چرا باید کنسرو را بجوشانیم؟

از جمله سئوالات مهمی که برای بسیاری از شهروندان هنگام استفاده از غذاهای کنسرو شده پیش می آید این است که آیا می توان بدون جوشاندن آنها را مصرف کرد و سئوال دیگر اینکه اساساً دلیل جوشاندن این نوع مواد غذایی چیست؟

چرا باید کنسرو را بجوشانیم؟

وقتی روی برخی قوطی‌های کنسروی مواد غذایی مثل تن ماهی می‌نویسند قبل از مصرف ۲۰ دقیقه در آب حرارت دهید، به این دلیل است که شاید عمل کنسرو کردن کامل انجام نشده باشد و این میکروب‌ها در کنسرو رشد کرده و سم تولید کرده باشند. سم این نوع میکروب‌ها در دمای جوش آب تجزیه می‌شود و خطر سمی بودن از بین می‌رود.

برای استفاده از غذاهای کنسروی، لازم است آن‌ها را باز کرده و محتوی آن در قابلمه جوشانده شده و سپس مصرف شود. ضمناً باید توجه داشت که قوطی آن‌ها را هم در سطل آشغال انداخته شود.

همچنین توصیه می‌شود که پس از این که کنسرو به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده شد، مصرف شود. اگر به هر دلیلی قادر به مصرف کامل آن نیستید، می‌توانید در محیط خارج یخچال (بین دمای ۵ تا ۶۵ درجه سانتی‌گراد) به مدت دو ساعت نگهداری کنید. اگر کنسرو را در یخچال داری کنید بین ۲۴ الی ۴۸ ساعت قابل استفاده است.

نکته مهم اینکه اگر کنسرو بعد از جوشاندن متورم شود امری کاملاً طبیعی است و استفاده از کنسرو منعی ندارد. اگر قبل از جوشاندن کنسرو متورم شده باشد نشان دهنده وجود میکروب و غیر قابل استفاده بودن کنسرو است.

کنسرو ماهی همانند دیگر کنسرو‌های غذایی می‌تواند در خارج یخچال (۵ تا ۶۵ درجه سانتی‌گراد) به مدت دو ساعت و در داخل یخچال بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت نکه داری کرد.

از کجا بفهمیم تن ماهی خراب است؟

برای تشخیص این موضوع پس از توجه به تاریخ انقضای تن ماهی بیست دقیقه ان را جوشانده اگر طعم، رنگ و بوی طبیعی نداشت آن را دور بریزید، چون قطعا خراب شده است.

قوطی تن ماهی باید کاملا سالم، بدون زنگ زدگی و نشتی باشد. اگر قوطی تن ماهی دارای نشتی یا زنگ زدگی باشد قطعا خراب است و اصلا از آن استفاده نکنید. اگر کنسرو ماهی در جا‌های تاریک و خشک مثل کابینت نگهداری شود دچار آسیب نخواهد شد، اما اگر در محیطی مثل یخچال نگهداری شود ممکن است به علت رطوبت داخل یخچال دچار زنگ زدگی شود و خراب و غیر قابل استفاده شود.

علائم مسمومیت با تن ماهی چیست؟

اکثر مسمویت‌هایی که به دلیل استفاده کنسرو است به دلیل وجود سم بوتولیسم است. اولین نشانه بیماری بوتولیسم صدای تو دماغی است. از نشانه‌های دیگر می‌توان به بروز مشکل در بلع و بینایی اشاره کرد. بوتولیسم یک بیماری فلج کننده و کشنده است. غیر از مسمومیت به خاطر بوتولیسم، مسمومیت‌های دیگری نیز وجود دارد که از نشانه‌های ان می‌توان به اسهال و استفراغ، اسهال خونی، درد در نواحی کلیه و شکم و بدن درد اشاره کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها