در گفتگو با یک جامعه شناس مطرح شد

افزایش اختلالات روحی و روانی در جامعه مایوس

جامعه و محیطی که فرد در آن زندگی و رشد و نمو می‌کند می‌تواند در روحیات و خصوصیات اخلاقی و رفتاری فرد بسیار تاثیرگذار باشد.

افزایش اختلالات روحی و روانی در جامعه مایوس

مستقل آنلاین سرویس اجتماعی

یک جامعه شناس در ارتباط با دلایل افزایش اختلالات روانی در جامعه گفت: صرف نظر از مسائل فیزیولوژیکی که روانشناسان به آن توجه دارند جامعه شناسان و به خصوص روانشناسان اجتماعی معتقد هستند که هرگاه فضای اجتماعی مسموم باشد و همچنین آب و هوای اجتماعی نامساعد باشد، اختلالات روحی و روانی در جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.

امان الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مستقل آنلاین و با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: جامعه و محیطی که فرد در آن زندگی و رشد و نمو میکند می‌تواند در روحیات و خصوصیات اخلاقی و رفتاری فرد بسیار تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه امروزه در جامعه از شادی و نشاط چندان خبری نیست. همچنین جوانان در محرومیت و محدودیت قرار دارند و از در و دیوار نیز غم و اندوه فرو می‌ریزد. بنابراین در چنین جامعه‌ای افزایش اختلالات روحی روانی امری بدیهی به نظر می رسد.

قرایی مقدم گفت: افزایش مشکلات اقتصادی یکی دیگر از دلایل بروز اختلالات روحی و روانی در میان مردم جامعه است که این موارد مذکور باعث شده است که ایران به عنوان یکی از افسرده ترین کشور های جهان شناخته شود. به طور کلی باید در نظر داشت جامعه ای که در آن نشاط و شادی وجود ندارد و از طرف دیگر برنامه های شاد و پرنشاطی برای مردم تهیه نمی شود و از سوی دیگر مردم نمی توانند آینده روشن و مشخصی را برای خود ترسیم کنند بروز اختلالات روحی و روانی و همچنین افسردگی امری مسلم است.

وی نقش افزایش آسیب های اجتماعی در بروز اختلالات روحی روانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: انتشار اخبار مرتبط با آسیب های اجتماعی طلاق خودکشی و مواردی از این دست می تواند نقش بسزایی در بروز اختلالات روحی و روانی داشته باشد. از این رو برخی از مسئولان معتقد هستند که نباید آمار دقیق و مشخصی از آسیب های اجتماعی منتشر شود چرا که در این صورت نه تنها شاهد کاهش مشکلات اجتماعی نخواهیم بود بلکه در مقابل این مهم می تواند زمینه ساز افزایش مشکلات و تنش های اجتماعی نیز شود.

این جامعه‌شناس ادامه داد: زمانی که می شنوید در یک جامعه شصت میلیون نفر نیازمند کمک معیشتی هستند این موضوع خود یاس و ناامیدی به همراه خواهد داشت و روح و روان را نیز آزرده می کند.

وی ادامه داد: امروزه بسیاری از افراد تمایل دارند تا از رنگ سیاه استفاده کنند که این خود می‌تواند بر اساس نظریه های مطرح شده در جامعه شناسی رنگ ها باعث بروز اختلالات روحی و روانی شود اتفاقی که امروزه متاسفانه در جامعه ما بسیار با آن مواجه هستیم.

قرایی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا افزایش آمار اختلالات روانی می توانند یکی از نشانه‌های جامعه در حال گذار باشد، گفت: اگر شرایط برای سرعت در تغییر تحول زندگی شهری و مواردی از این دست فراهم نباشد ابتلا به اختلالات روانی می تواند یکی از نشانه های جامعه در حال گذار باشد.

وی نقش معنویات در بروز اختلالات روانی تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: باید در نظر داشت که هرگاه در جامعه و معنویات کاهش یابد احتمال افزایش اختلالات روحی و روانی افزایش خواهد یافت، اتفاقی که امروزه متاسفانه در جامعه با آن مواجه هستیم. متاسفانه در حال حاضر همه موارد مانند دوستی رفاقت یا حتی ارزش های اجتماعی با مادیات سنجیده می شود.

قرایی مقدم در پایان خاطر نشان کرد: بنا به گفته دورکیم، محیط و فضای جامعه، همراه با یاس و ناامیدی است. متاسفانه امروزه در جامعه از برنامه‌های تلویزیونی تا نحوه پوشش مردم نشان دهنده غم و اندوه است که این مهم می‌تواند نقش بسزایی در بروز اختلالات روحی و روانی داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها