صاحبان این مشاغل به خوردن پیتزا، کیک شکلاتی و شیرینی اعتیاد پیدا می‌کنند

صاحبان مشاغلی که مجبور به انجام کار دربازه زمانی محدود هستند و درصورت تاخیر کار آن‌ها به شکست منجر می‌شود بیش از دیگر مشاغل به مصرف فست فود متمایل می‌شوند.

صاحبان این مشاغل به خوردن پیتزا، کیک شکلاتی و شیرینی اعتیاد پیدا می‌کنند

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند، صاحبان مشاغلی که دچار محدودیت زمانی شدید برای انجام کار‌های خود هستند به خوردن خوراکی هایی، چون پیتزا، کیک شکلاتی، چیپس و شیرینی علاقه مند می‌شوند.

دانشمندان اعلام کرده اند فشار عصبی که بر روی افراد درمحل کار وارد می‌شود می‌تواند سبب علاقه مندی به مصرف فست فود و خوراکی‌های مضر شود، زیرا سبب کم شدن درصد فکر کردن آنها درباره کمبود زمان کم می‌شود.

دانشمندان این یافته‌ها را با مطالعه برروی دو گروه از داوطلبان انجام داده اند. آن دسته از داوطلبان که مجبور به انجام کار در بازه زمانی محدود بودند بیشتر به مصرف خوراکی هایی، چون پیتزا و شیرینی تمایل داشتند.

بنا برمطالعه‌های انجام شده به وسیله محققان، کارمند‌ها و افراد شاغلی که شغل‌های با فشار کاری بالا دارند در وعده عصر تمایل بیشتری به مصرف انواع فست فود پیدا می‌کنند.

این مطالعه به وسیله محققان هندی انجام شده است و نشان می‌دهد هرچه زمان محدود تری برای انجام کارباقی مانده باشد افراد تمایل بیشتری به مصرف فست فود پیدا می‌کنند. اما اگر بازه زمانی مناسبی در اختیارشان باشد تمایل بیشتری به مصرف خوراک سالم، چون سالاد و میوه پیدا می‌کنند.

بنا برمطالعه‌های انجام شده زنان به طور متوسط به ۲۰۰۰ کیلو کالری و مردان به ۲۵۰۰ کیلوکالری در طول روز نیاز دارند. این میزان انرژی دریافتی برای انجام فعالیت‌های اساسی انسان در طول روز مانند پیاده روی و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افراد که به میزان فراوان ورزش روزانه انجام می‌دهند به دلیل تحرک بالا نیاز بیشتری به کالری دریافتی دارند و خوراک بیشتری مصرف می‌کنند.

کودکان و نوجوان‌ها هم به دلیل قرارداشتن در سن رشد نیاز بیشتری به انرژی دارند. بنا برمطالعه‌های انجام شده اگر کالری بیشتری به نسبت فعالیت‌های روزانه خود مصرف کنید دچار اضافه وزن می‌شود و برعکس مصرف کالری کمتر به نسبت میزان فعالیت روزانه سبب کاهش وزن می‌شود.

خوراک‌های فرآوری شده و دارای کربوهیدرات بالا، شیرین و شور دارای کالری بالاتری به نسبت میوه و سبزیجات هستند.

این مطالعه نشان می‌دهد قرار گرفتن کارکنان در معرض فشارکاری بالا و بازه زمانی محدود برای انجام کار می‌تواند در دراز مدت سبب افزایش خطر چاقی، ابتلا به انواع سرطان، افسردگی، اعتیاد به فست فود و دارا بودن رژیم خوراکی ناسالم و دیگر بیماری‌های مزمن مرتبط با افزایش وزن شود.

زمانی که افراد تحت تاثیر هیجان و استرس قرار می‌گیرند نوعی احساس اضطراب در آنها به وجود می‌آید که می‌تواند بر نگرش فرد نسبت به سایر وضعیت ها، چون صرف وعده‌های خوراکی و مکالمه با دیگران اثر بگذارد.

این مطالعه نشان می‌دهد که اگر به طور مثال فرد درموقعیت یک دقیقه تا اتمام یک کار پروژه فرصت داشته باشد برای کنترل استرس ونگرانی خود به منبعی بالا از کالری تمایل پیدا می‌کند.

کارشناسان در نظر دارند در آینده به انجام مطالعه‌های بیشتر درباره نقش استرس در تمایل افراد به مصرف فست فود و خوراک‌های غیرمغذی بپردازند.

از جمله جدیدترین عامل‌های استرس در افراد درعصر جدید می‌توان اتمام پول کارت اعتباری یا اتمام شارژ باتری تلفن همراه را نام برد که سبب استرس شدید در افراد و تمایل به مصرف مواد خوراکی مضر در آنها می‌شود.

برای جلوگیری از ایجاد تمایل به مصرف مواد خوراکی مضر دراثر استرس فراوان می‌توان به انجام کارهایی، چون برنامه ریزی دقیق برای پیشبرد کار و جلوگیری از اتمام کار در دقیقه‌های آخر، داشتن خواب مناسب، انجام کار به صورت گروهی و نه انفرادی، نوشیدن آب کافی، انجام تکنیک تنفس دیافراگمی و دارا بودن رژیم خوراکی سالم اشاره کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها