این خطر کرونا را حتما جدی بگیرید + جزئیات

یک متخصص قلب و عروق گفت: مطالعات نشان داده که درگیری قلبی ناشی از استرس(یا به اصلاح قلب شکسته) در طی پاندمی کرونا نسبت به غیر از دوران کرونا چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

این خطر کرونا را حتما جدی بگیرید + جزئیات

ناهید ازدکی با اشاره به اینکه ویروس کرونا  باعث افزایش احتمال بیماریهای قلبی و عروقی می‌شود، اظهار کرد:  در طی پاندمی کرونا احتمال درگیری قلبی و عروقی بین ۷ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد که افرادی که فاکتورهای خطر از جمله چاقی، فشار خون و دیابت و سن بالا دارند و افراد مبتلا به نوع شدید بیماری کرونا بیشتر در معرض بیماری قلبی عروقی هستند.

وی با بیان اینکه چندین مکانیسم می‌تواند باعث درگیری قلبی و عروقی و حملات قلبی شود از جمله این  مکانیسم ها، اختلالات همودینامیکی است که به دنبال درگیری ریه و تنگی نفس و تغییرات فشار خون و ضربان قلب در طی ابتلا به کرونامنجربه  کار  اضافه  قلب شده و باعث آسب به قلب و حملات قلبی می‌شود.

 

کرونا

این متخصص قلب و عروق بیان کرد: نکته بعدی این است که ویروس کرونا باعث یک التهاب سیستمیک در بدن می‌شود که این التهاب می‌تواند به صورت مستقیم عضله قلب را درگیر و باعث مرگ سلول‌های عضلانی قلبی تحت عنوان میوکاردیت قلبی و در نتیجه نارسایی و افت کارکرد قلب شود.

ازدکی ادامه داد: ازعلل دیگردرگیری قلبی دراثرابتلا به کرونا،افزایش انعقادپذیری خون است که  باتشکیل ترومبوس می‌تواند باعث حمله قلبی شود.

وی افزود: درگیری عروق کرونر پدیده بعدی است؛ به خصوص در افرادی که از قبل در جدار عروقشان پدیده اتروسکلروزوتنگی عروق وجود دارد که به دنبال التهاب و عفونت، پلاک‌ها فعال شده  باعث سکته‌های قلبی و حمله قلبی می‌شود.

این متخصص قلب و عروق بیان کرد:  یکی دیگرازعومل درگیری قلب   استرس است که در این زمینه اصطلاحی تحت عنوان کاردیومپوپاتی ناشی از استرس داریم،که به خاطر استرس ناگهانی و شدیدی  و به دنبال آن افزایش شدید ضربان قلب و فشار خون باعث می‌شود قلب در برابر یک فشار مضاعف قرار گرفته و فرد دچار یک حمله حاد قلبی وعلایم کاملا مشابه سکته حادقلبی باوجودبازبودن عروق کرونرقلب می شود.

وی بیان کرد: مطالعات نشان داده که درگیری قلبی ناشی از استرس(یا به اصلاح قلب شکسته) در طی پاندمی کرونا نسبت به غیر از دوران کرونا چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

ازدکی اظهار کرد: نکته‌ای که حائز اهمیت است ارتباط استرس و حمله قلبی است چراکه به دنبال استرس ضربان قلب افزایش می‌یابد و باعث افزایش کارکرد قلب می‌شود، روی عروق و خون رسانی تاثیر گذاشته و باعث آسیب به سلول‌های قلبی شده و مشکل ساز می‌شود.

 

با این راه‌ها استرس را سرکوب کنید

وی با تاکید بر کنترل استرس، افزود: از فاکتورهای خطر بروز بیماری قلبی و عروقی علاوه بر دیابت، فشار خون، سیگار، سن بالا و کم تحرکی، استرس‌های زندگی و شغلی است که این عامل از نظر شدت و تاثیر نیز با سایر فاکتورها برابری می‌کند.

ازدکی ادامه داد: استرس می‌تواند باعث حمله و سکته قلبی شود و در دوران اپیدمی کرونا به خاطر نگرانی‌هایی که وجود دارد و در کنار آن محدود شدن ارتباطات در خانواده، استرس افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه استرس باعث افت سطح ایمنی شده و ابتلای به کرونا را افزایش می‌دهد، افزود: چندین اصل برای کنترل استرس وجود دارد که اولین اصل مصرف غذای سالم، مصرف فراوان میوه و سبزیجات تازه و محدود کردن مصرف شیرینی و کربوهیدرات‌ها، محدود کردن و یا حذف روغن‌های حیوانی و جامد نباتی و مصرف شیر و لبنیات است.

این متخصص قلب و عروق بیان کرد: اصل بعدی ورزش منظم است که حداقل سه بار در هفته، روزی حداقل بیست دقیقه ورزش مداوم که باعث افزایش ضربان قلب شود.

ازدکی با بیان اینکه یکی از مهم ترین نکاتی که برای کنترل اضطراب مطرح است خواب کافی و خوابیدن حداقل ۷ تا ۸ ساعت در طی ۲۴ ساعت است، ادامه داد: خواب درست و منظم به راحتی باعث کنترل استرس می‌شود.

وی یادآور شد: چهارمین نکته مطالعه و افزایش سطح آگاهی و ارتباط خوب با افراد خانواده و ارتباط با دوستان حتی از طریق فضای مجازی و تماس‌های تصویری است که استرس را می‌کاهد.

 

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها