فروش دستگاه استارلینک با ارز تتر در ایران

یک فروشنده اینگونه بیان کرد که تصفیه تنها از طریق رمز ارز تتر انجام می‌گیرد. هر چند فروشنده مستقر در بانه اینگونه عنوان کرد که بسیاری از مدعیان فروش دستگاه استارلینک که خواهان پول پیش هستند، در واقع قصد کلاهبرداری دارند.

فروش دستگاه استارلینک با ارز تتر در ایران

وایرال شدن ویدئو تست و آزمایش دستگاه گیرنده استارلینک در چند نقطه از کشور، توجه زیادی را به خود جلب کرده و گزارش‌ها حاکی از نصب این گیرنده است.

 

به گزارش سیناپرس، «بعید می‌دانم به این زودی اینترنت ماهواره‌ای در ایران فعال شود» این پاسخ عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در خصوص ارائه خدمات اینترنتی استارلینک در ایران بود.

هر چند خود وی در پاسخ به سوال خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، در مورد ارائه این خدمات در کشور، بدون کسب مجوز دولتی، اظهار کرد که به هر حال این طبیعت اینترنت ماهواره‌ای است.

 

سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی اما در نظری متفاوت با وزیر ارتباطات در پاسخ به مجری صداوسیما، گفت: ظاهراً هم اکنون تهران زیر پوشش این ماهواره است و این فناوری حتماً خواهد آمد.

فیروزآبادی در همین برنامه در خصوص قیمت این دستگاه گفت: اگر چند واحد مسکونی در ساختمان، مشترکاً آن را تهیه کنند، قاعدتاً قیمت به صرفه‌تر خواهد بود.

استارلینک

 ایلان ماسک مالک کمپانی استارلینک نیز در توییتر و در پاسخ به سوال یک ایرانی، در اینباره، عنوان کرد: چندین دستگاه گیرنده اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران در حال حاضر فعال شده اند.

 

 

از سوی دیگر ، به تازگی شبکه خبری سی ان ان, مدعی شد که دولت جو بایدن در حال مذاکره با ایلان ماسک است تا راه‌های ارائه اینترنت بدون فیلتر ماهواره‌ای در ایران را مورد بررسی قرار دهند.

 

همه اینها درحالی است که وایرال شدن ویدئو تست و آزمایش دستگاه گیرنده استارلینک در چند نقطه از کشور، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

 

دستگاه استارلینک 950 دلار و تحویل 72 ساعته

 

با توجه به منفذهای زیاد مرزی در امتداد مرزهای شرقی، غربی و همچنین مبادی دریایی این نگرانی از سوی سیاستگذار دولتی از پیش وجود داشت که در صورت فراگیر شدن اینترنت ماهواره‌ای، دستگاه‌های آن به داخل کشور قاچاق شود.

با توجه به اقتصاد 24 میلیارد دلاری قاچاق در کشور، ظاهراً این نگرانی مسئولین چندان بیراه هم نبوده است و به تازگی آگهی‌های مختلفی از سوی مدعیان فروش گیرنده استارلینک در فضای مجازی دیده می شود.

 

در همین رابطه خبرنگار سیناپرس با یکی از این فروشندگان در شهر مرزی بانه صحبت کرده است: نامبرده مدعی شد که دستگاه را با نرخ روز ارز و قیمت 950 دلار در تهران به مشتری تحویل می دهد، تحویل حداکثر 72 ساعته خواهد بود و تصفیه نیز در زمان تحویل انجام می گیرد.

 

یک فروشنده دیگر نیز اینگونه بیان کرد که تصفیه تنها از طریق رمز ارز تتر انجام می‌گیرد. هر چند فروشنده مستقر در بانه اینگونه عنوان کرد که بسیاری از مدعیان فروش دستگاه استارلینک که خواهان پول پیش هستند، در واقع قصد کلاهبرداری دارند.

 

بعید است به این زودی!

 

لطف الله سیاهکلی عضو کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: بحث اینترنت ماهواره‌ای مدت زمان زیادی است که مطرح است و در مورد آن نظرات بسیاری در رسانه‌ها مطرح شده که لزوماً هم با واقعیت‌های فنی منطبق نیست. باید این واقعیت را در نظر گرفت که در حال حاضر و با توجه به این سطح از فناوری، نمی‌توان تمام مردم را در کشوری مثل ایران را تحت پوشش قرار داد، زیرا پهنای باند محدود است و این فیبر نوری است که هنوز هم در این حوزه پیشتاز است.

 

وی افزود: این گفته که همه مردم همزمان می‌توانند از این فناوری استفاده کنند با توجه به محدودیت‌های موجود فنی و دیگر مسائل، امکان پذیر نیست. یک شاخص به نام ضریب همزمانی وجود دارد که با توجه به فناوری فعلی، بعید به نظر می‌رسد که بتواند به سطح فیبر نوری برسد.

 

مدیرکل اسبق پشتیبانی فنی صداوسیما در پاسخ به سوالی در مورد ادعای برخی کارشناسان در خصوص اقدام جمهوری اسلامی برای  ارسال ماهواره به فضا جهت فعال کردن اینترنت ماهواره‌ای بومی، اظهار کرد: چنین چیزی نیست و اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است، فعلاً ارسال ماهواره در جمهوری اسلامی برای اموری مانند مخابرات و ارتباطات انجام می‌گیرد. پهنای باند یک امر پیچیده ای است و اینترنت ماهواره ای همه گیر فعلاً از طریق RF و فرکانس رادیویی شدنی به نظر نمی رسد.

 

شاید در آینده پلتفرم‌ها رفع فیلتر شوند

 

سیاهکلی در مورد احتمال رفع فیلترینگ اینستاگرام و واتس آپ در آینده نزدیک نیز گفت: باید توجه داشت که اولویت اول با مسائل امنیتی و امنیت مردم است، در برخی از شبکه‌های اجتماعی آموزش ساخت بمب و ترور داده می‌شد که قطعاً اینگونه مسائل به همه مردم آسیب می‌زند. با این همه اگر نگرانی‌های امنیتی مرتفع گردد و اوضاع به سمت آرامش برود، این احتمال حتماً هست که در آینده از این پلتفرم‌ها رفع فیلتر شود.

 

این نماینده مجلس همچنین عنوان کرد: اروپایی‌ها نیز با پلتفرم‌های آمریکایی مشکلاتی داشته‌اند و تلاش کردند تا تقویت محتوای بومی را توسعه دهند. هر چند آن‌ها نیز در جایگزینی شبکه‌های اجتماعی بومی به جای پلتفرم‌های آمریکایی موفق نبودند. شاید در کشور ما نیز یک مدل مرکب از شبکه های اجتماعی بومی و خارجی به صورت ساختارمند، بهترین مدل قابل اجرا در آینده نزدیک باشد.

 

گزارش:هیرُش سعیدیان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها