کاندیداتوری ترامپ برای انتخابات سال ۲۰۲۴

کاندیداتوری ترامپ برای انتخابات سال ۲۰۲۴

آزاده کیان

روزنامه‌نگار 

امروز "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا رسما برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴، اعلام کاندیداتوری کرد.

مدت‌ها بود که زمزمه بازگشت او به صحنه سیاست به گوش می‌رسید، ولی تا به امروز او شخصا از هرگونه اظهار نظر قطعی در این زمینه خودداری کرده بود.  

اعلام کاندیداتوری از طرف ترامپ، اعتراض برخی از هم‌حزبی‌های او در حزب جمهوری‌خواه را برانگیخته است. تعدادی از جمهوری‌خواهان عنوان کرده‌اند که ترامپ زودهنگام مبادرت به اعلام کاندیداتوری کرده و باید تا زمانیکه تکلیف انتخابات مجالس نمایندگان و سنای آمریکا به طور کامل مشخص می‌شده، صبر می‌کرد.

 

در انتخابات مجالس آمریکا که اخیرا برگزار شد، دمکرات‌ها توانستند کنترل مجلس سنا را در دست خود نگاه دارند. تنها کرسی ایالت جورجیا به دور بعد کشیده شد که قرار است در ماه دسامبر نتیجه نهایی آن معلوم شود.

اگر جمهوری‌خواهان بتوانند آن کرسی را از آن خود کنند، بازهم با توجه به اینکه معاون اول رئیس جمهور از حزب دمکرات است؛ دمکرات‌ها کنترل سنا را در دست خواهند داشت. در مجلس نمایندگان که نتیجه قطعی آن هنوز اعلام نشده، جمهوری‌خواهان پیشتازند و امکانا کنترل این مجلس را در دست خواهند گرفت. 

 

با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، آمریکا دچار مشکلاتی چون بالا رفتن نرخ تورم، صعود قیمت بنزین و غیره گردیده که سبب کاهش محبوبیت "جو بایدن" در بین برخی از مردم شده است.

اگر شرایط در زمان باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ بهتر نشود، امکان پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات مذکور دور از ذهن نیست. 

 

طبق تجربیات گذشته، اغلب در دوران زمامداری جمهوری‌خواهان، روابط ایران و آمریکا تنش‌های بیشتری را تجربه کرده است.

 

شرایط برجام هم در بن بست باقی مانده و احیای آن دور از ذهن می‌نماید. امانوئل مکرون دیروز اعلام کرد که در شرایط جاری هیچ جایی برای پیشرفت در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران نمی‌بیند.

 

در دنیای حاضر عملا شرایط کشورها روی یکدیگر تاثیر گذارند و در این میان نقش برخی کشورها از جمله آمریکا پررنگتر است.

لذا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند تاثیر مستقیم روی شرایط ایران داشته باشد. در چنین شرایطی اعلام کاندیداتوری دونالد ترامپ برای انتخابات سال ۲۰۲۴ موضوع مهمی است که نباید از نظر دور نگه داشته شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها