آیا غذاها هم می توانند باعث بی خوابی شوند؟

بی خوابی یکی از مشکلات خواب به شمار می رود که بسیار شایع است و برای افراد زیادی اتفاق افتاده است. بی خوابی علاوه بر تاثیرات روحی، می تواند مشکلات جسمی هم ایجاد کند که بسیار نگران کننده است.

آیا غذاها هم می توانند باعث بی خوابی شوند؟

اضطراب، استرس و افسردگی برخی از عوامل بی خوابی است اما دانشمندان می گویند بی خوابی ممکن است عوامل زیاد دیگری نیز داشته باشد. به عنوان مثال، مصرف برخی مواد غذایی خطر ابتلا به بی خوابی را افزایش می دهد. چنین چیزی دست کم می تواند درمورد زنان بالای 50 سال درست باشد.

رژیم غذایی چگونه با بی خوابی مرتبط است؟

ارتباط بین رژیم غذایی و بی خوابی موضوع تقریبا تازه ای است. مطالعات قبلی نشان داده بودند که برخی از عادات غذایی ممکن است بر کیفیت خواب ما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، رژیم های غذایی پرکربوهیدرات، با الگوهای خواب تداخل ایجاد می کند، این در حالی است که مصرف محصولات لبنی، ماهی، میوه و سبزیجات، برای کیفیت خواب مفید است.

با این حال، مطالعه ای که به تازگی و در مقیاسی گسترده در دانشکده پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا انجام شد، نتایج خاص تری را نشان داد. براساس این مطالعه، بین بی خوابی و مواد غذایی ای که حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده زیادی هستند ارتباط وجود دارد.

محققان می گویند ساز و کاری که در این رابطه وجود دارد این است که جهش قند خون ناشی از مصرف این مواد غذایی باعث می شود بدن هورمون انسولین آزاد کند. تولید این هورمون افت قند خون را به دنبال دارد و به آزاد شدن هورمون های استرس یعنی کورتیزول و آدرنالین و در نتیجه به بی خوابی منجر می شود.رژیم غذایی چگونه با بی خوابی مرتبط است؟

آیا مصرف میوه ها و سبزیجات حاوی قند هم بی خوابی ایجاد می کند؟

برخلاف کربوهیدرات های فرآوری شده، مصرف میوه های طبیعی هنگام شب خطر بی خوابی را به همراه ندارد، زیرا میوه ها و سبزیجات هرچند به طور طبیعی حاوی قند بوده، اما به دلیل دارا بودن فیبر زیاد که جذب قندها را کند می سازد، افزایش ناگهانی قند خون ایجاد نمی کند.

گرچه این مطالعه درمورد زنان بالای 50 سال انجام شده است، اما محققان می گویند ارتباط میان کربوهیدرات های تصفیه شده و بی خوابی، ارتباطی قوی است و همه افراد، صرف نظر از سن و جنسیت، بهتر است برای جلوگیری از بی خوابی، هنگام شب، از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نوشیدنی های شیرین، نوشابه، برنج سفید، شیرینی ها و نان سفید خودداری کرده و میوه و سبزیجات طبیعی بیشتری مصرف کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها