دلیل احساس فلج‌شدگی در خواب

پاسخ قطعی برای این سوال که چرا در خواب دچار حس فلج شدگی می‌شویم وجود ندارد اما پزشکان تا حدودی فهمیده‌اند که وقتی در خواب فلج می‌شویم، چه اتفاقی می‌افتد.

دلیل احساس فلج‌شدگی در خواب

فلج خواب درصد کمی از مردم جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما این شرایط می‌تواند برای افرادی که به آن دچار می‌شوند، تجربه‌ای وحشتناک باشد.

خواب در بیشتر موارد به عنوان یکی از گزینه‌های آرامش بخش برای انسان شناخته می‌شود. خواب به بازیابی انرژی کمک می‌کند و شرایط لازم برای بهبود بیماری‌ها را فراهم می‌کند. اما این عنصر آرامش بخش می‌تواند جنبه‌های ترسناکی نیز داشته باشد که یکی از آنها فلج خواب است.

امیرهوشنگ جلالی، متخصص گوارش و غدد، در خصوص این اتفاق گفت: همان‌گونه که از نام آن مشخص است، فلج خواب به معنای فلج شدن بدن شماست و بدون در نظر گرفتن میزان تلاشی که برای حرکت دست‌ها و پاها و یا نشستن انجام می‌دهید، در این کار موفق نخواهید بود.

او ادامه داد: این شرایط زمانی رخ می‌دهد که خواب رِم (عمیق‌ترین مرحله خواب، جایی که رویاها شکل می‌گیرند) را تجربه می‌کنید، در شرایطی که بیدار هستید. در این شرایط ارتباط بین بدن و ذهن قطع شده است، و اگرچه ذهن بیدار است، اما بدن گرفتار و فلج باقی مانده است.

این پزشک تصریح کرد: مرحله‌ REM خواب که خواب دیدن در آن اتفاق می‌افتد، زمانی است که عضلات ارادی ما فلج می‌شوند، چرا؟ این پدیده رِم آتونیا گفته می‌‌شود و جلوی حرکت ما در خواب‌‌ها و رویاهای‌مان را می‌گیرد. علت آن هم این است که نورن‌های حرکتی تحریک نمی‌‌شوند و بدن حرکت نمی‌کند.

جلالی در پایان گفت: در برخی موارد این فلج شدگی حتی می‌تواند بعد از بیدار شدن نیز به مدت 10 دقیقه ادامه داشته باشد؛ حالتی که به آن فلج خواب گفته می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها