تکلیف رئیس شدن قالیباف، از بیرون مجلس مشخص می‌شود

واقعیت این است که قالیباف برای رئیس شدن علاوه بر «کمک‌های بیرون مجلس» (‌که نامه نیوز به آن اشاره کرده)، چشم به جبهه پایداری دارد. از نگاه او همچنان باید با پایداری سازش کرد. به این ترتیب اتفاقا پایداری با توافق با قالیباف علاوه بر نواب رئیس مجلس، ریاست برخی کمیسیون‌ها را هم دریافت می‌کند و بعد به ریاست او رضایت می‌دهد.

تکلیف رئیس شدن قالیباف، از بیرون مجلس مشخص می‌شود

 قالیباف در این سال‌ها نشان داده در سیاست به هیچ اصلی پایبند نیست
 

 

امتداد نوشت: محمدباقر قالیباف آنقدر به رأی خود در تهران مطمئن بود که مانند سال 98 فکر می‌کرد؛ کافی است نامش را بالای یک برگه بنویسد و همه نام‌هایی که زیر نامش قرارمی‌گیرند، وارد مجلس خواهند شد. اما تصورات او زمانی با دیوار حقیقت روبه رو شد که با 440 هزار رای، تنها توانسته 5 درصد از آراء تهران را دریافت کند و رقابت تنگاتنگی با آراء باطله داشته باشد. او حالا برای ریاست مجلس آینده هنوز امیدوار است اما در این میان ادعا می‌شود جریانی ترکیب شده از معتدلین و روزنه‌گشایان تلاش می‌کنند تا به ریاست او در انتخابات کمک کنند. اما آیا قالیباف حاضر است با آن‌ها ائتلاف کند؟

قالیباف در این سال‌ها نشان داده در سیاست به هیچ اصلی پایبند نیست. سیاست ورزی او دو رو بیشتر ندارد. یا در ستیز است که پیروز می‌شود و اگر نشد، به سازش روی می آورد. همچنان که همین کار را با احمدی نژاد و جبهه پایداری انجام داد. در این وضعیت آیا قالیباف حاضر می‌شود با جریانی میانه دست به یک ائتلاف بزند؟

در مورد رئیس شدن یا نشدن قالیباف حرف آخر را سایت نامه نیوز وابسته به مصطفی پورمحمدی در یک جمله اینگونه از زبان دیگران اعتراف کرده: «برخی از تحلیلگران معتقدند که قالیباف بدون کمک‌هایی از بیرون مجلس و لابی‌گری‌هایی که لازم است به کرسی ریاست نخواهد رسید و سرنوشتی مشابه حدادعادل در مجلس هشتم خواهد داشت.»

این اعتراف روشن، نشانه مهمی از واقعیت دارد و به نظر می‌رسد نویسنده درک درستی از مناسبات قدرت در ایران دارد. حتی بیشتر از کسانی چون پزشکیان و رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه که به خبر آنلاین گفته: «خوشبختانه در شهرستان‌ها ۴۰ تا ۵۰ نفر از افراد اعتدالی رأی آوردند ... درباره رایزنی‌های آقای قالیباف با جریان اعتدالی چیزهایی شنیده‌ام.»

از طرف دیگر قالیباف برای 15 کرسی آینده در تهران بار دیگر باید با «پاجوش‌ها»‌ رقابت کند و مشخص نیست آیا جریان اعتدالی می‌خواهد در دور دوم انتخابات هم به قالیباف در ستادهایش کمک کند یا نه؟ البته اینکه آیا این حمایت اصلا وزن و تاثیرگذاری در دور دوم خواهد داشت یا خیر تردید‌های بسیاری وجود دارد. مهمتر از آن اینکه حتی اگر اعتدالی‌ها بخواهند به قالیباف در ستادهایش کمک کنند، بسیار بعید است که قالیباف آن را بپذیرد.

واقعیت اما این است که قالیباف برای رئیس شدن علاوه بر «کمک‌های بیرون مجلس» (‌که نامه نیوز به آن اشاره کرده)، چشم به جبهه پایداری دارد. از نگاه او همچنان باید با پایداری سازش کرد. به این ترتیب اتفاقا پایداری با توافق با قالیباف علاوه بر نواب رئیس مجلس، ریاست برخی کمیسیون‌ها را هم دریافت می‌کند و بعد به ریاست او رضایت می‌دهد.

بنابراین قالیباف نه تنها نیازی به جریان اعتدالی در مجلس ندارد، بلکه از نزدیک شدن علنی به آن‌ها هم اجتناب خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد حتی یک کمیسیون فرعی هم به اعتدالی‌ها برسد.

این نکته ای است که اعتدالیون باید متوجه آن باشند. مهمتر از همه این است که اساسا ببینیم آیا فراکسیونی به نام اعتدالی در مجلس شکل خواهد گرفت؟ یا اساسا این افراد حاضر نخواهند شد برچسب اعتدالی را هم به روی پیشانی خود سنجاق کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها