نامه انجمن اسلامی مهندسان ایران به رئیس جمهور

آقای روحانی! آیا شما پیگیر حقوق زندانیان برای سلامتی شان هستید؟

آقای دکتر روحانی! شما فرموده اید: اقدامات دولت علیه کرونا با وجود تحریم ها نسبت به دیگر کشورها افتخار آفرین بوده است. آیا شما پیگیر حقوق زندانیان برای سلامتی شان هستید؟ میدانید اگر خدای نکرده اتفاق ناگواری در زندانها رخ دهد چه اثر ویرانگری بر چهره حکومت خواهد گذاشت؟

آقای روحانی! آیا شما پیگیر حقوق زندانیان برای سلامتی شان هستید؟

 به نام خداوند بخشنده و بخشایش گر

 جناب آقای دکتر روحانی

 رئیس جمهور محترم و ریاست شورای عالی امنیت ملی با سلام و عرض خسته نباشید و آرزوی سلامتی

جایگاه ویژه و حساس شما در میان مردم همواره با قضاوت عموم پیرامون رسیدگی جدی به قانون اساسی و پیروی از اصول آن همراه بوده است.در این شرایط بغرنج که ویروس کرونا سراسر جهان را فراگرفته است همان طور که خود بهتر مطلع هستید کشور در وضعیتی خطرناک به علت عدم آگاهی و رسیدگی دیر هنگام به این مشکل بسر می برد هرچند ایرادات تماماً متوجه حاکمیت و دولت نیست و مردم نیز نشان داده اند در زمینه رعایت دستورالعملهای بهداشتی دچار سهل انگاری و عقب ماندگی فرهنگی هستند. بخصوص برخی گروه های بنیادگرا و خشکِ مقدس که در این میان نمکی بر زخم های ملت و علم پزشکی اند. اما خوشبختانه به مرور زمان مردم در حال بازبینی و تصحیح رفتار خود در مقابله با بیماری هستند. و می توان گفت فرصت ها در این نقطه از دل بحران ها بیرون آمدند و نظام درمانی و سلامت کشور در حال 

مشاهده کاستی های خود است که باید پس از فروکش کردن این بحران فکری جدی به حال شرایط این چنینی و پدافند غیر عامل و امکانات لجستیکی کشور کرد.نص صریح قانون اساسی شما را به عنوان مجری قانونی خود موظف به اجرا دقیق آن کرده است و در شرایط بحرانی امروز توجه به اصل تأمین مراقبت های پزشکی و بهداشتی لازم برای عموم از جمله اجزا 21-21 اصل 3 و اصل 11 قانون اساسی نکته ای بسیار قابل تأمل است و مردم نیز از شما خواسته بر حقشان رسیدگی به قانون اساسی است.حق برخورداری مردم از امکانات عمومی که قوه مجریه طبق اصل 11 موظف به انجام آن شده این انتظار را ایجاد میکند که دولت به عنوان مسئول ستاد مبارزه با کرونا و بر طبق اصل 223 قانون اساسی مبنی در اجرا آن میبایست تمامی امکانات لازم را بر  حسب نیاز طبقات جامعه برای گذران امور جاریشان تا رفع بحران به کار گیرد.

حفظ جان مردم و بهبود کیفیت زندگی آنها از اساسی ترین و مهم ترین وظایف یک دولت خوب است و برخورد های صورت گرفته در این مدت از جمله کتمان حقایق منجر به کاهش سطح اعتماد عمومی شده که در این شرایط مردم دیگر حتی به توصیه های پزشکی از سمت حاکمیت کمتر گوش میکنند با آنکه ترس از بیماری در بین تک تک مردم وجود دارد.

اما در این میان نیز عده ای بیش از همه از نگرانی بیماری رنج می برند، آنان که 

محرومین جامعه اند از اقتصاد از امکانات از توجه عمومی و آزادی!کسانیکه به هر علت  صدایشان در میان همهمه ی جامعه شنیده نمی شود و آنان که تهیدستان اند.

 محرومین از آزادی آنانی که امروز در زندان ها به سر می برند.

محرومین اجتماعی؛ کارگرانی که با دستان پینه بسته در فضاهایی غیر بهداشتی مشغول کارند.محرومین اقتصادی؛ کودکان کاری که بی هیچ اطلاعی از شدت ویروس ناچار به کار در کف خیابان های شهر هستند. و همین عوامل به ما هشدار میدهد که پس از رفع  این مشکل موضوعات معیشتی مردم را دست کم نگیریم.

این ویروس با اینکه میزبان خود را انتخاب نمی کند و برای همه از نظر عملکرد یکسان است اما طبقه فرودست جامعه ی ما که همیشه بار مشکلات بر دوش آنان بوده و در سالهای اخیر با وجود جنگ روانی از سوی دشمنان و تحریم های سخت غرب هرگز در چنین شرایط خاصی قرار نگرفته و توان اقتصادی بعد از مسائل فرهنگی مردم که مهم ترین عامل برای مقابله با چالش هاست امروز ضعف اساسی خود را نشان خواهد داد و اقشار کم درآمد جامعه که انقلاب ما نیز به هواداری از همین محرومان شکل گرفت در زمان کنونی زیر سخت ترین فشار ها و خطرناک ترین روزهای پیش رویشان هستند از کارگران بیکار شده تا روزمزد بگیرانی که باید هر روز در خارج از خانه مشغول کار باشند و در معرض خطری جدی هستند و مهم ترین هدف استراتژیک دولت و مدیریت بحران کرونا، مراقبت از افراد پرخطر و یا در معرض خطر نظیر زندانیان است. در اجرا و تحقق این استراتژی، سریعا باید دست به کار شد. بزرگی و عظمت ملت ایران را باید در این شرایط به جهانیان نشان داد، سنجید و محک زد، ادعای صرف و تکیه بر تاریخ چند هزار ساله و باورهای دینی و ایدئولوژیک ارزشی نخواهد داشت مگر این که امروز نقش خود را به درستی در مقابله با این فاجعه ایفا نمائیم. رعایت حقوق دیگران که 

رعایت حقوق فردی ما نیز درون آن نهفته شاه بیت این حرکت اجتماعی است.نباید  فراموش کرد که همین مردم کشور را تا به اینجا نگه داشته اند.

 آقای دکتر روحانی

شما فرموده اید: اقدامات دولت علیه کرونا با وجود تحریم ها نسبت به دیگر کشورها افتخار آفرین بوده است. آیا شما پیگیر حقوق زندانیان برای سلامتی شان هستید؟ میدانید اگر خدای نکرده اتفاق ناگواری در زندانها رخ دهد چه اثر ویرانگری بر چهره حکومت خواهد گذاشت؟ ملت ایران در انتظار حرکتی شایسته ی خود هستند تا در این موقعیت حساس کاری کنیم که تاریخ به خوبی از ما یاد کند.این یک وظیفه ملی برای مردم و نیروهای سیاسی و اجتماعی و احزاب است که از مقامات و هر شخص تصمیم گیرنده در این زمینه بخواهند که حداقل با مرخصی و یا آزادی موقت این زندانیان تا بهبود اوضاع موافقت نماید. و چه خوب می شد اگر در این زمان زندانیان سیاسی را در کنار خانواده هایشان قرار دهیم تا حداقل مدتی که این ویروس در کشور است از نگرانی بیش از حد چشم به راهان این افراد جلوگیری کنیم همه آنها دارای خانواده هایی به اندازه ی تمام ما نگران و ناراحت اند؛ البته آزادی فوری تمام "زندانیان 

سیاسی" آرزوی ماست ولی در این شرایط رئیس جمهور بنا به وظیفه اخلاقی و قانونی خود باید تلاش کند تمام زندانیانی که مرتکب جرائم غیر جزائی شده اند مشمول آزادی موقت شوند و همچنین به دیگر زندانیان باقی مانده تضمین دسترسی به امکانات درمانی و بهداشتی مناسب در زندان داده شود و حفظ سلامت و حق حیات آنان که مقدم بر هر چیزی است تضمین گردد. 

 

 انجمن اسلامی مهندسان ایران

  12 اسفندماه 2311

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها