کمک های اولیه به هنگام خون دماغ شدن در سفر

یکی از مواردی که گاهی اوقات در سفر ممکن است با آن روبرو شویم، خون دماغ است. به خصوص در فصل تابستان و در کودکان بسیار شایع است. یکی از روش های غلط و متداول در بند آوردن خونریزی بینی توصیه به عقب نگه داشتن سر است که روش بسیار غلطی است و حتی ممکن است منجر به خفگی شخص شود. بنابراین در صورت مشاهده خون دماغ، رعایت نکات زیر را فراموش نکنید.

کمک های اولیه به هنگام خون دماغ شدن در سفر

خون دماغ در اثر عواملی همچون ضربه و یا دست کاری بینی و گاهی به دلیل وجود بیماری هایی بروز می کند.

خون دماغ شدن در بیشتر موارد به علت ضربه و آسیب به بینی صورت می گیرد و چون شبکه عروق بینی در معرض ورود هوای خشک قرار دارد در صورت دست کاری پاره شده و دچار خونریزی می شود.

خون دماغ در کودکان بیشتر به علت خشکی بینی، دست کاری و تخلیه کردن های مکرر بر اثر سرماخوردگی اتفاق می افتد اما در بزرگسالان ممکن است علاوه بر موارد یاد شده بر اثر فشار خون بالا نیز اتفاق افتد.

علت خون دماغ شدن

هوای خیلی گرم یا سرد موجب خشکی بینی شده و به خون دماغ شدن فرد منجر می شود .

انحراف تیغه وسط بینی، فشار خون بالا، مصرف برخی داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و دست کردن داخل بینی همگی از عوامل بروز خونریزی بینی است.

گاهی هم در بینی تومور وجود دارد که باعث خونریزی می شود.

اشکالات تشریحی مثل اشکالات عروقی مخاط بینی نیز می تواند سبب خون دماغ شود.

اگر کسی دچار هر نوع اختلال آناتومیک بینی باشد، مستعد خون دماغ می شود، مثلا در صورت انحراف تیغه بینی، یک طرف بینی بیشتر در معرض هوای خشک قرار می گیرد و مخاطش بسیار خشک می شود.

بینی افراد عادی در هوای خشک و با دست کاری ممکن است دچار خونریزی خفیف شود، ولی در کسانی که بیماری زمینه ای و خونی دارند، شدیدتر اتفاق می افتد

افزایش فشار خون باعث شکننده تر شدن رگ ها می شود و در اثر تحریک یا یک ضربه کوچک خون دماغ اتفاق می افتد که باید در این حالت به پزشک مراجعه کرد تا فشار خون چک شود. چرا که فشار خون بالا می تواند عوارضی چون سکته قلبی را به دنبال داشته باشد.

افرادی که از داروهای رقیق کننده خون، آنتی بیوتیک و داروهای ضد رماتیسم استفاده می کنند ممکن است دچار خونریزی بینی شوند.

افرادی که دچار بیماری های خونی هستند با کم ترین تلنگر و ضربه دچار خونریزی بینی می شوند. شاید خونریزی اولین علامت باشد و باید به پزشک مراجعه کنند.

راه های درمان خون دماغ

کمپرس های سرد باید پشت گردن و همچنین پشت بینی گذاشته شود.

پایین آوردن فشار خون

قطع داروهای ضد انعقادی

بیمار باید بنشیند و بالاتنه ی خود را به جلو خم کند و دهان خود را باز نماید. او در این حالت می تواند خون را تف کرده و آن را قورت ندهد. سرانجام بالاتنه باید به حالت معمول در آید.

تنها اگر به مدت 5 دقیقه قسمت جلویی بینی را در سمت خونریزی به روی تیغه ی بینی با انگشت دست بفشاریم، بسیاری از خونریزی های بینی مهار می شوند.

به بیماران گوشزد می شود که پنبه یا دستمال در بینی خود نگذارند. زیرا ممکن است هنگام در آوردن آن ها دچار مشکل شوند و مخاط بینی بیشتر دچار آسیب شوند و اگر سابقه خونریزی شدید یا طولانی وجود دارد یا در حین معاینه بیمار دچار افت فشار خون ارتوستاتیک (کاهش فشار خون وضعیتی) می شود، تعیین سطح هموگلوبین و هماتوکریت جهت تصمیم گیری در مورد ضرورت تزریق خون به بیمار الزامی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها