انتقاد فلورا سام از نمایش چهره‌ی مخدوش از زنان در تلویزیون

مستقل آنلاین: فلورا سام درباره ویژگی‌های زنان و مادران که کمتر در برنامه‌ها و سریال‌ها به آنها پرداخته شده است بیان کرد که جز پخت و پز و چای ریختن به هیچ یک از دیگر ویژگی‌های زنان نپرداخته‌ایم.

انتقاد فلورا سام از نمایش چهره‌ی مخدوش از زنان در تلویزیون

به گزارش مستقل آنلاین به نقل از مهر،قسمت‌هایی از صحبت‌های فلورا سام، بازیگر و کارگردان را درباره به تصویر کشیدن زنان در برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی را مرور می‌کنیم.

 از نگاه کارگردانی و برنامه سازی چه ویژگی‌هایی در زنان وجود دارد که کمتر در برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی تصویر شده است؟

تقریباً همه ویژگی‌های خانم‌ها به جز پخت و پز را نمایش نداده‌ایم. متاسفانه ما فقط پخت و پز و چای ریختن را از زنان نمایش داده‌ایم و اتفاق مخربی که در برخی از سریال‌ها هم افتاده این است که ما هر جا زن موفقی دیده‌ایم خانواده‌اش متلاشی شده است.

 مثل زنی که خواسته است مدیر باشد و در اجتماع فعالیت کند...

زنی که خواسته است مدیر باشد زندگی‌اش به طلاق منجر شده است و یا زنی که خواسته است اتفاقی را رقم بزند فرزندانش به راه خلاف رفته‌اند و این بسیار مخرب است. من بیننده که ببینم فکر می‌کنم ای داد پس اگر بخواهم دست به کاری بزنم ممکن است خانواده‌ام به چنین روزی بیفتد. چرا ما برعکسش را نمی‌بینیم زنانی که موفق بوده‌اند فرزندانشان و اطرافیانشان موفق هستند. ما اینها را در ۶۰ قصه بیان کرده‌ایم و اینها منحصر به فرد هم نبوده‌اند. شما اگر حتی به مادران خود نگاه کنید تمام این ویژگی‌ها را در آنها می‌بیند. من خیلی وقت‌ها به فیلمسازان و نویسندگانی که شخصیت پردازی زنان را کمی غیرمنصفانه می‌نویسند می‌گویم آیا شما خودتان دلتان می‌آید درباره مادرانتان این مدلی حرف بزنید؟ اشکال ندارد فیلم و سریال مرد محور باشد اما می‌شود شخصیت زنی که با نقش مکمل در سریال وجود دارد پردازش درستی داشته باشد.

 چرا چنین زنانی در سریال‌ها کمتر تصویر شده‌اند؟

به نظرم کسی اصلاً به آن فکر نمی‌کند اینقدر که کلیشه‌ها مردانه است. من خیلی ناراحت می‌شوم وقتی می‌بینم مادر یک خانواده هیچ خبری از اتفاقات ندارد ولی پدر همه چیز را می‌فهمد و کلید همه معماها در دست اوست. پدر خانواده محترم است اما بگذاریم مادر هم محترم بماند و از این فضای کلیشه‌ای و «هیچ چیز ندان» بیرون بیاید. چون در واقعیت هم به همین شکل است و در نفس در ۶۰ قسمت دیدیم که چقدر زنان توانمند هستند.

 

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها