تکرر ادرار و درمان خانگی آن

تکرر ادرار نشانه چیست؟ تکرر ادرار یک نشانه جدی است که می‌تواند به دلایل مختلفی مثل افزایش سن، چاقی، مشکل دیابت و بارداری، عفونت مثانه، عفونت ادراری، مشکل غده پروستات و … در فرد ایجاد شود؛ اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در طول روز بیش از حد دستشویی می‌روید، بدون اینکه علت آن را بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

تکرر ادرار و درمان خانگی آن

 همانطور که گفتیم، تکرر ادرار یک نشانه و بیماری جدی است که در آن فرد بیشتر از حد معمول (۷ تا ۸ بار) در طول روز به دستشویی می‌رود؛ اگر تکرر ادرار کنترل نشود، فشار بر کلیه‌ها و مثانه ممکن است خانم‌ها را دچار سوزش ادرار و عفونت مثانه کند و آقایان هم با مشکل پروستات مواجه شوند.

علت تکرر ادرار چیست؟

از ساده‌ترین دلایل تکرر ادرار، مصرف بیش از حد مایعات و آب، کافئین، الکل یا خوردن داروهایی است که ادرار را زیاد می‌کنند؛ پس پیروی کردن از یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند این مشکل جدی را برای بدن شما به‌وجود آورد. جالب است بدانید که مصرف بیش از حد آب هم می‌تواند برای بدن خطرناک باشد و فرد را دچار مسمومیت کند، پس در قدم اول، همه‌‌چیز به خود شما بستگی دارد.

علت تکرر ادرار چیست؟ جواب این سؤال بسیار ساده است؛ در بیشتر مواقع، تکرر ادرار می‎تواند نشانه یک بیماری خاص در بدن باشد. دیابت، پروستات، سکته‌های مغزی، سیستیت بینابینی و مصرف داروهای ادرارآور از جمله دلایل شایع تکرر ادرار در افراد است.

اگر تکرر ادرار شما با مشکلات دیگری مثل تب و لرز، استفراغ، کمردرد، تشنگی، افزایش اشتها، ادرار تیره یا عفونت در آلت تناسلی و فشار بر مثانه همراه باشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در این مواقع و به‌طور معمول، پزشک راهکارهای درمانی فیزیکی را برای تشخیص علت بیماری روی فرد بیمار امتحان می‌کند. برای تشخیص تکرر ادرار و پیدا کردن علت آن، بعد از معاینه فیزیکی آزمایش ادرار، سیستومتری یا سیستوسکوپی (آزمایش تشخیص فشار بر مثانه)، تست اعصاب و سونوگرافی انجام می‌شود.

درمان خانگی تکرر ادرار

جای هیچ نگرانی نیست، چون شما می‌توانید تکرر ادرار خود را در خانه و با روش‌های خانگی درمان کنید. فقط قبل از هر چیز باید رژیم غذایی خود را اصلاح و مصرف مایعات را در طول روز کنترل کنید. برای قدم اول، شما باید با مواد غذایی و رژیم‌های خانگی که باعث تحریک مثانه می‌شوند، خداحافظی کنید،پس بهتر است که مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، الکل، نوشابه‌های گازدار، شکلات، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و غذاهای ادویه‌دار و حتی سس گوجه فرنگی را به حداقل ممکن برسانید. همچنین باید مواد غذایی با فیبر بالا مصرف کنید، چون یبوست باعث بدتر شدن علائم سندروم مثانه بیش‌فعال می‌شود؛ این مسئله هم باعث تکرر ادرار خواهد شد. استفاده از عسل و سرکه سیب را در دستور کار خود قرار دهید و از خوردن ماست پرهیز نکنید. ماست باعث افزایش رشد باکتری‌های خوب در دستگاه ادراری می‌شود و تعادل باکتری‌های سالم را در روده تقویت می‌کند. همچنین این ماده غذایی پروبیوتیک باعث بهبود عفونت دستگاه ادراری و سلامت کلیه‌ها می‌شود و به هضم غذا کمک می‌کند.

اسپند دانه دانه!

دانه‌های کوچک اسپند در طب سنتی معجزه می‌کنند! تحقیقات اخیر دانشمندان، نشان می‌دهد که مصرف دانه‌های خوراکی اسپند به‌صورت قرص و کپسول می‌توانند تکرر ادرار شبانه در مردان را کنترل و درمان کند. همچنین این درمان گیاهی می‌تواند جلوی بزرگ شدن غده پروستات آقایان را بگیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها