رژیم سوپ چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ به‌مدت پنج هفته روی عده‌ای از بزرگسالانِ دارای وزن عادی انجام شد، نشان داده است که رژیم سوپ یعنی خوردن سوپ‌های کم‌کالری پیش از غذای اصلی به کاهش وزن کمک می‌کند.

رژیم سوپ چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ به‌مدت پنج هفته روی عده‌ای از بزرگسالانِ دارای وزن عادی انجام شد، نشان داده است که رژیم سوپ یعنی خوردن سوپ‌های کم‌کالری پیش از غذای اصلی به کاهش وزن کمک می‌کند. در این پژوهش، یک گروه باید هر روز پیش از صرف غذای اصلی در وعده‌ی ناهار سوپ کم‌کالری می‌خوردند، اما زمان صرف سوپ در گروه دیگر به پس از غذای اصلی تغییر داده شد.

براساس نتایج پژوهش مذکور که در نشریه‌ی علمی «اَپِتایت» منتشر شد، کسانی که سوپ‌شان را پیش از صرف غذای اصلی خورده بودند، ۲۰ درصد کمتر از گروه دیگر کالری دریافت کردند و، چون سوپ‌شان کم‌کالری بود، مجموع کالری دریافتی‌شان نیز کاهش یافت. پژوهشگران نهایتا به این نتیجه رسیدند که گنجاندن سوپ در رژیم‌های لاغری راه‌حل مناسبی جهت کاهش کالری دریافتی است. همچنین مصرف سوپ به‌عنوان پیش غذا موجب آرام غذا خوردن می‌شود که خود راه‌حل دیگری جهت کاهش مجموع کالری دریافتی است.

رژیم سوپ را تا یک هفته امتحان کنید. یعنی پیش از صرف ناهار یا شام یک پُرس سوپ کم‌کالری بخورید و درعوض از حجم غذای اصلی کم کنید. مثلا یک پیمانه سوپ سبزیجات با آب‌گوشت حاوی حدود ۴۰ کالری است. اگر به‌مدت یک هفته پیش از صرف شام سوپ بخورید و درعوض از صرف مثلا سیب‌زمینی پخته‌ی بزرگ که ۲۹۰ کالری دارد صرف‌نظر کنید، می‌توانید ۱۷۵۰ کالری انرژی کمتر دریافت کنید که معادل حدود ۰٫۲ کیلو کاهش وزن است. با صرف سوپ به‌جای یک پُرس سیب‌زمینی سرخ‌کرده نیز می‌توانید ۳۱۵۰ کالری از مجموع کالری دریافتی‌تان در هفته کم کنید که یعنی حدود نیم‌کیلو کاهش وزن.

هر سوپی بسته به محتویاتش می‌تواند تأثیر متفاوتی داشته باشد. در پژوهشی که قبل‌تر به آن اشاره شد، انواع سوپی که شرکت‌کنندگان دریافت کردند عبارت بود از سوپ آب‌گوشت و سبزیجات، سوپ سبزیجات خردشده و سوپ پوره‌ی سبزیجات. گفتنی است که همه‌ی این‌قبیل سوپ‌ها در کاهش کالری دریافتی مؤثرند. این درحالی است که سوپ‌های خامه‌ای یا سوپ‌های حاوی پنیر و پاستا موجب افزایش کالری دریافتی می‌شوند. مثلا یک پیمانه سوپ بروکلی با پنیر چدار می‌تواند ۲۲۰ کالری داشته باشد. پس اگر قصد کاهش وزن دارید، باید به سوپ‌های سبزیجاتی که با آب‌مرغ یا آب‌گوشت تهیه می‌شوند و چرب و پرخامه نیستند روی بیاورید.

همچنین سوپ می‌تواند به‌عنوان غذای اصلی نیز مصرف شود. سعی کنید هفته‌ای یکی دوبار به‌جای پاستا یا گوشت و سیب‌زمینی سوپ بخورید. مثلا وقتی سوپ لوبیا درست می‌کنید، مقداری از سوپ پخته را پوره کنید و با مابقی سوپ هم‌بزنید تا بدون اینکه نیازی به خامه یا پنیر باشد، سوپ‌تان بافتی نرم و غلیظ پیدا کند. ضمنا بهتر است در کنار سوپ به‌جای نان از سالاد استفاده کنید.

نتایج مطالعات دانشکده‌ی پزشکی هاروارد نشان داده است که رژیم سوپ به کاهش وزن کمک می‌کند، اما به شرط اینکه ورزش منظم نیز فراموش نشود، چراکه در غیراین‌صورت ممکن است وزنِ از دست‌داده مجددا برگردد. ورزش نه‌تن‌ها در تنظیم اشتها مؤثر است، بلکه همچنین موجب افزایش میزان سوخت و ساز بدن در زمان استراحت می‌شود، به این معنی که می‌توانید کالری بیشتری بسوزانید. توصیه شده است که حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش استقامتی یا ورزش هوازی انجام بدهید و دو روز یا بیشتر را نیز روی ورزش‌های قدرتی کار کنید تا سلامت عضلات‌تان حفظ شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها