دردسرهای رضامراد صحرایی با وزارت آموزش و پرورش!

وزیر که حالا باید مدارس دولتی و دانش‌آموزان شاغل به تحصیل به آن را هدایت و مدیریت کند، فرزندانش را در مدارس خاص ثبت نام کرده است و با استفاده از هر وسیله‌ای که خود آن را فرهنگی یا ایثارگر بودن خودش می‌داند، فرزندانش را در مدارس شاهد ثبت نام کرده است.

دردسرهای رضامراد صحرایی با وزارت آموزش و پرورش!

«رضامراد صحرایی»؛ این نام برای مدتی در رأس اخبار مربوط به مدرسه و آموزش دانش‌آموزان خواهد بود، او به عنوان وزیر آموزش و پرورش توانست رأی اعتماد مجلس را جلب کند، رأیی شکننده که 86 مخالف داشت و تعداد موافقین هم 167 نفر اعلام شد.
انتخاب او به عنوان وزیر، انتقادهایی را در پی داشته است و حتی رسانه‌های اصولگرا که مدافع همیشگی و بی‌چون و چرای دولت سید ابراهیم رئیسی محسوب می‌شوند، با لحنی ناراحت از وزارت رضامراد صحرایی بر آموزش و پرورش استقبال کردند.

 ۶ سال سابقه تدریس در مدارس برای رسیدن به وزارت


صحرایی که در دانشگاه، ادبیات فارسی تدریس می‌کند، در بحث آموزش زبان فارسی به فارسی‌آموزان خارجی در بنیاد سعدی سابقه و صبقه دارد، و به گفته خبرگزاری تسنیم، ۶ سال هم تجربه تدریس در مدارس را دارد و او با همین پشتوانه اندک سکان‌دار وزارت آموزش و پرورش را به‌دست آورده است.
صحرایی پیش از انتخاب به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش پس از استعفا ـ یا برکناری به دلیل عدم پرداخت فرهنگیان در آستانه سال نو ـ ریاست دانشگاه فرهنگیان را به عهده داشت و به این ترتیب در دایره ضعیف‌ترین مدیران وزارت آموزش و پروش حضور داشت.

 تحصیل فرزندان صحرایی در مدارس شاهد

او که حالا باید مدارس دولتی و دانش‌آموزان شاغل به تحصیل به آن را هدایت و مدیریت کند، فرزندانش را در مدارس خاص ثبت نام کرده است و با استفاده از هر وسیله‌ای که خود آن را فرهنگی یا ایثارگر بودن خودش می‌داند، فرزندانش را در مدارس شاهد ثبت نام کرده است.
صحرایی پیش از کسب رأی اعتماد توسط مجلس در سخنانی درباره مدرسه محل تحصیل فرزندانش گفت: «دو فرزندم در مدارس شاهد تحصیل می‌کنند، دخترم اکنون از مدرسه فارغ التحصیل شده است و پسرم در پایه هفتم مدارس شاهد تحصیل می‌کند. مدارس شاهد جزو مدارس دولتی است و برای ثبت‌نام فرزندان فرهنگیان و ایثارگران امتیازاتی اختصاص می‌دهد.»
انتقادی که رسانه‌های اصولگرا از زبان کارشناسان به صحرایی کرده‌اند، این است که او هم همانند وزرا قبلی و دیگر مسئولان آموزش و پرورش، مدارس شاهد که جزو مدارس دولتی خاص هستند را هم‌رده با مدارس دولتی عادی می‌داند! در حالی که همواره این نگرانی از سوی کارشناسان آموزشی مطرح است که بحث جداسازی و تنوع مدارس یکی از ابربحران‌های نظام آموزشی است و برخی از مهم‌ترین کارکرد‌های مدارس از جمله هویت‌سازی و ایجاد انسجام اجتماعی را دچار خدشه کرده است، با این حال مسئولان وزارت آموزش و پرورش با استدلالی نادرست، مدارس خاص را که در اختصاص تجهیزات و نیروی انسانی همواره در اولویت قرار دارند هم‌راستا با مدارس دولتی عادی می‌دانند.


باز هم قول؛ این بار از سوی صحرایی


این مدارس تخصصی برای فرزندان گروه‌های مشخصی از جامعه است و مدارس شاهد برای فرزندان و خانواده‌های شهداست و امثال صحرایی با استفاده از رانت‌هایی که در اختیار دارند، فرزندان خود را به صورت رایگان در مدارسی ثبت نام می‌کنند که ارائه امکانات نظیر آن‌ها از سوی مدارس غیرانتفاعی در سال تحصیلی جاری مبلغی حدود 40 میلیون تومان در سال است.
به هر حال رضامراد صحرایی وعده داده است که کیفیت مدارس دولتی را ارتقا خواهد داد و شاید به این ترتیب شرایط تحصیل فرزندانش برای کودکانی در استان‌ها و شهرهای مختلف و حتی در پایتخت که از تدریس معمولی در کلاس‌های شلوغ بهره‌ می‌برند هم مهیا شود.
وزیر جدید قول داده است: «واقعیت این است که امروز فاصله مدارس ما با هم یک‌اندازه نیست و باید کیفیت مدارس دولتی آن‌چنان بالا برود که خانواده‌ها دغدغه انتخاب مدرسه برای فرزندان‌شان را نداشته باشند.»
امیدواریم این قول محقق شود؛ هرچند تجربه جمعی جامعه خیلی دلخوش به این وعده‌ها و قول‌ها نیست و علاوه بر دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها، فرهنگیان و معلم‌ها هم قول‌های بسیاری را در سال‌های اخیر شنیده‌اند و عملی ندیده‌اند.

تردید نماینده مجلس برای موفقیت  صحرایی


یکی از دلایل این تردیدی که اعلام کردیم، صحبت‌های علی بابایی، نماینده مردم ساری در جریان بررسی رأی اعتماد به رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش است. بابایی گفت: «ما نگرانی از روند ادامه فعالیت وزارت آموزش و پرورش داریم و معتقد هستیم که باید ایرادات این وزارتخانه رفع شود. سوالم این است که آقای صحرایی چه برنامه‌ای برای بیمه تکمیلی معلمان و فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس و پرداخت فوق‌العاده ویژه فرهنگیان دارد؟ آیا رئیس جمهور و معاون اول می‌خواهند از وزیر حمایت کنند؟ برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ می‌خواهند برای مدارس غیردولتی و پرداخت حقوق آنها چه کارهایی انجام دهند؟»

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها