طبع کلم سفید چیست و چه خواصی دارد؟

طبع کلم سفید گرم و خشک است، مصرف آن در افرادی با مزاج گرم و خشک باعث خشکی پوست و تلخی دهان می‌شود و باید آن را همراه با مصلح مصرف کنند.

طبع کلم سفید چیست و چه خواصی دارد؟

کلم سفید یکی از سبزیجات پرمصرف است و به دلیل غنی بودن از مواد معدنی و ویتامین‌ها خواص فراوانی برای سلامتی دارد. این سبزی پر خاصیت را می‌توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد. قبل از گنجاندن آن در رژیم غذاییتان با ما همراه باشید تا از طبع و مصلحات این سبزی مطلع شوید و بتوانید رژیم غذاییتان را به خوبی تنظیم کنید.

کلم، گرد یا بیضی شکل است؛ برگ‌های آن لایه لایه بوده و برگ‌های داخلی نسبت به برگ‌های بیرونی نرم‌تر و روشن‌تر هستند. کلم‌ها در رنگ‌های متفاوتی از جمله سبز، قرمز یا سفید یافت می‌شوند. طبع خانواده کلم مستقل از رنگ آن گرم است و طبع کلم سفید، گرم و خشک بوده و مصرف آن برای افراد سردمزاج مناسب است. این سبزی پرخاصیت منبع غنی از انواع ویتامین مانند ویتامین آ، ویتامین ای، ویتامین کا، ویتامین ب ۶ و مواد معدنی از جمله منگنز، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن است.

مصرف کلم باعث افزایش صفرا می‌شود، در نتیجه ممکن است ایجاد نفخ، تلخی دهان و خشکی پوست کند، بنابراین افراد با مزاج صفراوی (مزاج گرم و خشک) باید این سبزی را همراه با مصلح آن مصرف کنند. سکنجبین، روغن بادام و خردل از مصلحات کلم سفید هستند و مصرف کلم سفید همراه با آن‌ها توصیه می‌شود. همچنین برای اصلاح طبع کلم سفید می‌توان آن را با گوشت پخت. علاوه بر این اضافه کردن کلم سفید به سالاد، طبع سالاد را معتدل کرده و سردی آن را کاهش می‌دهد.

برخی از خواص کلم سفید عبارتند از:

درمان کم خونی

پاکسازی کبد

تنظیم فشار خون

تقویت سیستم ایمنی

کمک به کاهش وزن

پیشگیری از سرطان سینه

تسکین سردرد‌های مزمن

کاهش کلسترول بد خون

بهبود عملکرد ذهن و پیشگیری از آلزایمر

پیشگیری از پوکی استخوان

در هنگام خرید، کلمی را انتخاب کنید که اندازه متوسطی دارد و برگ‌های آن تازه و محکم هستند؛ به این ترتیب با اضافه کردن آن به رژیم غذاییتان از خواص بی نظیر آن بهره‌مند شوید.

تهیه سالاد: کلم خام را به خوبی بشویید، آن را خرد کنید و از آن برای تهیه سالاد استفاده کنید.

کلم بخارپز: کلم را می‌توانید به مدت ۵ دقیقه بخارپز کنید تا نرم شود، سپس آن را مصرف کنید. هضم کلم بخار پز نسبت به کلم خام آسان‌تر است.

سوپ: از کلم می‌توان برای پخت سوپ استفاده کرد.

خورش: از کلم می‌توانید برای تهیه انواع خورش و طاس کباب استفاده کنید و یا در غذا‌های مختلف آن را جایگزین اسفناج نمایید.

نکته: اگر از افرادی هستید که بوی کلم را دوست ندارید، برای رفع این مشکل در هنگام پخت کلم مقداری پوست گردو یا ساقه کرفس به آن اضافه کنید. همچنین تفت دادن کلم با روغن زیتون، فلفل سیاه و سیر طعم آن را بهبود می‌بخشد. ظروف استیل، بهترین ظروف برای پخت کلم هستند و به حفظ ویتامین‌ها و مواد معدنی این سبزی در هنگام پخت کمک می‌کنند.

خواص فراوان کلم سفید را نمی‌توان نادیده گرفت، اما مصرف آن به همه افراد توصیه نمی‌شود. افرادی که مبتلا به کم کاری تیروئید، گواتر و خارش بدن هستند، باید از زیاده روی در مصرف کلم سفید اجتناب کنند. علاوه بر این کلم منبع غنی از ویتامین کا است و با دارو‌های رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها