معروف‌ترین میدان‌های جهان

همیشه «میدان»‌ها در یک شهر چه از نظر جغرافیایی و چه از نظر تاریخی، جلوه‌ای ویژه به آن شهر می‌دهند و شاید شما مثل بسیاری از مردم جهان، بعضی شهر‌های بزرگ را به بزرگ‌ترین و خاص‌ترین میدان آن سرزمین بشناسید.

معروف‌ترین میدان‌های جهان

هم اکنون میدان‌های بسیار زیاد و متفاوتی در دنیا وجود دارند که هریک به دلیل خاصی شهرت یافته‌اند، اما تعداد کمی از آن‌ها، زبانزد تمام مردم جهان هستند.

در این میدان‌ها، معمولا بهترین مغازه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید وجود دارند. در وسط آن‌ها یک فواره آب، مجسمه یا یادبودی از گذشتگان قرار دارد. اما جدا از این شباهت‌ها، میدان‌های شهر، تاریخ منحصر به فرد خودشان را هم دارند. در پرونده امروز با ویژگی‌های معروف‌ترین میدان‌های جهان و تاریخچه‌شان آشنا خواهید شد.

نام: آزادی شهر : تهران

معروف‌ترین میدان‌های جهان + تصاویر

نام میدان آزادی را که می‌شنویم، اولین چیزی که در ذهن‌مان نقش می‌بندد برج زیبایش است. برج ۴۵ متری آزادی که چند دهه است به عنوان نماد شهر تهران خودنمایی می‌کند، در مرکز این میدان قرار دارد. میدان آزادی بزرگ‌ترین میدان پایتخت و در بخش غربی آن جای گرفته است. این میدان به همراه برج معروفش در سال ۴۹ توسط حسین امانت طراحی و ساخته شد و پس از انقلاب‌اسلامی در سال ۵۷ به نام «میدان آزادی» نام گرفت. میدان آزادی با مساحت ۵۰ هزار مترمربع پس از میدان نقش جهان به عنوان بزرگ‌ترین میدان ایران شناخته می‌شود.

مسابقات اسب‌سواری دور یک میدان!
نام: دل کامپو شهر: توسکانی، ایتالیا

معروف‌ترین میدان‌های جهان + تصاویر

میدان دل‌کامپو یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های قرون وسطایی اروپاست. این میدان مهم در مرکز شهر توسکانی ایتالیا قرار دارد. میدان دل‌کامپو به دلیل زیبایی و معماری بی‌نظیرش در دنیا مشهور است. ساختمان پالازو پابلیکو و برج مشهورش به همراه تعدادی از ساختمان کاخ مانند اطرافش به یکی از ثروتمندترین خاندان‌های قدیمی ایتالیا تعلق دارد و اطراف این میدان صدفی شکل را احاطه کرده است. مسیر مسابقه معروف و پرطرفدار اسب‌سواری که دو بار در سال در این شهر برگزار می‌شود، شامل مسیر دور این میدان هم می‌شود. در این مسابقه خاص، دور این میدان را لایه ضخیمی از گل و لای می‌پوشانند و مسابقه‌دهندگان باید سه بار آن را طی کنند و معمولا بیش از ۹۰ ثانیه هم طول نمی‌کشد.

وسط جاذبه‌های تاریخی!
نام: سرخ شهر: مسکو، روسیه

معروف‌ترین میدان‌های جهان + تصاویر

در قلب شهر مسکو، میدانی به نام سرخ وجود دارد که اولین مقصد گردشگری برای گردشگران به شمار می‌آید. علت این موضوع هم وجود جاذبه‌های تاریخی مانند کلیسای «سنت باسیل»، موزه تاریخ کشور، آرامگاه لنین و یکی از دیوار‌های بلند کاخ کرملین در اطراف این میدان است که در کنار رستوران‌ها و کافه‌های بی‌نظیر توانسته‌اند به عنوان یک قطب گردشگری در شهر مسکو به شمار بیایند.
دلیل نام‌گذاری این میدان به نام سرخ این است که واژه روسی کراسنایا (Krasnaya) دو معنی دارد که یکی سرخ و دیگری زیباست. این اسم ابتدا روی کلیسای سنت باسیل گذاشته شده بود و به مرور میدان مجاورش را هم به این نام گذاشتند.

میدانی وسط خانه پادشاه!
نام: گرت مارکت شهر: بروکسل، بلژیک

معروف‌ترین میدان‌های جهان + تصاویر

گرت مارکت به معنای بازار بزرگ، میدان مرکزی در بروکسل بلژیک است که در قلب محله قدیمی شهر جای گرفته است. این میدان توسط دیوار‌های اصلی شهر و خانه قدیمی پادشاه این کشور احاطه شده است. جاذبه‌های دیدنی زیادی در این میدان وجود دارد که از مقاصد گردشگری در شهر بروکسل به شمار می‌رود. هر دو سال یک بار در ماه اوت فرش عظیمی از گل در گرت مارکت برای چند روز بر پا و یک میلیون گل در کنار یکدیگر چیده می‌شود تا این فرش عظیم را در قسمتی از میدان تشکیل دهند و بازدیدکنندگان زیادی از سراسر جهان برای تماشای آن می‌آیند.

سیاسی‌ترین میدان آرژانتین!
نام: پلازا د مایوشهر: بوینس‌آیرس، آرژانتین

معروف‌ترین میدان‌های جهان + تصاویر

میدان پلازا د مایو از وقتی که انقلاب ۲۵ مه سال ۱۸۱۰ در آن‌جا منجر به استقلال شد، یک نقطه کانونی زندگی سیاسی در آرژانتین شده است. این میدان یک منطقه تاریخی در بوینس‌آیرس و حتی در کل آرژانتین محسوب می‌شود. تعدادی از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر آرژانتینی در اطراف این میدان قرار دارد. در وسط این میدان تاریخی هر می‌قرار دارد که قدیمی‌ترین یادبود ملی در بوینس‌آیرس است. این میدان از سال ۱۹۷۷ تاکنون محل برگزاری کنگره مادران پلازا د مایو بوده است که در آن مادرانی که به سر به نیست شدن فرزندان‌شان توسط دیکتاتوری نظامی معترض بودند، عکس یا یادبود‌هایی از فرزندان شان را آن‌جا قرار دادند.

میدانی که مغازه‌هایش نمی‌بندند!
نام: تیان آنمن شهر: پکن، چین

معروف‌ترین میدان‌های جهان + تصاویر

در شهر پکن میدانی بسیار بزرگ وجود دارد و اطراف آن به رسم یادبود، ساختمان‌هایی به سبک معماری شوروی سابق ساخته شده است. این میدان به دلیل وجود مراکز خرید و رستوران‌هایی که شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته باز هستند، در بین مردم شهر پکن و همچنین گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، بسیار محبوب است. در دروازه تیان آنمن چهار شیر مرمری وجود دارد. شیری که در شمال غرب قرار دارد، یک گلوله در شکمش فرو رفته است که مربوط به کشتار تیان آنمن در سال ۱۹۸۹ است.

میدانی پر از نانوایی!
نام: پلازا مایور شهر: مادرید، اسپانیا

معروف‌ترین میدان‌های جهان + تصاویر

این میدان یکی از مکان‌های دیدنی است که گردشگران آن را به عنوان مقصد اصلی‌شان در سفر به مادرید می‌دانند. «پلازا مایور» در حقیقت خارج از دیوار‌های شهر بنا شده بود و نقش مهمی در برگزاری بازی‌های گاوبازی، خرید و فروش، مسابقات فوتبال وسمفونی‌های موسیقی داشت. این ساختمان مرکز سابق نانوایی‌های این شهر هم بوده البته این روزها، دیگر خبری از آن نانوایی‌ها نیست.

نقطه مرکزی اتصال ۱۲ خیابان به یکدیگر!
نام: شارل دوگل شهر: پاریس، فرانسه

معروف‌ترین میدان‌های جهان + تصاویر

میدان شارل دوگل، نقطه اتصال ۱۲ خیابان از جمله خیابان شانزلیزه است. ساخت آن در سال ۱۸۰۶ به دستور ناپلئون و به افتخار پیروزی‌هایش آغاز شد، اما قبل از اتمام کار، ناپلئون درگذشت. این میدان در سال ۱۸۳۶ افتتاح شد و این یعنی، ساخت اش نزدیک به ۳۲ سال زمان برده است.

میدانی که زود زیرآب می‌رود!
نام: سن‌مارکوشهر: ونیز، ایتالیا

معروف‌ترین میدان‌های جهان + تصاویر

شهر ونیز میدان‌های بزرگی دارد که یکی از مهم‌ترین میدان‌های این شهر میدان سن‌مارکو است. درباره این میدان گفته شده که ناپلئون آن را اتاق پذیرایی اروپا می‌خوانده است. سن‌مارکو یکی از میدان‌های زیبای اروپا محسوب می‌شود که در آن صدا‌های انسانی بر صدای ماشین‌ها و ترافیک غلبه دارد. جاذبه‌های دیدنی مانند کلیسای سینت‌مارکو در شرق این میدان قرار دارد و از مهم‌ترین بنا‌های شهر ونیز به شمار می‌رود. میدان سن مارکو کم ارتفاع‌ترین نقطه ونیز است و در نتیجه هنگام باران‌های شدید زودتر از بقیه جا‌ها سیلابی می‌شود و خیلی زود ساختمان‌های اطرافش زیر آب می‌رود!

میدانی برای خوابیدن!
نام: ترافالگارشهر: لندن، انگلیس

معروف‌ترین میدان‌های جهان + تصاویر

میدان ترافالگار به دلیل پیروزی که انگلیسی‌ها در نبرد با فرانسوی‌ها و اسپانیایی‌ها به دست آوردند، معروف شده است و به عنوان یکی از تاریخی‌ترین میدان‌های دنیا شناخته می‌شود. نبرد ترافالگار در اکتبر ۱۸۰۵ در محلی به نام ترافالگار واقع در اسپانیا بین ناوگان نیروی دریایی انگلیس با ۲۷ کشتی جنگی بزرگ و نیروی‌دریایی فرانسه و اسپانیا با ۳۳ کشتی جنگی بزرگ رخ داد که منجر به پیروزی ناوگان انگلیس شد. از دیگر عوامل معروفیت این میدان، وجود حوضچه و فواره‌هایی است که در میان آن قرار گرفته و مکان مناسبی را برای استراحت و آرامش بازدیدکنندگان به وجود آورده است. کبوتران نیز از دیگر دلایل معروفیت میدان بودند که بازدیدکنندگان برای دانه دادن به آن‌ها به این‌جا می‌آمدند، اما به دلیل آلودگی و نازیبایی ناشی از فضولات این پرندگان، چند سالی می‌شود که دانه دادن به آن‌ها ممنوع شده است و امروزه تنها تعداد اندکی از کبوتران در این میدان مشاهده می‌شوند.

معروف‌ترین و خاص‌ترین میدان‌های ایران
از امیرچخماق یزد تا آزادی تهران

در ایران و به خصوص از دوره ساسانی، نقش میدان به عنوان مرکزی برای تجمعات شهری، داد و ستد و انجام مراسم مذهبی و ... مورد توجه بوده است، اما امروزه تقریبا همه میدان‌های قدیمی، فضایی برای قدم زدن، رفع خستگی، خوردن، آشامیدن، خرید کردن و تماشای اطراف است. در ادامه با چند مورد از معروف‌ترین و خاص‌ترین میدان‌های ایران آشنا خواهید شد.

باشکوه‌ترین جلوه معماری و هنر ایرانی
نام: نقش جهان شهر: اصفهان

معروف‌ترین میدان‌های جهان + تصاویر

این میدان بی‌تردید یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های معماری و هنر ایرانی است. میدان نقش جهان یا میدان امام به عنوان میدان مرکزی شهر اصفهان شناخته می‌شود و در بین چند اثر تاریخی اصیل و زیبا احاطه شده است. بنا‌های تاریخی عالی‌قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌ا... و سردر قیصریه همه بنا‌های تاریخی هستند که اطراف این میدان قرار گرفته‌اند. میدان نقش جهان با مساحتی برابر با ۸۹ هزار و ۶۰۰ مترمربع بزرگ‌ترین میدان کشور به حساب می‌آید. این میدان در اردیبهشت ۵۸ به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

میدانی برای رونق یزد!
نام: امیرچخماق شهر: یزد

معروف‌ترین میدان‌های جهان + تصاویر

امیرچخماق میدانی در شهر یزد است که در زمان تیموریان ساخته شده و شامل بازار، مسجد، تکیه و دو آب انبار است. این میدان از همان ابتدا یکی از میدان‌های اصلی شهر بوده است که مردم برای مراسم مختلف در آن جمع می‌شدند. میدان امیرچخماق و بنا‌های اطرافش از برجسته‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری شهر یزد است. در قرن هشتم حاکم شهر یزد، امیر جلال الدین چخماق تصمیم می‌گیرد برای رونق بیشتر یزد مجموعه‌ای شامل مسجد، بازار و ... را در گوشه‌ای از شهر بسازد.

برج ساعت وسط یک میدان
نام: میدان شهرداری شهر: رشت

معروف‌ترین میدان‌های جهان + تصاویر

قدمت این میدان به بیش از ۷۰ سال پیش برمی‌گردد که البته در چند سال اخیر تغییرات بسیاری داشته است. اسم‌هایی که این میدان به خود دیده است، نیز همین اندازه دچار تغییر شده‌اند. نام‌هایی مانند میدان بلدیه، میدان شهرداری و... از جمله این نام‌هاست. ساختمان شهرداری و برج ساعت آن‌که نماد شهر رشت است و نیز موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران در این میدان قرار دارند. اجرای موزیک زنده به‌طور روزانه در صبحگاه و مناسبت‌ها توسط گروه ارکستر شهرداری رشت رو به روی در شهرداری داخل محوطه میدان و در محوطه مخصوص گروه ارکستر از ویژگی‌های بی‌نظیر شهرداری رشت است. در ضمن زنگ ساعت مجموعه در هر ساعت برابر با عدد ساعت و هر نیم ساعت یک زنگ به صدا در می‌آید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها