نشانه های خاموش سرطان

با توجه به اینکه سرطان دومین علت شایع مرگ و میر در جهان است، اما بسیاری از افراد تا مراحل پایانی بیماری درمان نشده اند، در حالی که اگراین مشکل زودتر تشخیص داده می شد، تحت اقدامات درمانی بهتر و مؤثرتری قرارمی‌ گرفتند.

نشانه های خاموش سرطان

تشخیص این بیماری در مراحل اولیه بسیار مهم است. به همین دلیل باید نسبت به تمام هشدارهای بدن آگاه بود. در اینجا به 14 علائم سرطان که ممکن است نادیده گرفته شوند، اشاره شده است.

1. کاهش وزن ناگهانی و غیر قابل توجیه

کاهش وزن، باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. مگر اینکه کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش بوده باشد.  شایع ترین علائم سرطان ها در معده، ریه یا لوزالمعده است.

2. تب بالا

سرطان های خون مانند لوسمی و لنفوم در مراحل اولیه خود را از طریق تب های بالا نشان می دهند. تب همچنین می تواند نشانه سرطان کلیه یا روده بزرگ باشد.

3. خستگی

طبیعی است که هر از گاهی احساس خستگی کنید، اگر احساس خستگی  با استراحت بهبود یابد، جای نگرانی نیست. اما اگر خستگی حتی با استراحت از بین نرود، می تواند به سرطان هایی مانند، خون(لوسمی) معده یا روده بزرگ اشاره کند.

4. درد

درد یکی از شایع ترین علائم سرطان است که در بیشتر مواقع نادیده گرفته می شود. سرطان استخوان می تواند باعث درد شود. سردردهای مکرر و شدید نیز نشانه تومور مغزی است و کمردرد می تواند نشانه ای از سرطان تخمدان یا روده بزرگ باشد.

5. تغییر ناگهانی پوست

ممکن است تغییر ناگهانی پوست را مربوط به آب و هوا یا رژیم غذایی بدانید. شاید اینگونه باشد، اگر قبلاً این اتفاق نیفتاده باشد، ممکن است دچار شوک شدید شوید. برچسب ها، خال ها، یا زگیل هایی که در شکل، رنگ و اندازه تغییر می کنند، باید برای تست سرطان معاینه شوند. همچنین این بیماری باعث ایجاد پوست های تیره، قرمز و یا زرد شدن پوست و چشم می شود.

6. تغییر در حرکات روده

اسهال یا یبوستی که با دارو بهتر نمی شوند، یا تغییر ناگهانی در اندازه مدفوع، می تواند به سرطان روده یا روده بزرگ اشاره داشته باشد. اگر هنگام عبور ادرار خون مشاهده می کنید، باید از نظر مثانه یا سرطان پروستات معاینه شوید.

7. تنگی نفس

تنگی نفس نشانه ای از انسداد لوله های هوا است که از علایم سرطان ریه است. همچنین می تواند ناشی از سرطان های دیگری مانند پستان، تخمدان یا کبد باشد.

8. خونریزی غیرمعمول

خونریزی غیرمعمول همیشه باعث نگرانی می شود و نکته دیگری که باید به لیست نگرانی های اضافه شود، سرطان است. سرفه خونی می تواند نشان دهنده سرطان ریه باشد، در حالی که خون در ادرار یا مدفوع می تواند به معنی سرطان روده بزرگ، کلیه یا مثانه باشد. بیماران مبتلا به سرطان پستان نیز تخلیه خونین از نوک پستان را دارند.

9. توده نامنظم

اگر توده ای غیر معمول در هر کجای بدن دیده شود، باید بلافاصله  توسط پزشک معاینه شود. اما روش شناسایی توده سرطانی سخت است، زیرا در بعضی مواقع دردناک نمی باشد و به صورت نامنظم یا چسبناک در اعماق بافت نرم یا زیر پوست  قرار می گیرد.

10. مشکل در بلع

اگر در بلع مشکلی دارید، این می تواند نشانه سرطان دهان یا گلو باشد. سرطان های دیگر در سر و گردن مانند سرطان های مری، تیروئید و حنجره نیز ممکن است خود را از این طریق نشان دهند.

11. سرفه ناخوشایند

بیش از 50٪ افرادی که سرفه های ناخوشایند دارند و با دارو درمان نمی شوند، سرفه شدید با سرطان حنجره و تیروئید همراه است.

12. تکه های سفید داخل دهان

اگر در دهان خود تکه های سفید مشاهده می کنید، باید سریعاً تحت درمان قرار بگیرید. اینها لکووپلاکی قبل از سرطان هستند، به این معنی که اگر در مراحل اولیه درمان نشوند، می توانند سرطانی شوند.

13. سوزش سر دل

سوزش سر دل می تواند به دلایل مختلفی از جمله خوردن غذای زیاد از حد یا استرس باشد. اگر حتی با مصرف دارو این مشکل ادامه یابد یا بدتر شود، می تواند نشانه ای از سرطان در تخمدان ها، معده یا گلو باشد.

14. درد و گرفتگی شکم

اگرچه این یکی ا علائم نادر سرطان است، اما اغلب  درد در بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده ترکیبی از درد شکم و گرفتگی است. این همچنین می تواند، یک بیماری ارثی باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها