عربستان برای ساخت جنگل ۸۰ میلیارد دلار هزینه می‌کند

عربستان برای ساخت جنگل ۸۰ میلیارد دلار هزینه می‌کند

عربستان برای ساخت جنگل ۸۰ میلیارد دلار هزینه می‌کند

 

 

به گزارش مستقل آنلاین به نقل از گاردین عربستان سعودی سهامی به ارزش 80 میلیارد دلار را به صندوق دارایی مستقل خود منتقل کرده است زیرا این کشور نفت خیز امیدوار است با صندوق های دولتی نروژ و سنگاپور رقابت کند و در پروژه های سبز سرمایه گذاری کند.

 محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، گفت 4 درصد از سهام آرامکوی عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تنظیم مجدد اقتصاد تحت سلطه نفت، به صندوق ثروت دولتی پادشاهی منتقل می‌شود.

عربستان_ جنگل

 این انتقال آخرین نشانه ای است که نشان می دهد عربستان سعودی می خواهد غول نفتی و "جواهرات" اقتصاد عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد جهان عرب را باز کند.

 ولیعهد که از سوی ایالات متحده به دلیل تحریم قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار واشنگتن پست مقصر شناخته می‌شود، گفته است که «انتقال ۴ درصد از سهام آرامکو به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) بخشی از کار طولانی پادشاهی و استراتژی بلند مدت برای حمایت از بازسازی اقتصاد آن است.»

 او گفت که عربستان می خواهد صندوق سرمایه گذاری تا پایان سال 2025 دارایی 1 تریلیون دلاری داشته باشد.

 صندوق ثروت دولتی نروژ، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری جهان، ماه گذشته اعلام کرد که بازدهی 14 درصدی از 1.3 تریلیون دلار سرمایه گذاری خود را به دست آورده است که بیشتر آن از فروش نفت دولتی است. ارزش صندوق سرمایه گذاری Temasek سنگاپور بیش از 300 میلیارد دلار است.

 ولیعهد عربستان تاکید کرد که دولت سعودی با 94 درصد سهام، سهامدار اصلی آرامکو باقی خواهد ماند. او همچنین رئیس PIF مستقل است.

 پس از اعلام این خبر، سهام آرامکو در معاملات روز یکشنبه 0.6 درصد کاهش یافت. اما کارشناسان گفتند که تغییر سهم باعث تقویت صندوق دولتی خواهد شد.

 این غول نفتی در ژوئن سال گذشته 6 میلیارد دلار اوراق قرضه اسلامی جذب کرد تا بتواند به سهامداران جدید سود سهام پرداخت کند.

 اما آرامکو سود 30.4 میلیارد دلاری را برای سه ماهه سوم 2021 اعلام کرد که در مقایسه با 18.8 میلیارد دلار در سه ماهه مشابه سال قبل، با افزایش دوباره قیمت نفت، افزایش چشمگیری داشت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها