پرداخت ناقص بیمه بیکاری کرونا + جزئیات

بسیاری از بیکاران کرونا, نسبت به مبالغ واریزی بیمه بیکاری از سوی خزانه کشور انتقاد داشتند و بیان می کردند که مبالغ مقرری بیمه بیکاری آنها بسیار اندک است.

 پرداخت ناقص بیمه بیکاری کرونا + جزئیات

به گزارش مستقل آنلاین، ‌۲۵ اسفند ماه۹۸ بود که محمد شریعتمداری در توئیتر خود نوشت: «برای پیشگیری از شیوع ‫کرونا‬ و حفظ سلامت کارگران‬ مشمول ‫ قانون کار و تأمین اجتماعی‬ که شغل خود را از دست داده‌اند، ازاین‌پس برای ثبت درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند.

به‌گفته وی، به‌منظور رعایت مهلت قانونی بیمه بیکاری، کارگران مشمول می‌توانند به سامانه  https://bimehbikari.mcls.gov.ir/  مراجعه کنند.»متقاضیان پس از ثبت‌نام کد رهگیری با امکان ذخیره و چاپ دریافت  کردند و سپس ادامه فرآیند نیز اطلاع رسانی شد.

در تبصره ۲  قانون بیمه بیکاری آمده است:  بیمه‌شدگانی که به‌علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی و... بیکار می‌شوند با معرفی واحد کار و امور اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.

همچنین در تبصره ب ماده ۶ این قانون آمده است  بیمه‌شده مکلف است ظرف (۳۰) روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه پس از سی روز با عذر موجه و با تشخیص هیأت حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

 ۱۴اردیبهشت ماه۹۹ بود که مسعود بابایی،مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت پنج هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه بیکاری مصوب کرده شده است.شریعتمداری نیز  در۲۷ اردیبهشت ماه گفت:  برای حمایت از اقشار آسیب‌دیده از ناحیه شیوع کرونا، ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافته است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۹۹  با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تمام مقرری ‌بگیرانی که در اسفند سال ۱۳۹۸ شغل خود را از دست داده و بیکار شده‌اند، ظرف ۲۴ ساعت پیامک درخواست شماره حساب برای واریز بیمه بیکاری را دریافت خواهند کرد.

به گفته ی مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل (۵۵%) متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده می‌باشد. به مقرری افراد متأهل یامتکفل، تا حداکثر (۴) نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان (۱۰%) حداقل دستمزد که امسال حدوداً ۱۸۳ هزار تومان است، افزوده خواهد شد. در هر حال مجموع دریافتی‌مقرری‌بگیر نباید از حداقل دستمزد، کمتر و از (۸۰%) متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.

*مقرری بیمه بیکاری کرونا مطابق قانون بیمه بیکاری نبوده است

ما واریز بیمه بیکاری به حساب افرادی که در جریان بحران کرونا بیکار شده بودند در حالی آغاز شد که برخی از مشمولان خبر از واریزی بسیار اندک و ناچیز به حساب خود دادند.مبلغی که بسیار کمتر از میزان قانونی آن بود.همین مسئله گلایه بیکاران را به دنبال داشت. 

 محمد شریعتمداری، وزیرکار درباره مبلغ پرداختی بیمه بیکاری معتقد است که این مبلغ کمک هزینه دوران کرونا بوده است و چون بدون بررسی و خارج از چارچوب بیمه بیکاری پرداخت شده است مطابق قانون بیمه بیکاری نبود.  وزیرکار درباره بیمه بیکاری گفت: در گذشته بیش از ۲۵۰هزار نفرتحت پوشش بیمه بیکاری بودند که به صورت اجباری بیکار شده  بودند.بعد از شیوع کرونا تعداد زیادی از شاغلان بیکار شدند که به این رقم افزوده شدند. به همین دلیل در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری شد(این تصمیم گیری درحکم قانون است) مقرر شد خارج از چارچوب بیمه بیکاری و بدون رسیدگی موارد موجود در وزارت کار و تأمین اجتماعی مبلغی به عنوان کمک کرونایی به بیکاران دوران کرونا پرداخت شود که این مسئله هیچ ارتباطی به قانون بیمه بیکاری ندارد.

 وی ادامه داد: این رقم به مدت سه ماه  برای بیکاران کرونایی پرداخت شد. متولی اعلام اسامی وزارت تعاون,کار و رفاه اجتماعی بود که با همکاری معاونت روابط کار وزارت کار در هر ماه حدود ۳۰۰تا۴۰۰هزارنفر از کسانی که ثبت نام کرده بودند به سازمان برنامه وبودجه و خزانه منعکس کردند و شماره شبا داده شد و مستقیماً‌خزانه به حساب آنها واریز کرد. این رقم معادل بیمه بیکاری نیست. 

 شریعتمداری بیان کرد: از این پس هر کس بیکاری ناشی از کرونا که اجباری است,داشته باشد یعنی بیکاری اش  ادامه دار شود باید به سامانه بیمه بیکاری مراجعه کند و در چارچوب بیمه بیکاری موضوع رسیدگی و در صورتی که بیمه بیکاری اجباری اش تأیید شود,مشمول بیمه بیکاری خواهد شد. ۵ هزار میلیارد تومان برای صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافته است. مطابق تصمیم ستاد ملی کرونا مبلغ تخصیص یافته شده برای صندوق بیمه بیکاری به صورت یک سوم یک سوم در اختیار قرار می گیرد. در صورتی که شیوع کرونا ادامه و بیکاری اجباری ادامه یابد این رقم برای پرداخت مقرری به بیکارانکفایت نخواهد کرد و باید رقم جدید به صندوق کمک شود. 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها