صدای پای ترامپ

 صدای پای ترامپ

 آزاده کیان

روزنامه‌نگار

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور اسبق آمریکا روز چهارشنبه مصاحبه‌ای با "نایگل فاراژ" داشت که نظر مطبوعات را به خود جلب کرده است.

ترامپ در این مصاحبه مجددا تاکید کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ تقلب شده و آرای او دزدیده شده است. ترامپ‌ سال ۲۰۲۲ را سالی مهم و سال ۲۰۲۴ را سالی مهمتر خواند و وعده بازگشت خود به عرصه سیاسی آمریکا را داد، هرچند بطور واضح سخنی از کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ به میان‌ نیاورد.

او دوران ریاست جمهوری خود را دوران پرباری برای کشور خواند. ترامپ درباره فعالیت خود در جریان انتخابات مجالس آمریکا که برای تصاحب کرسی‌های مختلف انجام می‌گیرد و کمتر از یک سال به برگزاری آن زمان مانده، صحبت کرد و از برنامه‌های بزرگ‌ برای انتخابات مزبور گفت.

دمکرات‌ها در انتخابات سال ۲۰۲۰ کنترل دو مجلس نمایندگان و سنا را در دست گرفتند؛ حال جمهوریخواهان در تلاش فراوان هستند که بتوانند در انتخابات سال ۲۰۲۲ پیروز میدان شوند و با کسب کرسی‌های موجود، اکثریت این دو مجلس را از آن خود کنند.

آنان همینطور برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ قویا تلاش می‌کنند تا بتوانند بر حزب دمکرات غلبه کنند. ترامپ در سال ۲۰۱۸ بطور یکطرفه از قرارداد برجام که در سال ۲۰۱۵ منعقد شده بود، خارج شد و سبب بازگشت تحریم‌های شدید بر ایران شد.‌ پس از به قدرت رسیدن "جو بایدن" و تمایل او برای احیای برجام، مذاکرات مجدد برای این منظور در جریان بوده که تاکنون نتیجه خاصی از آن‌ها گرفته نشده است. اگر مذاکرات کماکان به نتیجه نرسد؛ قطعا در صورت پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات پیش رو، شرایط دشوارتری برای احیای برجام‌ پیش خواهد آمد.

از سوی دیگر برخی جمهوریخواهان در فکر آن هستند که در صورت احیای برجام، در دولت خودشان آنرا لغو کنند. "تام کاتن" سناتور راست گرای افراطی از ایالت آرکانزاس اخیرا در توئیتی نوشت که در صورت ایجاد توافق بین دولت بایدن و ایران، توافق در دولت جمهوریخواه بعدی پاره خواهد شد.

همه این مسائل شرایط را پیچیده‌تر کرده و قطعا اگر دولت بعدی آمریکا دولت جمهوریخواه باشد؛ دشواری‌های پیش روی احیای برجام دو چندان خواهد بود. از طرفی فشار تحریم‌ها بر مردم بسیار زیاد است و لزوم رفع فوری آن‌ها حس می‌شود. لذا لازم است که بصورت منطقی و با در نظر گرفتن منافع ملی، اقدامات سازنده در این زمینه صورت گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها