هدف‌گذاری چین برای تورم ۳ درصدی در ۲۰۲۰

چین تصمیم گرفته هدف تورم خود را در سال جدید میلادی حدود ۳ درصد نگه دارد.

هدف‌گذاری چین برای تورم ۳ درصدی در ۲۰۲۰

چین تصمیم گرفته هدف تورم خود را در سال جدید حدود 3 درصد نگه دارد. این بدان معناست که سیاست‌گذاران به اجرای تدریجی محرکهای اقتصادی ادامه می دهند و از اقدامات شدیدتر دوری می کنند.

 برخی تحلیل‌گران تخمین می زنند پکن هدف تورم را تا 3.5 درصد افزایش دهد تا مقامات فضای بیشتری برای حمایت از دومین اقتصاد بزرگ دنیا داشته باشند. سرعت رشد اقتصادی چین به پایین ترین حد طی سی سال گذشته رسیده است.

 ولی طبق گفته منابع، دولت انتظار دارد با انجام اقداماتی در مورد کمبود گوشت خوک، قیمت مواد غذایی در سال جدید کاهش یابد.

 به گفته یکی از منابع:« هدف تورم در سال جدید حدود 3 درصد است.  نمی‌توان احتمال رسیدن تورم به 5 درصد را در ماههای آینده رد کرد ولی این رقم کوتاه مدت خواهد بود».

 تورم قیمت مصرف کننده در چین در ماه نوامبر به رکورد 8 ساله 4.5 درصد رسید که دلیل اصلی آن دو برابر شدن قیمت گوشت خوک به خاطر شیوع تب خوکی آفریقایی بود ولی قیمت تولید کننده پنج ماه متوالی است که کاهش می یابد.

 در حالی که پکن طی دو سال گذشته یک سری اقدامات حمایتی مثل افزایش هزینه‌های زیرساختی و کاهش مالیات را در پیش گرفته، ولی مقامات چین قول داده اند هیچ اقدام محرک بزرگی مثل آنچه در بحران جهانی 2008 و 2009 انجام شد، صورت نگیرد. اقدامات بحران 2008 باعث ایجاد انبوهی از بدهی شد که هنوز هم بر دوش اقتصاد سنگینی می کند.

 چین از سال 2015 هدف تورم را حدود 3 درصد نگه داشته است.

 در حالی که قیمت غذا افزایش یافته، نشانه های چندانی از افزایش تورم در اقتصاد وسیع چین دیده نمی شود که نشان می دهد تقاضا کاهش یافته است.

 طبق گفته منابع، پکن قصد دارد با تکیه بر افزایش هزینه‌های زیرساختی دولت برای تشویق سرمایه گذاری، ساخت و ساز و اشتغال، هدف رشد اقتصادی خود را در 2020 پایین آورد و حدود 6 درصد اعلام کند.

 رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم تا 6 درصد کند شد ولی همچنان در بین سریعترین های جهان بود. این ضعیف ترین عملکرد اقتصادی چین از اوایل دهه 1990 است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها