احتمال لغو سفر حج با گسترش سویه اومیکرون

احتمال لغو سفر حج با گسترش سویه اومیکرون

احتمال لغو سفر حج با گسترش سویه اومیکرون

 

هم‌زمان با گسترش سویه اومیکرون ویروس کرونا و بازگشت مقررات و محدودیت‌‎ها در بسیاری از کشورها، احتمال لغو سفر حج برای سومین سال متوالی تقویت شد.

 

اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، از تماس با شرکت‌های سعودی برای از اطلاع وضعیت حج خبر داد و گفت: «در سطح وزارت حج و عمره عربستان و اخبار رسمی منتشر شده، تاکنون هیچ‌گونه اظهارنظر رسمی درباره حج ۱۴۴۳ قمری (۱۴۰۱ خورشیدی) صورت نگرفته است.»

به گزارش ایسنا، در ایران نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج‌اند و برخی از این افراد ۱۴ تا ۱۵ سال است که در نوبت مانده‌اند. از بین این زائران، حدود ۷۰ هزار نفر برای حج ۱۳۹۸ ثبت‌نام کرده بودند که با شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن حج برای زائران خارجی، نتوانستند به عربستان سعودی بروند.

سویه اومیکرون محدودیت‌های حج عمره را به مکه بازگردانده و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مسجدالحرام الزامی است.

 

همچنین تعداد روزانه زائران از ۷۰ هزار به ۵۰ هزار نفر کاهش یافته است. با این حال، مقام‌های عربستان سعودی تاکنون درباره حج سال آینده رسما اظهارنظر نکرده‌اند.

این در حالی است که در سال‌های پیش از همه‌گیری کرونا، مذاکره با کشورها درباره تعیین سهمیه و شرایط حضور زائران از چند ماه قبل از موعد حج، آغاز می‌شد. حالا عربستان سعودی تاکنون هیچ‌یک از کشورهای اسلامی را برای مذاکره دعوت نکرده است.

عربستان پاییز امسال اعلام کرد که یک سال پس از ممنوعیت ورود زائران خارجی به این کشور، قصد دارد حج عمره را برگزار کند.

بر اساس اعلام وزارت حج و عمره عربستان، تنها کسانی می‌توانند برای حج عمره به خاک این کشور وارد شوند که دو دوز کامل یکی از چهار واکسن فایزر، مدرنا، جانسون‌اند‌جانسون یا آسترازنکا را تزریق کرده باشند. بر اساس اعلام این کشور، افرادی که واکسن‌های چینی سینوفارم و سینوواک زده‌اند، به‌ شرط اینکه در دوز سوم یکی از واکسن‌های موردتایید عربستان سعودی را بزنند، می‌توانند به عربستان سعودی سفر کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها