چگونه دستمال توالت استاندارد و باکیفیت را تشخیص دهیم؟

دستمال توالت از جمله ضروری‌ترین و اساسی‌ترین محصولات سلولزی و بهداشتی است که از قرن نوزده میلادی در دسترس عموم مردم قرار گرفت. از سوی دیگر کیفیت دستمال توالت به خاطر مصرف ویژه آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این در حالی است که اهمیت خرید‌ دستمال توالت‌ از فروشگاه‌ها و مغازه‌های معتبر برای اطمینان از کیفیت بالای آن، آگاهی در مورد کیفیت و ویژگی‌های بهترین دستمال توالت با استاندارد بالا مسئله‌ای است که کمتر به آن پرداخته شده است.

چگونه دستمال توالت استاندارد و باکیفیت را تشخیص دهیم؟

تاریخچه جالب دستمال توالت

تاریخچه جالب دستمال توالت

اگر چه دستمال توالت رولی تاریخچه‌ کوتاهی در دنیای مدرن دارد (از قرن ۱۹ میلادی به بعد در میان عامه مردم مرسوم شد) اما شواهد نشان می‌دهند که از دو قرن پیش از میلاد مسیح چینی‌ها از انواع لفاف و پدهای اولیه به عنوان دستمال توالت استفاده می‌کردند. از قرن ششم میلادی بود که استفاده از انواع اولیه دستمال توالت به طور گسترده در چین مرسوم شد. در حقیقت از لحاظ پیشینه تاریخی نخستین نمونه دستمال توالت به شکل امروزی و البته به صورت محدود در سال ۱۳۹۱ میلادی در کشور چین و برای اعضای خاندان امپراطوری چین ساخته شد. برخی از انواع این دستمال‌ها معطر هم بودند و به نظر می‌رسد که از همان زمان ایده استفاده از دستمال توالت در دنیای مدرن مرسوم شد.

۵ ویژگی بهترین دستمال توالت و راه‌های تشخیص آن‌ها

تفاوت‌های میان انواع دستمال توالت با مارک‌ها و برندهای مختلف بسیار ظریف است. البته در این میان سلیقه خریداران هم بدون تاثیر نیست. برخی افراد یکسری ویژگی‌ها را بر سایر خصوصیات ترجیح می‌دهند. با این‌همه تمام تولیدکنندگان محصولات سلولزی و به خصوص دستمال توالت «نرم و لطیف بودن» را مهم‌ترین ویژگی محصول خود می‌دانند و بیش از همه بر آن تاکید می‌کنند. به همین دلیل اغراق نیست اگر بگوییم تاکید بر «نرم و لطیف بودن» بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان دستمال توالت در سرتاسر جهان است به خصوص برای دستمال توالت‌هایی که از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند. بهترین نوع دستمال توالت و دستمال کاغذی از خمیر الیاف سلولزی و به رنگ سفید یا سایر رنگ‌ها (رنگ‌های ثابت و مجاز) تهیه می‌شوند. اما ۵ ویژگی که یک دستمال توالت را تبدیل به بهترین دستمال توالت می‌کنند کدامند؟

۱-بدون ماده شیمیایی کلر باشد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دستمال توالت خوب و استاندارد این است که عاری از ماده «کلر» باشد. در حقیقت عاری بودن از کلر مهم‌تری ویژگی یک دستمال توالت استاندارد و دارای سلامت کیفی است. شاید خیلی‌ها ندانند که در تولید دستمال کاغذی از مواد شیمیایی فراوانی استفاده می‌شود که یکی از خطرناک‌ترین آن‌ها «کلر» است. ماده‌ای شیمیایی که می‌تواند از طریق پوست وارد جریان خون شده و سلامت فرد را به طور جدی به خطر بیندازد.  یکی از نشانه‌های کیفیت مطلوب دستمال توالت و دستمال کاغذی این است که در موقع پاک کردن دست خیس بعد از نیم ساعت به حالت اولیه خود بازگردد، درغیر اینصورت مواد شیمیایی به کار برده شده مطلوب نبوده است.

اما چرا در بسیاری از دستمال توالت‌ها کلر وجود دارد؟ در بسیاری از دستمال توالت‌ها و دستمال کاغذی‌های ارزان قیمت و به طبع آن با کیفیت پایین از ماده «کلر» برای سفید کردن دستمال کاغذی استفاده می‌شود. ابتلا به انواع سرطان‌، برهم خوردن تعادل هورمون‌ها، نقص سیستم ایمنی بدن، کاهش قدرت باروری و نقایص مادرزادی تنها بخشی از ورود کلر از طریق دستمال توالت و دستمال کاغذی به بدن هستند.

۲-به محیط زیست آسیب نرساند

می‌دانستید ۱۵ درصد از میزان جنگل‌زدایی‌ها در سرتاسر دنیا به خاطر تولید دستمال توالت و دستمال کاغذی اتفاق می‌افتد؟ به نظر می‌رسد باید برای کاهش این میزان تخریب محیط زیست باید یک فکر اساسی شود. یک راه‌حل مفید در این زمینه استفاده از دانش نانوتکنولوژی و استفاده از درختان اصلاح شده ژنتیکی است که ازکیفیت بالاتری برخوردارند. این درختان اصلاح ذخایر چوبی هوشمند را تولید کردن و به این ترتیب جایگزین مناسبی برای چوب درختان جهت تولید محصولات سلولزی هستند.

۳-تعداد لایه‌ها مهم است

بهترین دستمال توالت عموما باید متشکل از ۱ تا سه ورق باشد. از میان بهترین انواع دستمال توالت در ایران دستمال توالت برند « نانسی » سه لایه دارد که همین امر قدرت جذب این دستمال را تا ۳۰ درصد بالاتر از سایر انواع دستمال توالت می‌برد. این در حالی است که علیرغم سه لایه بودن دستمال رول توالت نانسی بسیار حجیم و در عین حال سبک است و برای پوست شما حساسیتی ایجاد نخواهد کرد. جنس الیاف این دستمال رول ۱۰۰ درصد پنبه است و به همین دلیل هیچ آسیب و حساسیت برای پوست بدن شما ایجاد نمی‌کند.

 

۴-میزان مقاومت دستمال در عین نرمی و لطافت مهم است

بسیاری از انواع دستمال توالت‌های موجود در بازار بلافاصله بعد از جذب مقدار کمی آب به سرعت وا رفته و از هم می‌پاشند. این مسئله برای یک دستمال رول توالت استاندارد یک ضعف بزرگ به شمار می‌رود. این در حالی است که اغلب برندهای تولید دستمال توالت مدعی‌اند که میزان مقاومت ورق‌های دستمال در برابر رطوبت بسیار بالاست. در واقع کاغذ توالت می‌تواند یک‌لا، دولا، سه‌لا و حتی ضخیم‌تر باشد که ضخامت آن می‌تواند موجب مقاومت، نرمی و جذب بیشتر مایعات کمک کند. یک دستمال توالت استاندارد بعد از مصرف نباید پودر و ریز ریز شود و بوی نامطبوع قبل و بعد از مصرف نداشته باشد.

۵-پرفراژ دستمال توالت

بهترین نوع دستمال توالت آن‌هایی هستند که پرفراژ مناسب و باکیفیت دارند. برای این‌که هنگام جدا کردن یک برگ دستمال توالت و دستمال کاغذی بقیه برگ‌های دستمال هم از جای خود خارج نشوند و آسیب نبینند و آلوده نشوند باید دستمال توالت دارای پرفراژ مناسب باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها