت: در خیابان منتهی به متروپل، شمار زیادی از خانواده‌ها، مات و مبهوت چشم انتظار عزیزان خود هستند و هرکس یا منتظر برادر و خواهرش نشسته و یا یکی از بستگان نزدیکش در زیر آوار گرفتار هستند. 

 

شب گذشته (جمعه شب) اعلام کردند که عملیات آواربرداری و جستجوی محبوسین و اجساد تا سه روز آینده ادامه دارد و پس از آن، احتمالا مجبور به تخریب بخش باقی مانده متروپل خواهند بود. 

 

این سازه به قدری عظیم است که اگر از نزدیک آن را نمی‌دیدم، هیچ وقت متوجه عمق فاجعه‌ای که رخ داده نمی‌شدم. متاسفانه چنین سازه عظیمی در یک کوچه کم عرض (۸ متری) قدیمی ساخته شده و همین مسئله، اساسا تردد به سمت متروپل و عملیات امدادرسانی را سخت کرده است. 

 

بلند شدن بوی اجساد در متروپل، موجی از ناامیدی را در آبادان ایجاد کرده

 

متاسفانه از دو روز قبل، بوی تعفن اجساد مدفون در زیر آوار متروپل، موجی از ناامیدی را در آبادان ایجاد کرده و افراد چشم انتظار به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از چند روز، امکان زنده یافتن هیچ فرد گرفتاری وجود ندارد. اگر هم شخصی در یک محیط بسته گرفتار شده باشد به دلیل عدم رسیدن اکسیژن تا کنون، حتما جان خود را از دست داده است. به اضافه اینکه ما گرمای شدید هوا و گرد و خاک وحشتناک را هم در میان این وضعیت شاهد هستیم. 

 

تجمعاتی که در جمعه شب در آبادان صورت گرفت با واکنش خیلی سرسختانه نیروهای امنیتی و نظامی مواجه شد. در چهارراه امیری هم شاهد این تجمعات و درگیری بین مردم عزادار و برخی از نیروها بودیم و حتی گفته شد که به سمت عزاداران، نیز ... شده است. 

 

سرکوب تجمعات عزاداری عمومی ایذه، اهواز، سوسنگرد، آبادان و شادگان

 

ما، مشابه این اعتراضات را در لاین ساحلی کیانپارس اهواز هم شاهد بودیم. ما در کیانپارس اهواز، مشغول عزاداری بودیم که نیروهای یگان ویژه وارد جمع عزاداران شدند. یک حربه زننده‌ای که گارد ویژه به کار بردند، این بود که با رسیدن به جمع عزاداران، ایستادند و مردم تصور کردند که نیروی انتظامی، قصد همراهی به آن‌ها را برای ادامه عزاداری دارد اما به محض اینکه مردم با مسیری که توسط یگان ویژه موتوری باز شده بود به سمت خیابان حرکت کردند، یکباره گاز اشک‌آور در بین جمعیت زده شد و وضعیت بدی را شاهد بودیم. 

 

با فراخوان‌های مردمی، ما تجمعات عزاداری عمومی را در شهرهای ایذه، اهواز، سوسنگرد، آبادان و شادگان داشتیم که همه این تجمعات با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شد. 

 

در تجمعات روز گذشته به هیچ عنوان شعارهای ساختارشکنانه و تند را شاهد نبودیم و هیچ شعار تندی از سوی مردم عزادار سر داده نشد. منتها از این جهت که ظاهرا، تصور نیروهای امنیتی این بود که این جمعیت قابل توجه بوده و هر لحظه نیز بر تعداد مردم افزوده می‌شود، وارد عمل شده و با سرسختی اقدام به مقابله با معترضین عزادار کردند. 

 

مردم آبادان معتقدند که آتش زدن آجیل‌فروشی برادران عبدالباقی کار مردم عزادار نبوده و مشکوک است

 

در خصوص آتش گرفتن آجیل فروشی برادران عبدالباقی هم، مردم آبادان به اتفاق معتقدند که این اقدام از سوی مردم عزادار صورت نگرفته و کاملا مشکوک به نظر می‌رسد. به هر حال، ما پیش‌تر نیز در نقاط مختلف و در زمان اعتراضات شاهد بودیم که چنین اقدامات رادیکالی به قصد اغتشاشگر جلوه دادن مردم صورت می‌گرفته و بعد هم تحت عنوان برخورد با عوامل آسیب به اموال عمومی و تعابیری از این دست با معترضین برخورد شده است. 

 

گزارش صدا و سیما از گریه معروف برادر عبدالباقی، جز توهین به شعور مردم نبود.

 

در حال حاضر هیچ خبری از خانواده حسین عبدالباقی نیست اما برادران او در شهر هم هستند اما ظاهرا تحت تدابیر زندگی می‌کنند. گزارش صدا و سیما از گریه معروف برادر عبدالباقی، جز توهین به شعور مردم خوزستان و آبادان نبود. 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها