ناخنک چشم چیست؟

چشم یکی از اعضای مهم در بدن انسان است، زیرا ما بیشترین اطلاعات خارج از بدن را از طریق چشم دریافت می کنیم. بنابراین باید به خوبی از این نعمت الهی محافظت کنیم. چشم هم مانند اعضای دیگر بدن ممکن است با مشکلاتی روبه رو شود که یکی از این مشکلات به وجود آمدن ناخنک در چشم است.

ناخنک چشم چیست؟

ناخنک چشم  یا پتریژیوم یک ضایعه مثلثی شکل است که از سفیدی چشم روی سیاهی چشم کشیده می‌شود و معمولاً در طرف بینی چشم است، هرچند ممکن است در قسمت گوشه خارجی هم‌ مشاهده شود، ولی معمولا نادر است. این عارضه چشمی ممکن است هر دو چشم را در برگیرد. این ضایعه ناشی از رشد خوش خیم بافت پیوندی و رگ‌های ملتحمه است.

ناخنک چشم معمولا در افراد بزرگسال و مردان دیده می‌شود در مناطق گرمسیر و آفتابی بیشتر شیوع دارد. ناخنک معمولاً ابتدا به صورت یک سفیدی روی ملتحمه ایجاد می شود که به تدریج به سمت قرنیه رشد می‌کند. به علت وجود رگ های زیاد معمولاً رنگ ناخنک صورتی یا قرمز است و باعث سوزش، خارش و اشک ریزی می شود. ناخنک تا حدی رشد می کند که جلوی دید را می گیرد و موجب کم شدن بینایی افراد می شود.

علت ناخنک چشم

اشعه ماوراء بنفش خورشید، باد شدید، گرد و خاک، دود، کار در محیط های باز و هوای خشک.

توصیه های ایمنی برای جلوگیری از رشد ناخنک چشم

1. توصیه می‌شود افرادی که در مناطق آفتابی زندگی می‌کنند، از کلاه لبه دار و عینک آفتابی استفاده کنند.

2. در افرادی که ناخنک دارند، معمولاً ورود آب به چشم ها باعث تحریک چشم و ایجاد سوزش و قرمز شدن چشم ها می شود. بنابراین باید سعی کنند که حتی الامکان آب وارد چشمشان نشود.

3. کشاورزان، باغداران، ماهیگیران، کوهنوردان، زنبورداران حتما از کلاه لبه دار استفاده کنند، زیرا استفاده از این نوع کلاه ها نه تنها از پیشرفت، رشد و ایجاد ناخنک جلوگیری می کند، بلکه نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد سرطان های اطراف پلک دارد.

4. رانندگان هم باید خود را کمتر در معرض باد و آفتاب قرار دهند.

درمان ناخنک چشم

جلوگیری از ایجاد ناخنک خیلی مهم است؛ زیرا متاسفانه تاکنون درمان دارویی و رژیم غذایی برای از بین بردن آن کشف نشده است.

اگر ناخن کوچک باشد، ظاهر ناخوشایندی نداشته باشد و باعث قرمزی و سوزش چشمان نشود، نیاز به درمان خاصی ندارد.

قطره های اشک مصنوعی به صورت مکرر ممکن است باعث تسکین علائم شود.

حتما به چشم پزشک مراجعه کنید و برای درمان خود اقدام کنید.

در موارد حاد ناخنک با جراحی برداشته می شود.

اگر ناخنک به صورت ساده برداشته شود احتمال عود آن زیاد است. به خصوص در افراد جوان و افرادی که ناخنک ملتهب دارند، در نیمی از موارد عود ناخنک دیده می شود. در این افراد بهتر است علاوه بر برداشتن ناخنک از روش های تکمیلی مثل پیوند ملتحمه یا استفاده از داروهای خاص در حین جراحی استفاده شود.

برخی از تومورهای چشمی ممکن است در ابتدا با ناخنک اشتباه شوند، پس در مواردی که ناخنک رشد خیلی سریع دارد، حتماً با چشم پزشک مشورت کنید.

استفاده طولانی مدت از انواع داروهای چشمی نه تنها تاثیری در جلوگیری از ناخنک ندارد، بلکه ممکن است عوارض دیگری نیز ایجاد کند، هرچند بعد از عمل جراحی مصرف آن تا سه ماه توصیه می شود. براین اساس پزشکان برای درمان ناخنک جراحی را توصیه می کنند.

عوارض ناخنک

تاثیر بر بینایی افراد

آستیگمات کردن چشم ها

سوزش و قرمزی در چشم

غیر قابل تحمل از نظر زیبایی.

اکثر مناطق کشور ما جزء مناطق خشک محسوب می‌شوند و اخیراً با ورود ریزگردها در صورت عدم مراقبت ممکن است، شاهد شیوع بیشتری از ناخنک در همه مناطق باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها