چگونه می‌توان مستقل ماند؟

از قرار معلوم انتخابات ۱۴۰۰ همچون یک خط در میانه‌ی گذشته و آینده، تمام وجوه زندگی روزانه ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. می‌توان با کمی اغماض این خط را از فردای انتخابات ۸۴ در تعاملات روزانه و روتین زندگی آدم‌های معمولی نیز ردیابی کرد.

عاطفه مجیدی-روزنامه نگار

این روزها شرایط ما از همیشه سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است. کار ما در روزنامه با نگاشتن متون به پایان می‌رسد و مانند هر اثر دیگری، تأویل بر عهده مخاطب است. اما قرائت خواننده از متن، الزاما با پیامی که نویسنده در ذهن داشته یکسان نیست و هنگامی که نگارنده دست به قلم می‌برد و پیام خود را در قالب کلمات می‌پوشاند راه تفسیر را برای مخاطب باز می‌کند.

بنابر این ایجاد سوءتفاهم در تفسیر متن نتیجه طبیعی هر نوشته‌ای است. 

با این مقدمات یک نتیجه قطعی به‌دست می‌آید؛ تفسیر سلیقه‌ای و برداشت‌های منفی از یادداشت‌های مربوط به حوزه سیاست داخلی، منجر به خودسانسوری روزنامه خواهد شد.

 در شرایط امروز و با توجه به بازخوردی که برخی از مقالات روزهای پیشین روزنامه گرفته، تصمیم مجموعه روزنامه مستقل بر این است که تا تغییر اوضاع سیاسی و کاهش تنش‌ها، از انتشار مقالات و یادداشت‌های تحلیلی درخصوص سیاست داخلی خودداری کند. 

گرچه در سایر بخش‌ها روزنامه به قوت قبل به کار خود ادامه می‌دهد و رسالت خود را کنار نمی‌گذارد، اما امیدواریم که خوانندگان محترم و نویسندگان همکار شرایط ما را درک کنند.

 ضمنا اقدام به تذکر در حالی است که پیش از این موضع روزنامه در قبال انتخابات و حتی کاندیدای اصولگرای شاخص، کاملا تبیین شده و اصولا فعالیت رسانه‌ای ما علنی و بدون مخفی‌کاری انجام می‌شود. ضمن اینکه پایبندی روزنامه مستقل به قانون و ارزش‌ها بارها ثابت شده است و نیازی به یادآوری نیست. 

«مستقل بودن» و حفظ جایگاه روزنامه به عنوان منتقد بی‌طرف نیز یکی دیگر از ارزش‌های اساسی این مجموعه است. بنابراین در این شرایط، تنها راه حل پیش روی ما برای حفظ استقلال، جلوگیری از خودسانسوری و همچنین تنش‌های بیشتر، در روزها و هفته‌های پیش رو این است که تلاش کنیم از انتشار تحلیل‌ها درخصوص انتخابات خودداری کنیم. البته با توجه به اهمیت این اتفاق، اخبار انتخابات به قوت قبل منتشر می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها