اگر گوشتان زنگ می زند دلیل آن را اینجا بخوانید

زنگ گوش‌‌ها یا سوت گوش یا وزوز گوش صدایی غیرطبیعی در گوش یا عدم درک آن در مغز در غیاب صدای خارجی است که این صدا معمولاً به صورت زنگ می‌باشد و می‌تواند به دو حالت موقت یا دائمی به صدا در بیاید.

اگر گوشتان زنگ می زند دلیل آن را اینجا بخوانید

 فرض کنید دوره‌گردی یا وانت سبزی‌فروشی از زیر پنجره اتاقتان می‌گذرد، شما که تحمل شنیدن صداها را ندارید بلافاصله پنجره را می‌بندید، اینکه شما قادرید از هر صدایی که برایتان خوشایند نیست به راحتی دوری کنید کار بزرگی است بسیاری از مردم از این توانایی محروم هستند، چرا که بازتاب صداها از درون مغزشان صورت گرفته و گرفتن گوش‌ها دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند و اعصابشان همواره ناراحت است.

عوامل دخیل در ایجاد زنگ گوش

از آن جا که هزاران سلول مغزی انسان در گوش مسئول دریافت و انتقال صداها به مغز هستند در صورتی که آسیب ببیند فرد شنیدن اکثر صداها را همیشگی فرض کرده و همین موضوع سبب رنجش او خواهد شد، زنگ زدن گوش تنها به آسیب‌زایی خود به خودی فرد مربوط نمی‌شود بلکه عوامل دیگری همچون حساسیت به صداهای بلند بالا یا پایین بودن فشارخون، تومورها، بیماری دیابت، غده تیروئید و یا حتی جراحات سروگردن نیز در بروز این رویداد مؤثرند، تاکنون مشاهده شده فردی به دلیل زنگ زدن گوش‌ها جانش را از دست بدهد، اما آمارها حاکی از آن است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از این شبه بیماری در رنج و عذاب هستند.

زنگ گوش‌ها ممکن است به دلایل ناشناخته بروز کند

شنیدن صدای وزوز گوش یا سوت گوش یا زنگ زدن گوش بسیار آزار دهنده است، به طوریکه انگار جیرجیرکی در گوش گرفتار شده و مدام آواز می‌خواند، این صدا از درون گوش است و شدت و بسامد آن در افراد مختلف متفاوت است در برخی موارد این رویداد با سرگیجه،‌ کم‌شنوایی و علائم دیگر همراه است که باید جدی گرفته شود علت دقیق این عارضه به خوبی مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد مشکلات عروقی، عضلانی و عصبی در برخی انواع آن‌ها دخالت داشته باشد در عین حال ممکن است به دلایل ناشناخته مختلفی بروز کند.

لازم به ذکر است که کاهش یکباره شنوایی و همزمان شنیدن صدای سوت و وزوز در گوش، بیماری نادری به نام سکته گوش یا کری ناگهانی است که با موارد دیگر همراه است و باید اورژانسی و در زمانی کمتر از 24 ساعت درمان شود در غیر این صورت به کاهش دائم شنوایی یک یا هر دو گوش می‌انجامد.

برخی باورها در دامنه شنیداری انسان نیست

محمد عمرانی، متخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به زنگ گوش‌ها می‌گوید: سوت گوش یا زنگ نوایی گوش که هنوز دانش پزشکی در شناسایی کافی و درمان آن کامل نشده است برخی بسامدها در صداهایی که به گوش ما می‌خورد، ممکن است این بسامدها در دامنه شنیداری انسان نباشد دامنه شنیداری از چند صد هرتز تا چهار هزار هرتز می‌باشد پس بالای 80 هزار هرتز را به خوبی نمی‌شنویم.

در محیط‌های بالای 85 هزار دی سی بل قرار نگیرید

وی در ادامه افزود: صداهای بسیار بلند، کار کردن در فضاهایی که بالای 85 هزار دسی بل سروصدای محیطی است که ما به آن‌ها آلودگی صوتی می‌گوییم برخورد با صداهای شدید، لگد صوتی یا ضربه صوتی مثلاً شلیک گلوله، بوق‌های بلند، صدای ترقه، موج انفجار این ضربه صوتی می‌تواند باعث ایجاد ضربه به صورتی گذرا یا حتی دائمی شود.

بلند گوش کردن به صداهای تلویزیون و غیره یا صدای موبایل و گوش کردن به موسیقی با صدای بلند با هدفون، هم‌آسیب به گوش می‌زند و هم سوت یا همان زنگ در گوش ایجاد می‌کند.

عمرانی می‌گوید: متأسفانه داروهای آشکار و توانمندی در رابطه با سوت گوش فراهم شده است که آن را کاهش دهیم اما تأکید می‌شود برخی اقدامات و تغییر رفتارها با صدای بلند می‌توانند سوت گوش را بهتر کنند، انجام دهند، پرهیز از نگرانی، افسردگی و دلهره که می‌توانند سوت گوش را بدتر کنند، این گونه سوت‌های گوش در سکوت زمان خوابیدن یا زمانی که صدای زمینه‌ای وجود ندارد بدتر می‌شوند.

وی می‌گوید: گونه‌ای سوت‌های گوش داریم که همانند ضربان قلب است با فعالیت، افزایش فشارخون حرص خوردن و تقلا بیشتر می‌شود، سوت گوش دیگرهمانند ضربه است به صورت تق تق روی میز ضربه زدن که به یک صورت اسپاسم‌های ظریف گوش میانی است که پرده را می‌کشد و اگر دراز مدت ادامه پیدا کند باید با پزشک متخصص مشورت شود.

آیا ممکن است وزوز گوش پیشرفت کند و منجر به ناشنوایی شود؟

در برخی موارد ممکن است وزوز گوش شدیدتر شود اما معمولاً شدت آن بدون تغییر باقی می‌ماند از جمله عواملی که سبب بدتر شدن وزوز می‌شوند استعمال دخانیات، مصرف الکل و قرارگیری در معرض اصوات بلند است، بنابر این در صورتی که محل کار شما پر سروصدا است، از پلاک‌های محافظ گوش استفاده کنید، اما به هر حال وزوز گوش مگر در موارد بسیار شدید با شنوایی تداخل ایجاد نمی‌کند.

سن شایع زنگ گوش‌ها

وزوز گوش تقریباً شایع است و در یک بررسی یک پنجم افراد 55 تا 65 سال آن‌ها درگیر این مشکل می‌شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها