فاجعه محیط زیستی در رودخانه‌های شمال کشور

عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست کشور هشداری به مسئولان و مردم در خصوص وضع نابه‌هنجار رودخانه‌های شمال کشور داده است.

فاجعه محیط زیستی در رودخانه‌های شمال کشور

عیسی کلانتری در جلسه شورای اداری استان در محل سالن اجتماعات استانداری، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها فرمودند که محیط زیست نه جای کار سیاسی و نه ‌مربوط به این دولت و آن دولت، یک نسل و یک جغرافیا است. محیط زیست مساله عموم مردم جهان بدون توجه به جغرافیای سیاسی بوده، بدون اینکه متعلق به ما یا نسل‌های قبل و بعد باشد.

وی افزود: محیط زیست امانتی برای نسل‌های آتی نزد ما است. استراتژی محیط زیست در دنیا که بر مبنای استراتژی توسعه پایدار ترسیم شده در حقیقت تابع چهار اصل در توسعه پایدار بوده که اقتصادی کار کردن، حفاظت از محیط زیست، برهم نزدن نظم اجتماعی جامعه و حقوق نسل‎‌های بعد است که به طور کل در دنیا فراموش شده است.

 غیر سفیدرود و کارون هیچ رودخانه‌ای زنده نیست زیرا به مقصد نمی‌رسند. همه تالاب‌های ما غیر ۲، 3 مورد همه از بین رفته بودند. ۹ هزار میلیارد تومان خرج کردیم تا توانستیم جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را بگیریم، برای جلوگیری از خشک شدن این دریاچه باید شهر تبریز تخلیه می‌شد که صدها میلیارد دلار هزینه داشت.

کلانتری گفت: محیط زیست برای جامعه است. یک ریال از مالیات‌هایی که از صنایع گرفته می‌شود به محیط زیست وارد نشده است. موافق این موارد نیستیم، مجلس برای کمک به شهرداری‌ها این قانون را وضع کرده است. این قوانین یک در هزار محیط زیست کشور را بهبود نمی‌دهد. همه مسئولان استانی مخالف حذف این قانون هستند. اصل بر این نیست که صنعت آلاینده ورود کند و بعد ضوابط محیط زیست آن اصلاح شود، همان کاری که امروز گرفتارش هستیم.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: بیش از 100 میلیارد دلار در صنایع عسلویه سرمایه‌گذاری شده اما ضوابط زیست محیطی را رعایت نکردیم و امروز برای اصلاح باید چندین برابر هزینه کنیم. اگر ضوابط زیست محیطی را در اصفهان رعایت می‌کردیم، امروز کوچک‌ترین آلودگی در این شهر وجود نداشت، در حالی که هوای آن به مراتب بدتر از تهران است. در تیرماه به علت تابش خورشید دمای بالای ۳۳ درجه سانتی گراد داشتیم که باید ۱۲ روز شهر تهران را به دلیل ازن سطح پایین تعطیل می‌کردیم زیرا خودروهای ساخت داخل استاندارد نیستند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: سختگیری ما برای این است که بچه‌های شما راحت زندگی کنند. همه زندگی که تولید ریال و دلار نیست، بخشی این بوده اما بخشی نیز حفظ محیط زیست است. هیچ رودخانه‌ای در شمال کشور حتی سفید رود نداریم که موجود زنده داشته باشد زیرا پسماندهای زباله‌ها شیرابه‌هایی را وارد رودخانه‌ها کرده که موجود زنده را از بین برده‎ است. پسماند را در بستر رودخانه نریزید. در کردستان جلوی ایجاد معدن طلا را گرفتیم زیرا معدن طلا در بالای سد تامین‌کننده آب سقز و بانه است و سیانور به سد نفوذ می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها