عادت‌های روزانه‌ای که پوست صورت شما را خراب می‌کند

فرض کنید که تمام اصول مراقبتی را برای داشتن و حفظ پوستی سالم رعایت می‌کنید، مثلا ضدآفتاب می‌زنید و از دستکاری کردن جوش‌هایتان خودداری می‌کنید. اما احتمالا نمی‌دانید عادت‌های روزانه، مصرف برخی از محصولات و شرایط محیطی‌ای که حتی فکرش را هم نمی‌کنید، می‌توانند مخفیانه صدمات زیادی به پوست شما وارد کنند و منجر به آسیب به پوست شما شوند.

عادت‌های روزانه‌ای که پوست صورت شما را خراب می‌کند

کارهای ساده‌ای می‌توانند به پوست ما آسیب وارد کنند که ما در این مطلب به این موارد خواهیم پرداخت.

حرارت می‌تواند منجر به بروز لکه‌های پوستی شود

اگر دچار اختلال پوستی چون ملاسما هستید، باید بدانید که حرارت محیطی می‌تواند منجر به بروز لکه‌های پوستی شود. این حرارت محیطی می‌تواند ناشی از پختن غذا در یک آشپزخانه گرم یا حتی حرارت محیطی‌ای که در یک منطقه استوایی تجربه می‌کنید، باشد.

بنابراین توصیه می‌شود هرگز به مدت طولانی در معرض حرارت قرار نگیرید و همیشه و به طور منظم در بیرون از منزل از ضدآفتاب با SPF بالای 30 استفاده کنید تا آسیب به پوست را به حداقل برسانید.

 

انجام دورهای شنای زیاد می‌تواند به پوست شما صدمه بزند

ضدآفتاب ممکن است از پوست شما هنگامی که در استخر هستید محافظت کند، اما از تاثیرات منفی‌ای که کلر آب بر پوست شما می‌گذارد جلوگیری نخواهد کرد.

کلر موجود در آب می‌تواند چربی مفید و طبیعی‌ای که برای محافظت از پوست و موی شما وجود دارد، از بین ببرد. این امر منجر به خارش پوست شده و به مرور آن را حساس می‌کند.

بدین‌ترتیب توصیه می‌کنیم مدت‌زمان کمتری را در آب کلردار بمانید و حتما بعد از شنا مو و پوستتان را به‌خوبی آبکشی کنید.

 

 

خوابیدن به یک طرف صورت منجر به ایجاد چین و چروک می‌شود

شاید این جمله را خیلی شنیده باشید اما حقیقت آن است که متخصصان پوستی براین باورند که خوابیدن به تنها یک طرف از صورت می‌تواند باعث پیری زودرس و ایجاد چین و چروک شود.

افرادی که عادت به خوابیدن به یک طرف را دارند، گاها شاهد چین و چروک عمیق‌تر و حتی خطوطی عمودی بر روی گونه و چانه خود، در یک طرف از صورتشان هستند.

 

 

داروهای ضدآلرژی می‌توانند باعث بروز جوش‌های پوستی شوند

در کمال تعجب، برخی از داروهایی که برای درمان آلرژی شما تجویز می‌شوند، می‌توانند وضعیت پوستی شما را برهم زنند.

اسپری‌های استروئیدی ممکن است منجر به بروز آکنه در افراد حساس شود. اگر هنگام بروز آلرژی احساس گرگرفتگی در پوستتان رخ می‌دهد، ممکن است از عوارض جانبی داروهای ضدآلرژی باشد. بنابراین با پزشک متخصص خود مشورت کرده تا جایگزین بهتری را به شما معرفی کند.

 

علاقه‌مندان به شیرینی بیشتر در معرض پیری زودرس قرار می‌گیرند

شکر باعث تغییرات هورمونی در بدن می‌شود و عواقبی دارد مشابه به زمانی که استرس دارید. از این موارد می‌توان به تخریب کلاژن و الیاف ارتجاعی در پوست اشاره کرد. نتایج تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از اندازه شکر موجب درهم‌شکنندگی و حتی از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست می‌شود.

 

برخی از محصولات پوستی بر پایه روغن می‌تواند به پوست شما آسیب بزند

شوینده‌های حاوی روغن، روغن‌های صورت و بدن در بعضی از روتین‌های پوستی بسیار محبوب هستند، اما برای هرکسی مفید نیستند. اگرچه ممکن است این روتین‌ها موثر به نظر برسند، اما باید در نظر بگیرید محصولاتی که پایه روغنی دارند می‌توانند باعث بسته شدن منافذ پوستی شوند و جوش و آکنه به وجود آورند.

سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که ترکیبات غیرکمدون‌زا (Non-comedogenic) داشته باشند.

 

هرگز از اسپری مو برای تثبیت آرایش صورت استفاده نکنید

اگرچه این ترفند ممکن است آرایش شما را ساعت‌ها ثابت نگه دارد، اما در درازمدت به پوستتان آسیب می‌زند. ترکیبات موجود در اسپری‌های مو پوستتان را تحریک می‌کند و باعث ایجاد قرمزی و خارش می‌شود. همچنین محتوی الکل‌های مضری هستند که پوست شما را خشک و پیر می‌کند و در نتیجه، آسیب به پوست را به همراه دارد. بنابراین از اسپری‌های مخصوص فیکس برای تثبیت آرایشتان استفاده کنید.

 

دوش روزانه می‌تواند پوستتان را حساس کند

دوش گرفتن زیر آب گرم باعث خشکی و آسیب رساندن به سطح پوستتان می‌شود. این موارد می‌تواند منجر به قرمزی، پوسته‌پوسته شدن، خارش و حتی تشدید اگزما شوند. راه‌حل این مساله استفاده کمتر از آب گرم و مصرف مرطوب‌کننده بعد از دوش گرفتن است.

 

انتخاب صندلی کنار پنجره در هواپیما می‌تواند به پوستتان آسیب وارد کند

احتمالا هنگام استراحت کنار دریا از ضدآفتاب استفاده می‌کنید، اما آیا تا به حال برای سفر با هواپیما هم به فکر زدن ضدآفتاب افتاده‌اید؟ به نظر می‌رسد نشستن در نزدیکی پنجره هواپیما هم می‌تواند باعث آسیب دیدن پوستتان شود.

سخنگوی انجمن متخصصان پوست در بریتانیا می‌گوید: «هنگامی که در هواپیما هستید اکثر امواج UVB که منجر به آفتاب‌سوختگی در سطح پوستتان می‌شوند، توسط پنجره مسدود می‌شود. اما این مورد درباره پرتوهای UVA صدق نمی‌کند و از آنجا که شما در هواپیما به لایه ازون نزدیک‌تر هستید، امواج خورشید به‌مراتب مضرتر هستند.»

این بدان معناست که پرتوهای UVA خورشید قادر به رد شدن از پنجره شیشه‌ای هستند و روی پوست شما تاثیر می‌گذارند. بنابراین حتما قبل از نشستن در کنار پنجره برای یک پرواز طولانی، از ضدآفتاب استفاده کنید.

 

از اسکراب و لایه‌برداری بیش از انداره پوستتان بپرهیزید

اسکراب کردن بیش از اندازه پوست می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد و منجر به آسیب به پوست شما شود.

به گفته محققان، بسیاری از افراد مواد لایه‌بردار و یا اسکراب را بیش از حد بر روی پوست خود ماساژ می‌دهند  و یا به مدت طولانی مصرف می‌کنند که این کار معادل سوختگی درجه یک یا دوی پوستی است.

استفاده از اسکراب‌های طبیعی مانند شکر و قهوه می‌تواند در نهایت منجر به حساس شدن و حتی پارگی رگ‌های خونی در پوستتان شود. بنابراین در هنگام استفاده از آنها دقت کنید و به‌آرامی بر روی پوست ماساژ دهید و یا به طورکلی از مصرفشان صرف‌نظر کنید و از اسکراب‌های شیمیایی با ترکیبات ملایم لایه‌برداری استفاده کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها