علی نظری- سردبیر روزنامه مستقل

اروپایی‌ها لات‌های کوچه خلوت!

مستقل آنلاین/بنابر اعلام قبلی جمهوری اسلامی از روز ۱۶ تیر مرحله دوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران استارت زده شد.

شرکای اروپایی ما در برجام، از ۲ هفته قبل تلاش‌های دیپلماتیک زیادی نمودند تا ایران از اجرای کاهش تعهدات مرحله دوم منصرف شود.

متاسفانه طی ۷۲ ساعت گذشته لحن اروپایی‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران طلبکارانه‌تر شد و متعاقبا در مقابل آمریکا فروتنی بیشتری به خرج داده و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار ایران، زیر میز برجام زده است!

 در سال گذشته آمریکا از برجام خارج شد و اروپایی‌ها هرگز نتوانستند ترامپ را از انجام این عهدشکنی منصرف نمایند.

 در این مدت هم به وضوح مشاهده کردیم که کارآمدی اروپا برای برگرداندن ایالات متحده به میز برجام در حد صفر بوده است.

درفاز دوم بعد از خروج آمریکا از برجام، ترامپ تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ما در دستور کار دولت آمریکا قرار داد، بازهم اروپا در لغو یا خنثی سازی تحریم‌های کمرشکن آمریکا علیه ایران کاری از پیش نبردند و نشان دادند فاقد حداقل کارآیی نقش آفرینی در مناسبات بین المللی هستند.

در سومین فاز برخوردهای خصمانه ترامپ با جمهوری اسلامی ایران، این‌بار اروپا هدف حملات  وی قرار گرفت. تحریم شرکت‌های ریز و درشت  اروپایی که با ایران داد و ستد مالی دارند در دستور کار واشنگتن قرار گرفت.

عقب نشینی آشکار اروپایی‌ها و انفعال آن‌ها در برابر زیاده‌خواهی ترامپ به گونه‌ای بود که داد کمپانی‌های اروپایی طرف قرارداد با ایران به آسمان بلند شد! دولت‌های اروپایی در برابر تهدیدات تحریمی علیه شرکت‌های خود آچمز و در نتیجه سرافکنده شدند.

چهارمین فاز عملیات یک جانبه‌گرایی آمریکا در قضیه تحریم خرید نفت خام ایران توسط اروپایی برمی‌گردد.

مشتریان باسابقه اروپایی ما به واسطه این تحریم‌ها در  سه ماهه نخست ۲۰۱۹ جرات نکردند حتی یک بشکه نفت از ایران خرید نمایند!

طبیعی است که جمهوری اسلامی نمی‌تواند در مقابل ترامپ بسان حریفی دست و پا بسته تماشاگر اقدامات بی‌حاصل اروپا باشد.

در ۲ هفته اخیر  لحن اروپا مقابل اقدامات دفاعی ما در مواجهه با آمریکا، ژست آمرانه به خود گرفته! و برای جمهوری اسلامی شاخ و شانه می‌کشند،اولیتماتوم می‌دهند که در صورت اجرای کاهش تعهدات هسته‌ای اقدامات تنبیهی شدید مانند تحریم‌های سازمان ملل در نظر می‌گیرند!

سوال ما از سران مرعوب اروپا این است؛ بنا بر بازرسی‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی و اظهارات متواتر آقای آمانو ایران در یک سال گذشته به تعهدات برجامی خویش وفادار بوده است و این طرف آمریکایی بوده که بزرگترین معاهده قرن مابین ایران و جامعه جهانی را بی‌دلیل زیر پا گذاشته است، چرا ایران را مورد نهیب خویش قرار داده‌اید؟

 چرا وقتی جمهوری اسلامی در مقابل رفتارهای زورمدارانه ایالات متحده دست به اقدام متقابل می‌زند، اعتراض مقامات اروپایی بلند می‌شود که باید ایران به تعهدات برجامی خویش وفادار بماند؟

اروپایی‌ها طی یک سال گذشته نشان داده‌اند که به‌عنوان یک قطب شاخص برجام، کفایت داوری منصفانه را ندارند چه رسد به اینکه بتوانند طرف منصف در این کشمکش تاریخی باشند!

چرا اروپا از اقدامات دفاعی ایران در مقابل  زیاده‌خواهی آمریکا نگران و آشفته است؟

کف مطالبه ما در این رویارویی از اروپا حمایت از پایبندی ایران به برجام و برخورد با طرف خاطی است!

طبیعی است که ایران زیر بار مذاکره توام با تحریم نخواهد رفت. اما چون اروپا زورش به آمریکا نمی‌رسد بر ایران فشار وارد می‌نماید.

آیا اروپا می‌خواهد ما را به مسیر کرنش مقابل ترامپ بکشاند؟

ژست‌های  طلبکارانه اروپا علیه کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، شبیه به توپ و تشر لات‌های کوچه خلوت می‌ماند که مقابل قوی‌تر از خودشان موش و در مقابل بقیه شیر ژیان هستند و با تحکم رفتار می‌کنند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها