مارها منشا ویروس کشنده شایع در چین

همزمان با شیوع گونه جدیدی از کروناویروس در چین و سرایت آن به دیگر کشورها این سوال باقی می ماند که منشاء این ویروس کجاست؟ حالا پژوهش تازه ای انجام گرفته که نشان می دهد منشاء کروناویروس احتمالا مارها بوده اند.

مارها منشا ویروس کشنده شایع در چین

در این پژوهش دانشمندان به بررسی توالی ژنتیکی ویروس مورد بحث (با نام علمی 2019-nCoV) پرداخته و آن را با توالی ژنتیکی ۲۰۰ گونه دیگر از کروناویروس در سراسر جهان مقایسه کردند.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری  از بیماری آمریکا کروناویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که برخی موجب بروز بیماری در انسان می شوند و برخی دیگر حیوانات از جمله شترها، گربه ها و خفاش ها را آلوده می کنند. در برخی موارد نادر نیز کروناویروس های حیوانی می توانند به شکلی توسعه پیدا کنند که باعث آلودگی انسان و شیوع بیماری میان جوامع شوند. این دقیقا همان اتفاقی است که برای ویروس های سارس و مرس (سندروم عفونت تنفسی خاورمیانه) افتاد و حالا به نظر می رسد که آن سناریو در حال تکرار شدن برای 2019-nCoV است.

در پژوهش تازه ای که نتایج آن امروز در نشریه Medical Virology منتشر شد مشخص گردید که 2019-nCoV ترکیب یا شکل باز ترکیب شده از دو کروناویروس است که یکی خفاش ها را آلوده می کند و دیگری منشاء ناشناخته ای داشته.

دانشمندان با بررسی دقیق تر توالی ژنتیکی 2019-nCoV به دنبال الگوهایی در کد ژنتیکی ویروس گشتند که میزبان ویروس دوم را مشخص می کرد و برپایه نتیجه تحقیقات، میزبان دوم احتمالا مارها هستند.

مولفان این مقاله خاطرنشان کردند که یافته هایشان برای نخستین بار نشان می دهند که مار اصلی ترین منشاء و منبع حیوانی 2019-nCoV است.

دو نوع خاص از مارها که در جنوب شرقی چین به وفور یافت می شوند (یعنی جایی که این بیماری شیوع پیدا کرده) به ترتیب Bungarus multicinctus (که بسیاری با نام krait می شناسند) و Naja atra یا کبرای چینی نام دارند.

در این پژوهش دانشمندان همچنین دریافتند که در نتیجه ترکیب شدن دو گونه مختلف از کروناویروس، تغییر بسیار مهمی در یکی از پروتئین های ویروسی 2019-nCoV رخ داده؛ پروتئینی که به گیرنده های موجود روی سلول های میزبان پیوند می خورد و باعث شناسایی آن می شود. شناسایی نیز گامی کلیدی در وارد شدن ویروس به سلول ها است و تغییری که در این پروتئین خاص ایجاد شده احتمالا همان عاملی است که انتقال آن از مارها به انسان را ممکن ساخته است.

پژوهشگران همچنین خاطرنشان کردند که مارهای آلوده در زمره حیواناتی بوده اند که در بازار غذاهای دریایی در Wuhan به فروش رفته اند؛ یعنی جایی که اولین موارد آلودگی از آن نشات گرفته. آنها یادآور شدند که علیرغم این یافته ها ضروریست که تحقیقات بیشتری برای تایید آنها صورت بگیرد.

تا به امروز بالغ بر ۵۰۰ مورد ابتلا به این ویروس و ۱۷ مورد مرگ ناشی از آن در چین گزارش شده است. متاسفانه این ویروس در مسافرانی که به تایلند، ژاپن، کره جنوبی و تایوان سفر کرده اند و اخیرا یکی از شهروندان آمریکایی که به تازگی از ووهان دیدن کرده نیز مشاهده شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها