آیا سرکه سیب­ به کاهش وزن کمک می کند؟

تعداد کمی از غذاها به اندازه سیب همیشه در دسترس می باشند. به لطف در دسترس بودن گسترده آن، ممکن است میوه ای بسیار عجیب و غریب به نظر نرسد، اما هنوز هم برای مردم و فرهنگ­ها در سرتاسر جهان قابل توجه است، نه فقط به عنوان یک غذای سالم، بلکه به عنوان یک نماد اساطیری و علمی.بخشی از شهرت میوه در تطبیق پذیری آن نهفته است. از مشتقات آن مانند، آب سیب گرفته تا سرکه سیب، این گوهر طبیعی از نظر سلامتی فواید بسیار زیادی دارد.

آیا سرکه سیب­ به کاهش وزن کمک می کند؟

بسیاری از مردم می­خواهند بدانند که آیا سرکه سیب در واقع به کاهش وزن کمک می­کند یا خیر. در یک کلام، بله. دانشمندان بیش از یک نظریه در مورد سازوکارهای بیولوژیکی آن دارند. این یک واقعیت است که سرکه سیب به عنوان یک دارو در بسیاری از فرهنگ ها مورد استفاده قرار گرفته است و قدمت آن به قرن­ها پیش باز می گردد.

مطالعات با استفاده از سوالات انسانی نشان داده­اند که نه تنها سرکه سیب به کاهش وزن کمک می کند، بلکه باعث کاهش چربی بدن و میزان تری­گلیسیرید نیز می­شود (تری­گلیسیریدها ترکیب اصلی سلول­های چربی بدن هستند).

تحقیقات مورد بحث بر روی 144 بزرگسال ژاپنی که از چاقی رنج می­برند، انجام شد. آن­ها به سه گروه جداگانه تقسیم شدند، یک گروه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به غذای روزانه خود اضافه کردند. گروه بعدی، دوقاشق غذاخوری اضافه کرد و گروه سوم یک دارونمای روزانه مصرف کردند. این درمان طی یک دوره 12 هفته­ای انجام شد. از شرکت کنندگان خواسته شد که چیز دیگری را در رژیم یا برنامه­ های ورزشی خود تغییر ندهند.

نتایج قابل توجه بود. به طور متوسط​، اعضای گروهی که هر روز یک قاشق غذاخوری سرکه می نوشید 2.6 کیلو را از دست دادند و کاهش 7/0 درصدی در چربی بدن را تجربه کردند و سطح تری­گلیسیرید را نیز 26 درصد کاهش یافت.

با این حال، گروهی که دو برابر سرکه مصرف کرده بودند، نتایج چشمگیرتری داشتند، علاوه بر همان 26 درصد کاهش­ تری گلیسیرید، این شرکت کنندگان به طور متوسط ​​7/3 کیلو و 9/0 درصد چربی بدن خود را نیز از دست داده بودند.

در مورد کسانی که فقط دارونما داشتند، هیچ کاهش وزنی رخ نداد. در حقیقت، این شرکت کنندگان به طور متوسط ​​9/0 کیلو وزن اضافه کردند.

از نظر متابولیسم، انسان و موش کاملاً مشابه هستند، به همین دلیل است که موش­ها در بسیاری از مطالعات تغذیه­ای نقش بزرگی دارند. یک آزمایش جداگانه و شش هفته ای (در ژاپن) نشان داد که با اضافه کردن سرکه سیب به رژیم­ غذایی موش­ها، آن­ها نیز اثرات کاهش وزن را تجربه می­کنند. در واقع نتایج، بسیار شبیه به آزمایشات انسانی بودند. موش­هایی که دوز بالایی از سرکه مصرف کرده بودند، نسبت به موش­هایی که دوز کمتری مصرف کرده بودند، وزن کمتری داشتند. این درحالی است که هر گروه از رژیم های غذایی کم کالری و پر کالری تغذیه می کنند.

چگونه این اتفاق می افتد؟

باز هم، بحث هایی در این مورد وجود دارد. در حداقل یک مطالعه، محققان توانستند ثابت کنند که اسید استیک (ماده اصلی سرکه سیب) با کمک به کبد و ماهیچه­ ها در جذب گلوکز از جریان خون، می تواند قند خون را کاهش دهد. کاهش قند خون و کاهش انسولین که همراه آن است، ممکن است توانایی بدن در سوزاندن چربی را تقویت کند و هرچه چربی بیشتری بسوزانید، همه چیز در شرایط بهتری قرار می گیرد.

دریافت اسید استیک همچنین با سطح AMPK، آنزیمی که به هموستاز سلول کمک می­کند، ارتباط دارد. هرچه میزان AMPK بیشتر باشد، توانایی چربی سوزی بدن نیز بیشتر می شود و قند کمتری توسط کبد تولید می شود.

ظاهراً، مصرف اسید استیک اضافی مانند آن که در سرکه سیب یافت می شود، حتی در سطح ژنتیکی نیز تأثیر دارد. با این وجود یک مطالعه دیگر نشان می دهد که کل این مسئله می تواند به همین سادگی باشد که مصرف استات باعث کاهش اشتها می شود و هنگامی که کمتر غذا می خورید، به بدن خود فرصتی می دهید تا با درصد کمتری از چربی بدن و غیره تنظیم شود.

آیا سرکه سیب برای کاهش وزن موثر است؟

سرکه سیب می تواند به کاهش وزن کمک کند، اما این بدان معنا نیست که ما نباید ورزش کنیم. ورزش منظم، هیدراتاسیون مناسب، خواب زیاد و یک رژیم غذایی متعادل هنوز هم عوامل مهمی در اندازه گیری توده بدنی و رفاه عمومی هستند.

مزایای اضافی سرکه سیب

سرکه سیب نه تنها مناسب برای کم کردن سایز کمراست بلکه برای سلامت شما مزایای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، یک پروبیوتیک است، به این معنی که حاوی باکتری­های دوستانه ­ای است که به حمایت از یک اکوسیستم هضم سالم کمک می کند.

علاوه بر این، حاوی مقدار مناسبی از آنتی اکسیدان­هاست، آن مولکول­های مفیدی که آسیب­های رادیکال آزاد را نفی می­کنند و آن­هایی که باعث کاهش سطح تری­گلیسیرید می­شوند. علاوه برحفظ زیبایی خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را نیز کاهش می دهند.

اگر نگران طعم آن هستید، آنقدر که فکر می­کنید بد نیست. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط با آب در حقیقت کاملاً طعمی عادی دارد، مخصوصاً هنگامی که عسل را اضافه می­کنید. مراقب باشید، مقادیر زیاد آن می­تواند گلو شما را بسوزاند یا درد معده ایجاد کند، همچنین، حتماً دقایقی پس از نوشیدن آن مسواک بزنید. ماده اولیه آن اسید است که می تواند مینای دندان شما را خراب کند.

در مورد دوز صحیح، بررسی مزایای درمانی سرکه سیب نشان داد، که 15 میلی لیتر در روز برای  اکثر افراد کافی است.

نکته آخر

نکته آخر اینکه سرکه سیب احتمالاً ارزانترین و درعین­ حال موثرترین مکمل سلامتی است که می­توانید از هر فروشگاه معتبر خریداری کنید. دلایل زیادی برای باور داشتن این مسئله وجود دارد که این ماده­غذایی می­تواند به شما کمک کند تا وزن خود را کاهش دهید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها