مستقل آنلاین بررسی می‌کند

نبود نشاط اجتماعی عاملی زمینه ساز افزایش افسردگی

امروزه شاهد افزایش آمار افسردگی در میان مردم جامعه هستیم که این خود می‌تواند تبعات منفی بسیاری را با خود به همراه داشته باشد.

نبود نشاط اجتماعی عاملی زمینه ساز افزایش افسردگی

مستقل آنلاین سرویس اجتماعی/ الهام صمدزاده

 

بنا به اظهار نظر کارشناسان افسردگی می تواند به صورت پنهان و آشکار باشد اما در هر دو حالت عدم درمان به موقع و کامل آن زمینه ساز بروز مشکلات جدی در فرد خواهد بود. بنابراین درمان افسردگی و نحوه برخورد صحیح با افرادی که مبتلا به این بیماری هستند بسیار حائز اهمیت می باشد.

نقش کنترل اجتماعی در بروز افسردگی

بنا به گفته روانشناسان در جامعه ای که کنترل اجتماعی به طرز معناداری افزایش پیدا کند آن گاه افزایش افسردگی در میان مردم جامعه امری بدیهی خواهد بود چراکه نظارت یا کنترل می‌تواند افراد را درون گرا یا منزوی کند که این مسئله در بروز افسردگی بسیار تاثیر گذار است. به عبارت ساده‌تر افزایش کنترل اجتماعی می‌تواند شادی و نشاط را از مردم جامعه بگیرد.

از سوی دیگر باید یادآور شد که همیشه نقش خانواده و کارکرد به آن می تواند یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش افسردگی افراد جامعه داشته باشد چراکه امروز دیگر خانواده از جایگاه و ارزش سابق خود برخوردار نیست. بنابراین افراد خانواده نیز نمی توانند در کنار یکدیگر شاد یا راحت باشند به گونه ای که در بیشتر موارد اعضای یک خانواده تنها برای استراحت یا تغذیه در کنار یکدیگر هستند و میزان گفتگو میان آنها به طرز معناداری کاهش یافته است که این خود می‌تواند نقش بسزایی در بروز افسردگی داشته باشد چراکه بنا به گفته رفتار شناسان ایجاد روابط موزاییکی در خانواده خود سنگ بنایی برای ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی است.

نارضایتی از وضعیت موجود نیز یکی دیگر از دلایل افزایش آمار افسردگی در میان مردم جامعه است. امروزه به دلیل افزایش تبعیض های جنسیتی و همچنین تعمیق فاصله طبقاتی برخی از افراد از موقعیت موجود خود رضایت چندانی ندارند. طبق اظهار نظر روانشناسان حذف برخی از موانع و مشکلات مانند فاصله طبقاتی، فقر، تبعیض های جنسیتی و مواردی از این دست می تواند راهکار مناسبی برای کاهش ابتلای افراد به افسردگی باشد در غیر این صورت بالا رفتن آمار افسردگی امری بدیهی به نظر می‌رسد.

افزایش آمار خودکشی در سایه افسردگی

به طور کلی باید در نظر داشت که افزایش آمار خودکشی می تواند رابطه معناداری با افسردگی افراد جامعه داشته باشد. به گونه ای که طبق تحقیقات به عمل آمده هرگاه در جامعه میزان ابتلا به افسردگی افزایش یابد می توان شاهد بالا رفتن آمار خودکشی نیز بود چرا که در بیشتر موارد افراد افسرده تمایل دارند که به زندگی خود پایان دهند از این رو به خودکشی روی می آورند.

عدم دسترسی به آمار دقیق افراد افسرده در جامعه

امروزه آمار دقیقی از افراد مبتلا به این بیماری در دسترس نیست چرا که طبق گفته مسئولان ارائه این نوع آمارها خود می تواند عاملی برای افزایش ناامیدی در میان مردم جامعه شود.

همچنین باید متذکر شد که در بسیاری از موارد ما با افسردگی پنهان مواجه هستیم از این رو نمی توان دسترسی به آمار دقیق افسردگان داشت. با این اوصاف ارائه هرگونه راهکار و روشی برای کاهش آمار افسردگان و درمان آنها در عمل چندان میسر نخواهد بود.

در پایان باید یادآور شد که امروزه برخی از افراد به دلیل عدم اشتغال در شغل مورد نظر خود به افسردگی مبتلا هستند که این موضوع در کاهش راندمان کاری نقش تاثیر گذاری خواهد داشت. از این رو متخصصان معتقد هستند که افسردگی شغلی امروزه با توجه به شرایط موجود رو به افزایش است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها