ویروس کرونا به ایران هم رسید؟+ تمهیدات بهداشتی

کرونا نام ویروسی است که در کشور چین شیوع پیدا کرده و در حال گسترش در سطح جهان است. ویروس کرونا در موارد شدیدتر می‌تواند باعث ذات الریه، سندرم حاد تنفسی حاد و نارسایی کلیه شود.

ویروس کرونا به ایران هم رسید؟+ تمهیدات بهداشتی

ویروس جدیدی به نام کرونا در چین جان دست‌کم ۱۷ نفر را گرفته و صدها نفر دیگر در کمتر از ۳ هفته به این ویروس آلوده شده اند. شیوع سریع و خطرناک این ویروس باعث شده مقامات سازمان جهانی بهداشت با همکاری بین‌المللی این ویروس را مهار کنند تا از تکرار تجربه دردناک ویروس سارس جلوگیری کنند. کرونا ویروس انواع مختلفی دارد که سه گونه از آن به عنوان گونه‌های خطرناک شناخته شده‌اند. سارس در سال ۲۰۰۲ جان بیش از ۷۷۰ نفر را گرفت.

کرونا نام ویروسی است که در کشور چین شیوع پیدا کرده و در حال گسترش در سطح جهان است. ویروس کرونا در موارد شدیدتر می‌تواند باعث ذات الریه، سندرم حاد تنفسی حاد و نارسایی کلیه شود. از علائم شایع در اثر ویروس کرونا می‌توان به عفونت شامل علائم تنفسی، تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی اشاره کرد. 

کروناویروس‌ها (نام علمی: Coronaviruses)، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. کرونو ویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها تا به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

 ویروس کرونا موجب قرنطینه ۴۳ میلیونی چینی شده و به سرعت در حال گسترش است. این ویروس موجب بروز بحران و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، برنامه‌های فرهنگی و هنری و اقدامات و جشن‌های آغاز سال چینی شده است و هر روز به جمع قربانیان و شمار شهر‌های قرنطینه شده افزوده می‌شود و این ویروس موجب ترس و نگرانی زیادی حتی در سایر کشور‌های دنیا شده است چرا که این ترس وجود دارد که اتفاقاتی شبیه کرونا ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ را شاهد باشیم.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت اظهار کرد: در سال ۲۰۰۳ نوع خطرناک ویروس کرونا به نام سارس در چین شناسایی شد و موارد مثبت آن در زمان کوتاهی از ۲۷ کشور دنیا گزارش و در نهایت طی مدت چند ماه به سرعت کنترل شد.

عرفانی ادامه داد: در ایران شماری از موارد ابتلا به کرونا ویروس مرس ( نوع دوم خطرناک کرونا ویروس که حدود هفت سال پیش شناسایی شد و در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بیشترین تعداد آن گزارش شده است) ثبت شده اما تاکنون استقرار و طغیان بیماری را نداشته ایم و به موقع از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شده است.

اولین مورد بیماری در سپتامبر ۲۰۱۲ در مردی ۶۰ ساله در عربستان سعودی کشف شد که به مرگ بیمار انجامید. این مرد چند روز قبل از آن به دبی سفر کرده بود و دومین مورد در مردی ۴۹ ساله در قطر که او نیز در گذشت و کشف بیماری اولین بار در آزمایشگاه Health Protection Agency's در Colindale لندن به تأیید رسید. یک گونه شدیدتر این ویروس که تصور می‌شود از خفاش ناشی شده باشد در سال ۲۰۰۲ اپیدمی جهانی سارس را موجب شد که حدود ۸۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.

این خانواده ویروسی اولین بار در سال ۱۹۶۰ کشف شده‌است که موجب بروز بیماریهایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات می‌گردد و از ویژگی آن‌ها زوائد تاج مانند بر روی سطوح دیواره ویروس‌ها می‌باشد.

منشأ ویروس

هنوز منشأ این ویروس مشخص نیست اما پژوهشگران احتمال می‌دهند، این ویروس در اثر جهش در بدن جانوران یا پرندگان ایجاد شده باشد. عوامل مختلفی به عنوان منشأ این بیماری مطرح شده‌است که میمون و شتر از جمله آن‌ها هستند.

علائم اصلی بیماری کرونا

از علایم اصلی این بیماری می‌توان به تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی اشاره کرد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است که این مورد می‌تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

نحوه انتقال بیماری کرونا

هنوز اطلاعات در مورد نحوه انتقال این بیماری کامل نیست ولی روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند. هنوز مشخص نیست که این بیماری نخستین بار از طریق جانوران به انسان منتقل شده‌است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس.

ویروس کرونا در زنان باردار چگونه است؟

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، مواردی از وجود ویروس MERS در زنان بارداری را نشان داد که در بیمارستان زایمان کرده بوند و مطالعه‌ای دیگر در سال ۲۰۰۴ انجام شد که به دنبال آن مشخص شد که بیماری‌های مرتبط با SARS با مواردی از سقط خود به خود، مرگ مادر و بیماری بحرانی مادر مرتبط بوده است.

لغو مسابقات انتخابی المپیک بوکس در چین

رقابت‌های بوکس انتخابی المپیک ۲۰۲۰ قاره آسیا، قرار بود ماه آینده به میزبانی شهر ووهان در کشور چین برگزار شود که به دلیل شیوع یک نوع ویروس کشنده در چین، مسئولان برگزاری مسابقات این رقابت‌ها را تا اطلاع ثانوی لغو کردند.

مسئولان برگزاری مسابقات اعلام کرده‌اند که برای حفظ سلامتی شرکت کنندگان، این مسابقات را از شهر ووهان به مرکز چین انتقال خواهند داد چرا که شهر ووهان مرکز شیوع این بیماری تشخیص داده شده است. خبر مرگ ۹ نفر به دلیل این ویروس تایید و وضعیت چندین نفر دیگر نیز وخیم گزارش شده است.

فعلا زمان و شهر جدید برای برگزاری این مسابقات معرفی نشده است که کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده به زودی این اطلاعات را در اختیار کشور‌های شرکت کننده قرار می‌دهد. تیم ملی بوکس ایران نیز قرار است برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو در این مسابقات شرکت کند.

ابتلای ملی‌پوش ایرانی به ویروس کرونا

ملی‌پوش ایرانی درگیر ویروس کرونا شد. مسعود سعادتی لژیونر فوتسال ایران که در تیم «ووهانگ» چین عضویت دارد اکنون به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا در شهر ۱۱ میلیون نفری ووهانگ در قرنطینه به سر می‌برد و به هیچ عنوان نمی‌تواند از این شهر خارج شود.

درمان

گروهی از دانشمندان به رهبری «ادوارد تریبالا» از دانشگاه گوتنبرگ سوئد و «ولکر تیل» از دانشگاه برن آلمان ماده‌ای به نام «K22» کشف کردند که به نظر می‌رسد توانایی این ویروس‌ها را برای گسترش در انسان‌ها مسدود می‌کند. «K22» تکثیر کروناویروس را در سلول‌های پوششی دستگاه تنفسی انسان مهار می‌کند. «K22» در مقابله با کروناویروس‌های بی‌ضرری که در انسان علائم سرماخوردگی ایجاد می‌کنند و کروناویروس‌های عامل بیماری سارس و مرس مؤثر است. ویروس‌ها برای تولیدمثل باید غشای سلول‌های انسانی جداگانه‌ای در اختیار بگیرند تا در آن نوعی پایه نگهدارنده درست کنند و ماشین تولید ویروس خود را در آن مستقر کنند و ماده «K22» این روند را غیرممکن می‌کند.

علیرغم تلاش دانشمندان هنوز هیچ داروی اثبات شده ای برای درمان این بیماری خطرناک به ثبت علمی نرسیده است.

هیج دارویی برای بیماری ناشی‌از ویروس کرونای ووهان تأیید نشده است. درمان اصلی مراقبت‌های حمایتی شامل اطمینان از اینکه بیمار به‌قدر کافی اکسیژن دریافت می‌کند و درصورت لزوم استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای فرستادن هوا به ریه‌ها است. بیماران درحالی‌که سیستم ایمنی آن‌ها درحال فعالیت است، باید استراحت کرده و مایعات زیادی مصرف کنند. هیچ دارویی برای هیچ‌کدام از بیماری‌های ناشی از ویروس‌های کرونا تأیید نشده است اگرچه به‌نظر می‌رسد داروی ضدویروسی به‌نام رمدسیویر روی حیوانات مؤثر باشد.

آخرین آمار فوتی های ویروس کرونا

بر طبق آخرین آمار حداقل ۸۰۰ نفر عفونی شده‌ و ۲۶ نفر از دنیا رفته‌اند. بیشتر افراد آلوده در ووهان زندگی می‌کردند یا به‌تازگی به آنجا مسافرت کرده بودند. بیشتر کسانی که از دنیا رفتند، افراد سالخورده‌ای بودند که ازقبل نیز دچار مشکلات مزمنی مانند دیابت یا فشار خون بالا بودند که موجب شده بود آن‌ها نسبت‌به عوارض بیماری آسیب‌پذیرتر شوند. حداقل ۲۴ نفر از کسانی که جان خود را از دست دادند، از استان هوبئی بودند که ووهان مرکز آن است. جوان‌ترین فرد فوت‌شده، زنی ۴۸ ساله و مسن‌ترین افراد، دو مرد ۸۹ ساله بودند.

بیشتر قربانیان در کشور چین هستند اما ویروس به کشورهای دیگری ازجمله تایوان، تایلند، ژاپن، کره‌جنوبی و سنگاپور و نیز آمریکا رسیده است. مقامات بهداشتی مکزیک و عربستان نیز درحال بررسی موارد مشکوک هستند.

آماده باش کامل در مرزها برای مقابله با کرونا ویروس

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مراقبت های مرزی برای پیشگیری از بروز بیماری ناشی از ویروس کرونا صورت گرفته است و تیم های بهداشتی در فرودگاه امام خمینی(ره) مستقر هستند.

عرفانی افزود: در سایر مبادی ورودی به کشور که احتمال دارد پس از سفر به چین به کشور دیگر رفته و از آنجا به ایران سفر کرده باشند نیز تدابیر بهداشتی اندیشیده شده است.

تمهیدات سازمان هواپیمایی کشوری بابت جلوگیری از ورود بیماری «کرونا» به کشور

رضا جعفر‌زاده درباره تمهیدات سازمان هواپیمایی کشوری بابت جلوگیری از ورود بیماری «کرونا» به کشور ‌اظهار داشت: «مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فرودگاه امام خمینی (ره) مستقر شده‌ است.

وی با تأکید بر اینکه‌ مسافران پروازهای بانکوک و چین قبل از ورود به سالن فرودگاه امام چک می‌شوند، ادامه داد: مسافران پروازهایی که از کشور چین و همچنین کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد کشور می‌شوند در مورد این بیماری خاص در فرودگاه امام خمینی (ره) ‌کنترل و معاینه می‌شوند‌.

جعفرزاده تأکید کرد: قطعا اگر مورد مشکوکی بین مسافران و حتی خدمه پرواز مشاهده شود، ‌قرنطینه فرد انجام می‌شود.

توصیه هایی به مسافران چین

جعفرزاده تأکید کرد: ضرورت دارد به توصیه‌های وزارت بهداشت در مورد بیماری کرونا توجه شود و حساسیت‌های فردی بیشتر مورد توجه مسافران قرار گیرد، مسافرانی که پروازهای خارجی به چین و آسیای جنوب شرقی دارند حتماً توجه کنند که این بیماری از جنس سرماخوردگی‌ و قابل سرایت به غیر است و حتما به نشانه‌های این بیماری و توصیه‌های ‌وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توجه کنند.

توصیه های بهداشتی سفارت ایران در چین درباره ویروس کرونا 

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن با صدور اطلاعیه درباره ویروس کرونا آورده است: با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا، از هموطنان ارجمند مقیم چین درخواست میگردد ضمن توجه به هشدار‌های پزشکی-بهداشتی در این خصوص، تا حد امکان از حضور در اماکن پر تردد اجتناب ورزند. طبق تمهیدات دولت چین در حال حاضر ورود و خروج غیر ضروری به شهر‌های قرنطینه شده امکان پذیر نمی‌باشد.

این بیانیه می‌افزاید: هموطنان عزیزی که قصد سفر به چین را دارند پیش از سفر آخرین وضعیت شیوع ویروس در مقصد را رصد نموده و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگی اجتناب ورزند. در صورت مشاهده علائم ابتلا به ویروس به مراکز درمانی مراجعه و جهت دریافت خدمات کنسولی با سفارت یا کنسولگری‌های ایران تماس حاصل فرمایند.

بیانیه سازمان سلامت جهانی درباره ویروس کرونا

سازمان سلامت جهانی اعلام کرد که فعلا وضعیت اضطراری جهانی در مورد ویروس کرونا وجود ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها