معرفی 10 فیلم مهم از 10 کارگردان زن سینما که لازم است تماشا کنید

کارگردان زن در سینما =مانند ابتدای ظهور پدیده سینما دیگر پدیده‌ای نادر و عجیب نیست و زنان در سینما به تدریج در حال پیدا کردن جایگاه شایسته خود هستند و حتی توانسته‌اند در فستیوال‌های سینمایی مانند اسکار نیز بدرخشند.

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: در ادامه معرفی 10 فیلم مهم از 10 کارگردان زن برتر سینما را بخوانید.

کاترین بیگلو

کاترین بیگلو | Zero Dark Thirty (2012)

هنگام نام بردن از بهترین فیلم کاترین بیگلو، انتخاب از میان دو فیلم مهلکه ((The Hurt Locker و سی دقیقه پس از نیمه‌شب ( (Zero Dark Thirty کار دشواری است. فیلم «مهلکه» در حالی برنده اسکار شد که در آن رقابت  فیلم مشهور «آواتار» همسر سابق بیگلو یعنی جیمز کامرون را شکست داد. فیلم «مهلکه» تاثیر فرهنگی فراوانی در جامعه آمریکا گذاشت. نمایش تاکتیک های بازجویی سیا و اقدامات منجر به قتل اسامه بن لادن در فیلم به شیوه‌ای تقریباً روزنامه نگارانه، بحث‌های زیادی را به راه انداخت. بیگلو در فیلم به موضوعاتی چالش‌برانگیز پرداخت که بینندگان عادت دارند آن‌ها را اغلب در فیلم‌های کارگردان‌های مرد مشاهده کنند، از قبیل جنگ و این موضوع ارزش کار کاترین بیگلو را برجسته‌تر می‌کند. دو بازیگر نیز تحت هدایت او توانستند نامزد جایزه اسکار شوند و این نشان داد بیگلو در کنار کارگردانی درخشان خود، می‌تواند بیشترین بهره را نیز از استعدادها ببرد.

لیزا چولودنکو

لیزا چولودنکو | بچه ها حالشان خوب است (2010)

چولودنکو هم به عنوان نویسنده و هم کارگردان در هر سه فیلم بلندش حضور داشت. فیلم‌های او به دلیل به تصویر کشیدن واقع‌گرایانه تجربه‌های عاطفی انسان‌ها، مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته‌اند. نویسندگی فیلم‌های او در کنار مهارت به عنوان کارگردان باعث محبوبیت او در بین بازیگرانی شده است که شانس همکاری با اور ا یافته‌اند. جدیدترین فیلم او، «بچه ها حالشان خوب است،» به فرزندان یک زوج همجنس‌گرا  می‌پردازد که برای یافتن پدر اهدا کننده اسپرم خود تلاش می‌کنند. این فیلم نامزد جایزه اسکار و بفتا برای بهترین فیلمنامه اورجینال و در ادامه برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم کمدی شد. او در چند سال گذشته بیشتر کارگردانی تلویزیون را بر عهده داشته است و هنر  سرشارخود را به صفحه نمایش کوچک آورده است.

لیزا چولودنکو

سوفیا کاپولا | گمشده در غربت (2003)

سوفیا کاپولا که نقش مری کورلئونه را در قسمت سوم فیلم پدرخوانده ساخته پدرش فرانسیس فوردکاپولا بازی کرد با انتقاد گسترده‌ای از سوی منتقدان و تماشاگران مواجه شد. اما خوشبختانه او مهارت خود را در کارگردانی پیدا کرد و امروزه یکی از تحسین‌شده‌ترین کارگردانانی است که با چندین نامزدی جایزه اسکار و ساخت چند فیلم جذاب و متفکرانه، جایگاه خود را به عنوان یک کارگردان زن در سینمای چهان پیدا کرده است. فیلم « گمشده در غربت» توانست برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی شود و همچنین نامزدی بهترین بازیگر مرد را برای بیل موری به ارمغان آورد. خلاصه‌ای کامل از انزوای جامعه مدرن است و دیدن آن برای هر کسی که می‌خواهد سفری طولانی داشته باشد یا قصد تصمیم به مهاجرت به خارج از کشورش را دارد واجب است.

کلر دنیس

 کلر دنیس | 35 شات رام (2008)

کلر دنیس کارگردان زن فرانسوی است که آثارش عمدتاً به موضوعاتی درباره رابطه اروپای مدرن به ویژه فرانسه و آفریقای مستعمره می پردازد. اگرچه این موضوع اصلی بیشتر کارهای اوست، اما او با قاب فیلم به عنوان یک بوم نقاشی رفتار می کند و صداها، ترکیب بندی‌ها و رنگ ها مهم‌ترین بخش‌های فیلم های او هستند. به این ترتیب، فیلم‌های او شامل برخی از برجسته‌ترین فیلم‌برداری‌های سینمایی هستند و ارزش کار در لوکیشن را نسبت به فیلمبرداری استودیویی نشان می‌دهند. «35 شات رام» به رابطه پیچیده بین یک پدر و دختر می پردازد، داستان خانوادگی ظریف و در عین حال صمیمی و با پرداختن موشکافانه به شخصیت‌های داستان که جنبه متفاوتی از زندگی پاریسی را نشان می‌دهد.

ایوا دوورنی

ایوا دوورنی | سلما (2014)

یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های جوایز اسکار سال 2014 نامزدی اسکاری بود که به آوا دوورنی در بخش بهترین کارگردانی رسید. او اولین کارگردان زن سیاه‌پوستی بود که فیلمش نامزد بهترین فیلم در اسکار شد. سلما، فیلم مهیج و یک درام تاریخی قوی در مورد مبارزه طولانی و خستگی ناپذیر مارتین لوترکینگ برای کسب حقوق شهروندی و از جمله حق رای برای سیاه‌پوستان آمریکا است.

پیشینه دوورنی در روزنامه نگاری است و بسیاری از کارهای او موضوعاتی در زمینه های واقعی و مستند دارند. فیلم سلما که در سال 2014 به نمایش درآمد وقایع نگاری راهپیمایی مارتین لوتر کینگ از سلما به مونتگمریاست که استعدادهای فیلم‌سازی و روزنامه نگاری او را به نمایش می گذارد، به ویژه در زیر سوال بردن واقعیت‌های تاریخی که به خورد مردم آمریکا داده شده است. همچنین در کمال تعجب، این اولین فیلمی است که به مارتین لوتر کینگ به عنوان شخصیت اصلی پرداخته‌ است. فیلمی امیدوارکننده هم برای کارگردانان زن و هم برای کارگردانان آفریقایی آمریکایی تبار.

جنیفر کنت

جنیفر کنت | بابادوک (2014)

فیلم «بابادوک» ساخته جنیفر کنت یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سال 2014 بود و نوید فیلم‌های بهتری از این کارگردان فیلم اولی داد. سینمای استرالیا و ژانر فیلم ترسناک دو موردی هستند که در مورد تحسین قرار گرفتن از سوی منتقدان کار سخت‌تری نسبت به دیگر فیلم‌ها و ژانرها پیش رو داشته‌اند.

 خلاصه داستان فیلم از این قرار است: آملیا وانک یک زن بیوه با پسر شش ساله‌اش ساموئل زندگی می‌کند. او شوهر خود (اسکار) را در یک تصادف از دست داده‌است. ساموئل شروع به نمایش رفتارهای نامنظم می‌کند و در برابر یک هیولای خیالی، سلاح‌هایی را می‌سازد و بی‌خواب می‌شود. ساموئل به خاطر بردن سلاح‌های خود به مدرسه‌اش اخراج می‌شود. یک شب مادر ساموئل کتابی را برایش می‌خواند، به نام آقای بابادوک. با عنوان هیولایی انسان‌نما، رنگ‌پریده و با انگشتان بلند. ساموئل اعتقاد دارد بابادوک واقعی است و تداوم او باعث می‌شود کا آملیا برای راحتی او، شب‌ها نخوابد. پس از آن اتّفاقات عجیبی رخ می‌دهد؛ در باز می‌شود به طرز مرموزی صداهای عجیب و غریبی شنیده می‌شود و آملیا در غذای خود، خرده‌شیشه پیدا می‌کند. ساموئل بابادوک را مقصر این اتّفاقات می‌داند. آملیا کتاب را از بین می‌برد و... .

همچنین از نگاه برخی منتقدان، بابادوک تنها حاصل مشکلات روحی آملیا است که به دلیل مرگ همسرش ایجاد شده‌اند.

کارول مورلی

کارول مورلی | رویاهای یک زندگی (2011)

کارول مورلی با درآمیختن مستند و درام، به سرعت به عنوان یکی از خلاقانه‌ترین کارگردانان زن بریتانیایی شهرت پیدا کرد. داستان فیلم رویاهای یک زندگی از این قرار است: فیلمسازی قصد دارد راز "جویس وینسنت" را که در سال 2003 در تختخواب خود در شمال لندن درگذشت کشف کند. جسد وی به مدت سه سال کشف نشد و گزارش های روزنامه‌ها جزئیات کمی از زندگی او را ارائه دادند...

جیهان نجیم

جیهان نجیم | میدان (2013)

فیلم‌های سینمای مصری چیزی است که تا حد زیادی برای مخاطبان غربی ناآشناست، اما با هر فیلم جدیدی که جیهان نجیم تولید می‌کند، این ناآشنایی کمتر و کمتر می‌شود.. او تعدادی مستند واقعی ساخته است که در ایالات متحده بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما این فیلم میدان بود که واقعاً او را مورد توجه رسانه های جهانی قرار داد. فیلم با محوریت  گروهی از انقلابیون مصری در جریان انقلاب جاری 2011، نگاهی درونی به وقایع دارد که قبلاً تنها از چشم رسانه های خبری غربی نشان داده می شد. جیهان نجیم به عنوان یک کارگردان زن علاوه بر طرح پرسش‌های جدید در مورد انقلاب مصر، در زمینه فیلمبرداری و کارگردانی مستند نیز دستاوردهای خلاقانه‌ای از خود نشان داد.

سارا پولی

سارا پولی | داستان هایی که تعریف می‌کنیم (2012)

.سارا پولی، همراه با نجیم، کارگردان زن دیگری است که به لطف نتفلیکس، رشد قابل توجهی در کارنامه کاری خود داشته است. پولی از یک خانواده سینمایی می‌آید و همین امر او را تشویق کرد تا به عنوان بازیگر شروع به کار کند. در سال 1999، و پیش از ساخت اولین فیلم بلند خود در سال 2006، او کارگردانی فیلم های کوتاه را آغاز کرد. دو فیلم اول او بازخوردهای مثبتی به دست آوردند، که بیشتر آنها به طور خاص او را به عنوان کارگردان تحسین نمودند. « داستان هایی که تعریف می‌کنیم» اولین مستند اوست. فیلمی در ژانر مستند و خودزندگی‌نامه به کارگردانی سارا پلی است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. از بازیگران فیلم می‌توان به ربکا جنکینز اشاره کرد.

لین رمزی

لین رمزی | باید درباره کوین صحبت کنیم (2011)

لین رمزی کارگردانی است که از پرداختن به موضوعات  ناراحت کننده و تراژیک نمی ترسد. ترکیب تصویر و استفاده از تکنیک‌های سمعی و بصری در فیلم‌های او، تجربه‌ای لذت‌بخش را به وجود می‌آورد که به قدری هنرمندانه است که به سختی می‌توان آن را در کارگردان‌های دیگری پیدا کرد. فیلم های لین رمزی مشخصاً دارای امضای او هستند، درگیر کننده و سازش ناپذیر. فیلم« باید درباره کوین صحبت کنیم» یک فیلم اقتباسی از رمان لیونل شرایور به همین نام است که به رابطه بین یک مادر و پسر آشفته‌اش می پردازد. مضمون خشن فیلم و تراژیک همراه با سبک کارگردانی رمزی فیلمی را می سازد که عمیقاً تاثیرگذار است و باعث می شود تا مدت ها به آن فکر کنید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها