اگر همتی بود!

اگر همتی بود!

اگر همتی بود!

احمد زیدآبادی

روزنامه‌نگار 

هنگامی که پای تصویب قوانینی مانند "طرح صیانت...." پیش می‌آید، واکنش طیفی از دوستان اصلاح‌طلب از همه خوشمزه‌تر است!

نخستین واکنش آن‌ها به چنین تحرکاتی این  است که: "نگفتیم اگر حکومت یکدست شود اینها دودمان‌مان را به باد می‌دهند؟ پس آن‌ها که در انتخابات شرکت نکردند، باید پاسخگو باشند؟"

این بندگان خدا طوری حرف می‌زنند که انگار در دوران "حاکمیت دوگانه" همۀ امور "به دست با کفایت رئیس جمهور قدر قدرت " رقم می‌خورد و از دیگر نهادها و آنچه "دولت پنهان" می‌نامیدند، اصلاً اثر و آثاری نبود!

 

 

گویی اگر الان مثلاً عبدالناصر همتی رئیس جمهور شده بود، "نمایندگان انقلابی" طرح صیانت را یک بار و برای همیشه بایگانی می‌کردند؛ اما چون ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شده است، از سر آن دست برنمی‌دارند!

این دوستان که از پشت عینکِ مخصوص به خود به نظام جمهوری اسلامی می‌نگرند، آن سوی ماجرا را نمی‌بینند که اگر به فرض آقای همتی یا کسی حتی ده‌ها بار قدرتر از او از جناح اعتدالگرا یا اصلاح‌طلب امروز در ساختمان پاستور جا خوش کرده بود، "مجلس انقلابی" همین خرده ملاحظات کنونی را نیز در مقابل اعتراض مردم به طرح صیانت کنار می‌گذاشت و با نسبت دادن عمومِ معضلات جاری کشور به رئیس جمهور، همۀ نارضایتی‌های عمومی را به سمت او هدایت می‌کرد و به خاک سیاهش می‌نشاند!

من بارها تأکید کرده‌ام که اگر قرار به اصلاح و بهبودی در کار کشور باشد، این اتفاق باید از سوی همان نیرویی صورت گیرد که قدرت واقعی را در دست دارد.

قدرت‌های صوری قادر به هیچ نوع اصلاح پایدار در این کشور نیستند و به فرض هم که در شرایط خاصی گامی در این جهت بردارند، بلافاصله چند گام به عقب رانده می‌شوند.

با این حساب، همین نیروی حاکم یا به سمت اصلاح می‌رود و یا نمی‌رود! اینکه برود یا نرود به صدها عامل وابسته است که در رأس آن‌ها نوع مطالبه‌گری اقشار مختلف مردم قرار دارد.

به هر حال، این آخرین شانسِ تحول آرام و مدنی و قانونی در ایران است.

در صورت ناکامی آن، دیگر فرصتی در انتظار کسی نیست و آن سوی ماجرا فقط هاویه دهان گشوده است. انتظار می‌رود که تمام دست‌اندرکاران حکومت و همینطور نیروها و کنشگران سیاسی و اجتماعی جامعۀ ما این مقطعِ بغرنج تاریخی کشور را دریابند.

دریافت این وضعیت اما نیازمند دیدنِ تمامی قد و قامت و هیکل فیل در روشنایی روز است، حال آنکه هر یک از ما، فقط به جزیی از این فیل خشمگین آن هم در تاریکی دست می‌ساییم.

خدا خودش به خیر بگذراند.

ahmadzeidabad@

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها