تماشای خشونت عادی نیست

تماشای خشونت عادی نیست

فرهاد قنبری

فعال حوزه رسانه 

در فضای مجازی مدام کلیپ‌هایی دست به دست می‌شود که در آن ظاهرا میلیون‌ها جوجه چند روزه را برای تنظیم بازار مرغ زنده زنده در گور می‌کنند.

 

اینکه چه کسی به انسان چنین حقی داده است که یک روز میلیون‌ها حیوان را در کارخانه به دنیا بیاورد و یک روز برای تنظیم بازار و موجودی حسابش آنان را زنده به گور نماید، بماند. مسئله پخش چنین کلیپ‌ها و تصاویری در شبکه‌های اجتماعی است.

کلیپ‌هایی با موضوع آزار و کشتار حیوانات یا توحش گروه‌هایی مانند داعش به وفور در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود و افراد با هر سن و سلیقه‌ای به راحتی به آن‌ها دسترسی دارند.

 

در انسان خاصیت و نیروی عجیبی به نام "عادی شدن" وجود دارد. انسان این توانایی را دارد که در صورت تکرار هر مسئله و اتفاق هر چند هولناکی به آن به چشم یک رویداد عادی بنگرد. زمانی برای ما ایرانیان اخبار اختلاس و دزدی مسئله‌ای غیر عادی بود اما امروز به امری عادی و پذیرفته تبدیل شده است. یا برای مردم سوریه بمب گذاری و برخورد خمپاره به خانه‌هایشان امری غیرعادی و هولناک بود اما امروز به امری عادی و روزمره بدل شده است.

 

تماشای خشونت نیز اینگونه است. اگر چشم‌هایمان را به تماشای کشتار و سلاخی حیوانات، سر بریدن و اعدام آدم‌ها یا هر عمل خشونت بار دیگری عادت بدهیم کم کم تماشا و پذیرش خشونت (و خشونت ورزی و خشونت پذیری) به امری عادی بدل خواهد شد. همانگونه که تماشای بریدن سر حیوانات در خیابان برای ما ایرانی‌ها به علت تکرار زیاد عادی شده است. [اما تصور اینکه فردی مثلا در سوئیس گوسفندی را سر خیابان به زمین زده و سرش را از تن جدا کند تصوری غیر قابل باور است. آنهم نه به خاطر اینکه شهروند سوئیسی انسانی رئوف و مهربان و شهروند ایرانی انسانی قسی القلب و جانی است بلکه به خاطر این که تماشای کشتار حیوانات در ملا عام در سوئیس غیرقانونی است اما در کشور ما به علت تکرار زیاد به امری عادی بدل شده است]

 

در جامعه ما به وفور مشاهده می‌شود که توده‌های مردم علاقه و ولع عجیبی برای تماشای نمایش عریان خشونت از خود نشان می‌دهند. مراسم اعدام و شلاق زدن همیشه طرفداران خاص خود را دارد و بیانگر این است که تماشای خشونت برای بخش بزرگی از جامعه به امری عادی بدل شده است. 

 

برای کمرنگ شدن چنین نگاهی باید با پخش تصاویر و کلیپ‌های خشونت ورزی به ویژه خشونت در حق حیوانات مقابله کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها