این دارو از ابتلا به کرونا ویروس جلوگیری نمی کند

حدود ۱۰ ماه از همه‌گیری ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و تاکنون درمانی قطعی برای این بیماری پیدا نشده‌ است. تمام داروها و درمان‌هایی که محققان ابداع کرده یا ادعای مؤثر بودن آن را داشته‌اند، همگی صرفا تسکین‌دهنده و کاهش‌دهنده علائم این بیماری هستند.

این دارو از ابتلا به کرونا ویروس جلوگیری نمی کند

حدود ۱۰ ماه از همه‌گیری ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و تاکنون درمانی قطعی برای این بیماری پیدا نشده‌ است. تمام داروها و درمان‌هایی که محققان ابداع کرده یا ادعای مؤثر بودن آن را داشته‌اند، همگی صرفا تسکین‌دهنده و کاهش‌دهنده علائم این بیماری هستند.

 

در این میان، پای برخی داروهای موجود که در درمان سایر بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند هم به میان آمده و محققان تحقیقات مختلفی را روی آنها انجام داده‌اند تا اثربخشی آنها را در ارتباط با بهبود کرونا ارزیابی کنند. یافته‌های اخیر نشان می‌دهد مصرف آسپرین که برای جلوگیری از بروز لخته‌های خونی در افراد در معرض خطر بروز سکته تجویز می‌شود، یکی از راه‌های پیشگیری و درمان بیماری کرونا عنوان شده‌ است اما این دارو تا چه حد در ابتلا به کرونا، پیشگیری و درمان می‌تواند اثرگذار باشد.

 

آسپرین دارویی است که معمولا برای کاهش دردهای خفیفی مانند سردرد و کاهش تب به کار می‌رود و برخی نیز آن را به‌ عنوان یک ضد التهاب و رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند. مصرف روزانه این دارو خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مانند حملات و سکته‌های قلبی در افراد پرخطر را کاهش می‌دهد. پزشکان پس از بروز حمله قلبی، برای جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی و مرگ بافت قلب، بلافاصله آسپرین تجویز می‌کنند.

 

آسپرین، نوعی داروی غیر استروئیدی ضد التهابی است که حاوی سالیسیلات است. این دارو به دلیل مسکن بودن خفیف در کاهش درد و التهاب در موارد سردرد، سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، پیچ‌خوردگی و کشیدگی عضلات، دردهای قاعدگی و بیماری‌های طولانی‌مدت چون آرتروز و میگرن به کار می‌رود. اما در دردهای شدید معمولا از تجویز آسپرین در کنار دیگر داروها مانند مسکن‌های اوپیوئیدی یا دیگر داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی استفاده می‌شود.

 

آیا کووید-۱۹ خطر بروز لخته‌های خونی را افزایش می‌دهد؟

بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ تا حد زیادی در معرض لخته‌های خونی هستند و این مسأله حتی زمانی که بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری باشد، وجود دارد. برخی مطالعات نشان می‌دهد بین ۳۰ تا ۷۰درصد این مبتلایان در بخش آی‌سی‌یو در پاها یا ریه دچار لخته خونی می‌شوند. ایجاد این لخته‌ها در واقع، نوعی واکنش التهابی بدن است که پوشش عروق خونی به‌ویژه عروق کوچک و متوسط را درگیر می‌کند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، خونی که در عروق جریان دارد کمی غلیظ‌تر شده و شروع به لخته‌شدن می‌کند و موقعی که لخته خون ایجاد می‌شود، بافت‌هایی از بدن که از عروق خونی تغذیه می‌کنند، دچار کمبود اکسیژن شده و چنانچه لخته‌ها به اندازه کافی در عروق خونی بزرگ‌تر هم تشکیل شوند، ممکن است موجب بروز سکته‌ها و حملات قلبی شوند.

 

آیا مصرف آسپرین در زمان ابتلا به کرونا می‌تواند مفید باشد؟

محققان طی یافته‌های اخیر اعلام کردند در بیمارانی که به دلیل علائم کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند و روزانه مقادیر کمی آسپرین مصرف می‌کنند، خطر مرگ و میر کمتر دیده می‌شود. طبق این یافته‌ها، با مصرف روزانه آسپرین خطر بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه تا ۴۴درصد و خطر مرگ‌ومیر در آنها تا ۴۷درصد کمتر می‌شود. پزشکان معمولا در بیمارانی که دچار حملات قلبی و سکته شده‌اند، مصرف روزانه آسپرین را تجویز می‌کنند تا از ایجاد لخته‌های خونی در آینده جلوگیری کنند. محققان معتقدند مصرف آسپرین در بیماران کووید - ۱۹ با توجه به احتمال بروز لخته‌های خونی، خطر بروز لخته را کاهش می‌دهد.

 

آیا هر بیمار مبتلا به کرونا می‌تواند آسپرین مصرف کند؟

با توجه به یافته‌های اخیر که نشان می‌دهد مصرف آسپرین تأثیر چشمگیری بر کاهش تشکیل لخته‌های خونی دارد، اما محققان توصیه می‌کنند هر فرد مبتلا به کرونا نباید بدون نظر پزشک و با مشورت او به مصرف خودسرانه این دارو اقدام کند. آسپرین هم مانند همه داروهای شیمیایی بدون عارضه نیست.

 

به طوری که حتی ممکن است در افراد سالم هم عوارضی چون خونریزی‌های دستگاه گوارشی را به همراه داشته باشد و خطرات آن بیشتر از فوایدش شود. به طور کلی افرادی که مبتلا به اختلالات خونریزی مانند بیماری هموفیلی هستند، فشار خون کنترل نشده دارند، مبتلا به آسم هستند، مشکلات یا زخم‌های گوارشی داشته و مبتلا به بیماری‌های کبدی یا کلیوی هستند، هرگز نباید خودسرانه به مصرف آسپرین اقدام کنند و حتما این کار را باید با نظر پزشک معالج انجام دهند. علاوه بر این، زنان باردار و شیرده در صورت نیاز و با دستور پزشک فقط به مصرف دوز پایین آسپرین مجاز هستند. علاوه بر این، افرادی که به آسپرین یا هر نوع داروی غیر استروئیدی ضد التهابی مانند ایبوپروفن حساسیت دارند، باید از مصرف آسپرین خودداری کنند.

 

البته این را هم به خاطر داشته باشد که پزشکان در همه موارد سکته آسپرین تجویز نمی‌کنند، زیرا همه سکته‌ها به دلایل ایجاد لخته خود رخ نمی‌دهد و مصرف این دارو ممکن است عوارض سکته را تشدید کند. افرادی که قرار است درمانی روی دندان یا عمل جراحی هر چند کوچکی انجام دهند، باید پیش از مصرف آسپرین با پزشک معالج مشورت کنند.

 

آیا در مصرف آسپرین باید به تداخلات دارویی هم توجه کرد؟

مصرف برخی داروها با یکدیگر در برخی موارد ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد اگر از داروهای مسکن ضد التهابی مانند دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده می‌کنید، مراقب باشید زیرا مصرف همزمان این داروها با آسپرین خطر خونریزی معده را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، مصرف داروهای بازدارنده سروتونین و ضدافسردگی‌ها به همراه آسپرین خطرناک است.

 

اگر داروهایی مانند سیتالوپرام، فلوکستین، سرتالین و غیره مصرف می‌کنید، در مصرف آسپرین دقت کنید چون خطر خونریزی را بالا می‌برد. همچنین مصرف داروی وارفارین در ترکیب با آسپرین که یک رقیق‌کننده خون است، اثرات ضد انعقادی دارو را کاهش داده و خطر خونریزی را در افراد افزایش می‌دهد. بنابراین به خاطر داشته باشید هرگز بدون مشورت با پزشک خودسرانه آسپرین مصرف نکنید.

 

مصرف آسپرین در جلوگیری از ابتلا به کرونا نقش دارد؟

مصرف آسپرین پیش از ابتلا به کرونا هرگز نمی‌تواند به عنوان عاملی پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به کووید- ۱۹ به حساب بیاید. اقدامات پیشگیرانه فقط به صورت استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و جلوگیری از تجمع در محیط‌های بسته امکان‌پذیر است و کاری از هیچ دارویی برنمی‌آید. تنها راه پیشگیرانه برای این که به کرونا مبتلا نشوید، تزریق واکسن است و تا آن زمان، راهی جز اقدامات پیشگیرانه وجود ندارد.»

 

منبع: جام جم​

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها